Christoffer Hernæs og Wasim Rashid: Det er uunngåelig at banker og telekomselskaper må bli åpne plattformer
Før man begynner å snakke om innovasjon i etablerte selskaper, må man forstå hvilken vei verden går. Ifølge Christoffer Hernæs og Wasim Rashid er det ingen tvil om hvor den går.
–For et par år siden var det veldig lett å jobbe med fintech i etablerte bedrifter, for da kunne man lene seg tilbake og si at man ikke vet hva de neste fem årene vil bringe, sier Christoffer Hernæs, påtroppende leder for innovasjon og utvikling i Skandiabanken i ukens Shifter-podcast.
Nå mener han at det noen trender som er i ferd med å peke seg ut som man ikke kan ignorere.
Bankene må bli åpne plattformer
–Jeg har tidligere jobbet som konsulent i media- og telecombransjen før jeg begynte i bank. Vi ser at mange av de samme kreftene som utfordret disse bransjene er i ferd med å treffe bank, men det er store strukturelle forskjeller. Spesielt med tanke på reguleringer. Men det at bankene også må bli åpne plattformer er helt tydelig, sier han.
Forskjellen på å være en tradisjonell bank og en åpen plattform, er at i det første tilfellet så har banken en vertikal verdikjede med full kontroll og en rekke produkter som de kun tilbyr selv, som boliglån, forsikring, sparing osv. Hvis banken derimot skulle bli en åpen plattform, så tilbyr den i stedet sitt rammeverk til andre aktører som kan bygge produkter og forretningsmodeller i bankens plattform. I et slik perspektiv kan også banken være den som tilbød horisontale enkelttjenester i for eksempel Apple eller Facebook-sine plattformer.
EU-direktivet PSD2 vil tvinge bankene til å åpne opp sine systemer til andre aktører og tilby kundene sine å hente ut betalingsdata som de kan benytte i andre tjenester. Men det er også krefter i omverdenen rundt som de store, globale økosystemene, som driver denne utviklingen.
–Man går fra et verdikjedeperspektiv til å tenke digitale økosystemer. Dette har stor innvirkning på bankbransjen, som er en av få bransjer som fortsatt har full kontroll på sin egen vertikale integrasjon. Dette brytes opp når man skal innføre et plattformtankesett. Og det at man ikke har hatt dette perspektivet tidligere, har gjort at utfordrere har kunnet ta lønnsomme forretningsmodeller som egentlig bankene kunne tatt hvis de hadde tenkt mer på tvers av siloene, sier Hernæs, og peker på betalingsløsningen Klarna som et eksempel (PS: Sjekk ut vår podcast med Klarna-gründer Sebastian Siemiatkowski).
Telia som plattform
–Vi har bygget plattformen komponentvis og den består av en rekke ulike elementer som «identitet», «personvernshåndtering», et «api-lag» og et «monetiseringselement» i bunn, sier han.
Ifølge Rashid er dette det første av en rekke lanseringer Telia vil komme med, og som han mener vil vise at plattformtankegangen fungerer.
–Vår målsetning er at vi gjennom dette kan utfordre den eksisterende forretningsmodellen til Telia. Det vi leverer i dag er «connectivity». Vår forretningsmodell består i å erverve flest mulig nye kunder og så prøver vi å vinne tilbake de vi mister. Men kundereisen mellom disse to punktene er ikke etablert. Min målsetning er nettopp det å gi en større merverdi til sluttbrukeren som gjør at han får en sterkere relasjon til Telia. Og den merverdien trenger ikke å skapes av oss. Det kan være andre parter som hjelper til med å skape den merverdien, og da blir vi en plattform, sier Rashid.
Utfordringen med å drive disruptiv innovasjon i etablerte bedrifter
Ifølge Hernæs og Rashid er det veldig gøy, men også veldig krevende å drive med disruptiv innovasjon i etablerte selskaper med en etablert forretningsmodell som genererer penger.
Et av hindrende er ulike eierkonstellasjoner som ikke er enige.
–For å drive reell innovasjon, er man helt avhengig av å ha eierne med på laget. Jeg har sett fra tidligere jobb som konsulent at de ulike eierkonstellasjonene har ulike motivasjoner for hva de vil. De som vil ha utbytte har et veldig kvartalsvis fokus. Det finnes de som vil ha vekst og ønsker å reinvestere midler i utvikling. Og du har kanskje ansatteiere som vil ha en trygg arbeidsplass, sier Hernæs.
Ofte er dette uuttalt og man har aldri satt seg ned med eiergruppene og blitt enige om retning. De har dermed sine egne agendaer som drar i hver sin retning, forklarer han.
–Da blir det en vekselvis satsning. Det ene året får innovasjonsgjengen litt penger, neste året er det fullt fokus på utbytte. Resultatet på sikt er du ikke får vekst, utbyttet blir gradvis mindre og til slutt har du ikke en veldig trygg arbeidsplass, sier han.
Begge mener at dersom du skal innovere i en etablert bedrift må du både ha respekt for den eksisterende organisasjonen samtidig som du må utfordre den.
– Det er ikke lett, men definitivt veldig gøy, sier Hernæs.
Hør hele podcasten med to skarpe digitalhoder om hvordan det er å drive innovasjon i store etablerte selskaper og plukk opp noen råd for hvordan du kan gå frem for å skape innovasjon på din arbeidsplass, enten det er i en startup eller i et stort og tregt selskap med en etablert forretningsmodell.
Hør på episoden her, eller enda bedre, last den ned i Itunes/podcaster. Hvis du har Android-telefon, kan vi anbefale appen podkicker.
Og please rate oss på iTunes. Nå har podcasten 8.500 innovative lyttere, men kun tre av dere har lagt igjen en anmeldelse. Vi trenger flere (positive :)) anmeldelser for at podcasten skal bli synlig for enda flere. Tusen takk til deg som nå faktisk går inn på iTunes og rater oss:)