Kathrine Tjølsen (f.v.), Johannes K. Kolberg og Cim-Arne Stordal er noen av de kloke hodene Cognite har hanket inn. Siviløkonom Kolberg tar forøvrig snart permisjon for å ta en master i "data science" ved Harvard. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

De er på John Markus Lerviks superlag: Slik bygger han et «FC Barcelona» for tech

Publisert Sist oppdatert

Mens andre klager sin nød over den tøffe kampen om de beste utviklerne, har Cognite-gründeren funnet formelen for å hente seks av dem i måneden.

Enkelte omtaler det som et slags tech-verdenens svar på Barcelona. På knappe to år har Cognite økt staben fra rundt ti personer til over 200 personer, og det er et lag fullt av stjerner.

Snapsale-gründeren Geir Engdahl fikk bred omtale etter at han tidlig meldte overgang til Cognite, der han nå er medgründer og CTO. Blant andre kjente navn fra den norske startup-scenen er mesterprogrammerer og vidunderbarn Fredrik Anfinsen fra Sharemy3D, som er «director product development».

-- Vi begynte å jobbe med rekruttering fra første stund. Det er ikke noe tilfeldighet at vi har 200 til 250 topp-stjerner nå, sier seriegründer John Markus Lervik, mannen bak selskaper som Fast Search & Transfer og Cxense, og nå altså startupen som har vokst så raskt at det også har sluttet å kalle seg en startup.

Cognite-gründer John Markus Lervik under Ignite-konferansen. Foto: Stig Jarnes

Flere stortalenter

Det kan jo høres lett ut, men det ligger systematikk og en god dose kreativitet bak jobben. Engdahl og Anfinsen er ikke de eneste som har fått oppmerksomhet hos allmennheten for sine tekniske ferdigheter.

En av de som er ansatt i det siste er Cim-Arne Stordal. Som 15-åring ble han småberømt da han fant sårbarheter i systemene til Google, Apple og Facebook. CNN var blant de som fortalte om den unge nordmannens evner innenfor datasikkerhet. Stordal begynte etter hvert på IT-studier på NTNU på Gjøvik. Der grublet han over hva han skulle skrive bachelor-oppgave om, da John Markus Lervik beleilig nok plutselig var på telefonen. Den kjente seriegründeren hadde nemlig lest om Stordal på nyhetskjermen på Flytoget.

-- De hadde et veldig kult forslag til oppgave, og etter det har jeg bare blitt her, sier Stordal da vi møter ham på Cognites Ignite-konferanse på Fornebu nå nylig.

Les også: Snapsale-gründeren tilbake på beina: Geir Engdahl trodde ikke han kunne leve med skammen, men så strømmet jobbtilbudene inn

MIT, sjakk, krim og quiz

Stordal er ikke den eneste hotshoten. "Director of product management" Kathrine Tjølsen har en master i «computer science» fra prestisjetunge MIT. Hun er en av landets ledende kvinnelige sjakkspillere, og har også gitt ut quizbøker sammen med sjakk- og medieprofilen Hans Olav Lahlum. Hun var i tillegg inspirasjonen til rollefiguren Patricia i Lahlums krimromaner.

-- Folk kommer hit av ulike grunner. Noen kommer fordi de er motivert av tøffe teknologiske utfordringer. Grunnen til at jeg synes det er spennende, er potensialet til å gjøre en positiv endring. Ja, Cognite er født i oljeindustrien, men vi går inn i flere og flere nye industrier -- ikke minst i tungindustrien kan vi gjøre bedriftene mer energieffektive, sier Tjølsen.

For Cim-Arne Stordal handler det aller mest om de uløselige problemene som han elsker å løse. Eller som kollegaen Tjølsen beskriver det:

-- Han er ustoppelig og nysgjerrig. Når han finner et problem, antar han alltid at han kan løse det. Så leter han etter alle mulige slags løsninger til han finner den.

Fredrik Anfinsen drev selskapet Sharemy3D, da han ble plukket opp av John Markus Lervik. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Det er ikke like lett å henge med i svingene når Cim-Arne Stordal forteller om flokene han jobber med innenfor 3D-kontekstualisering og datafangst i Cognite, men en ting er iallfall forståelig:

-- Her har du muligheten til å ta et problem som ingen har løst, sette av tid til å jobbe ordentlig med det. Andre steder har du ikke muligheten til det.

Funding først ut

Det hjelper selvfølgelig at du har god funding på plass, når du skal hente slike talenter. Kjell Inge Røkke-eide Aker var med på unnfangelsen av ideen, og var inne på eiersiden fra første stund. Aker BP var første kunde, og Aker-systemet satset et tresifret millionbeløp allerede i oppstarten.

John Markus Lervik gründet Fast Search & Transfer. Selskapet ble kjøpt av Microsoft for 1,3 milliarder kroner i 2008. For gründer betydde Fast både en enorm suksess, men også en tur i fengsel, med en dom for regnskapsjuks relatert til en kundekontrakt, der det også ble slått fast at det ikke ble gjort for personlig vinning. Senere gründet han medieteknologi-selskapet Cxense som senere gikk på børs. I 2016 stiftet han Cognite, med Aker ASA som en av storeierne.

-- Vi hadde en god kunde, og vi hadde tilstrekkelig med kapital til å fokusere. Da er det jo «bare» å konsentrere seg om å rekruttere nye, gode talenter og bygge et produkt som kan skaleres på tvers, sier Lervik.

Gründeren har personlig brukt mye tid på rekrutteringen, som da han ringte stortalentet Cim-Arne Stordal, eller som da han tidlig laget en systematisk plan for å kapre studenter til det hurtigvoksende teknologiselskapet.

-- Da vi var fem personer sa jeg at vi måtte jobbe med universitetene for å rekruttere flinke folk, og ble først møtt med at vi ikke trengte så mange mennesker. Nå er vi der, og alle er kjempehappy over at vi gjorde det, fastslår Lervik.

Jobbet med merkevaren

For de som ikke er innenfor er det ikke så lett å forstå helheten i det Cognite gjør. Selskapet er også blitt sterkt assosiert med oljeindustrien. Lervik og teamet har derfor jobbet mye med å bygge merkevare overfor unge teknologitalenter fra et bredt spekter.

-- Det er ikke bare vi som skal velge hvem som skal jobbe hos oss, det er også de som må velge å jobbe for oss.

Selskapet samler inn data som beskriver den fysiske verden, for så å visualisere og analysere informasjonen til ulik bruk -- for eksempel om hvordan en fabrikk, oljerigg eller et skip driftes. Men Lervik er opptatt av å fortelle at det handler om noe større.

-- Ja, vi sitter og lager kodelinjer, men de kodelinjene er med å endre den industrielle verden. Det er ganske kult. Vi setter det i en kontekst som gjør at de skjønner at dette er noe mer enn å optimalisere klikk eller konverteringer på en e-commerce-site.

Fra nei til ja

Lervik pleier å vise til hvordan løsningene vil bidra til «en transformasjon som får ned energibruken og sløsing av ressurser i flere industrielle verdikjeder.

-- Oljeindustrien har jo slitt litt med rekrutteringen av unge mennesker. Dere er jo ganske dypt inne i oljeindustrien, men har klart å brande dere som noe annet?

-- Vi er et softwareselskap som går på tvers av industrier, men vi startet med olje og gass. Og av de første ti vi forsøkte å ansette, var det fire eller fem som sa nei.

Enten så likte de ikke industrien eller så skjønte de ikke at det kunne være morsomt, ifølge Lervik. Imidlertid har det vært færre og færre som har sagt nei nå etterhvert.

Nylig hadde selskapet 700 søkere på ti praktikant-stillinger. Samtidig har Cognite også tatt steget inn i fornybar energi og annen industri. I framtiden ser John Markus Lervik for seg at selskapet også kan gå inn i områder som «smart cities».

-- Teknisk sett er det mange av de samme typene problemstillinger, selv om det ikke er en del av strategien nå.

Luker ut virus

-- Er det ikke noen ganger vanskelig å få ekstremt smarte mennesker til å fungere godt sammen med andre?

-- De beste kommer også med sitt. De er flinke mennesker, stolte mennesker, men de kan også være sære mennesker, ja det er vi vel alle på sett og vis. Da kommer vi til et annet veldig viktig punkt, nemlig kultur og verdier i selskapet.

Geir Engdahl startet i Cognite etter Snapsale-nedturen. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Han har innsett at noen kan være meget dyktige, men likevel ikke er en god match med resten av teamet.

-- Man må være flink til å coache mennesker, og noen ganger må man ta ut mennesker hvis de ikke passer inn. Det kan være mennesker som er helt topp faglig, men som ikke passer inn i kulturen. Det er ikke alltid like lett, og jeg er ikke like flink på det, men jeg forsøker å være bevisst. Virus i organisasjonen kan spre seg raskt, og være ganske farlig.

Utvikler-behovet

Lervik viser til at B2B-selskaper trenger mye kapital for å lykkes globalt, og har et særlig behov for utviklere.

-- Det nytter ikke å være fire-fem stk. Du må bygge opp en infrastruktur av mange utviklere.

I dag er 60 prosent av Cognites ansatte nettopp utviklere.

-- Vi trenger ikke alle disse for å gjøre det vi gjør nå. Men det handler om å se frem i tid. Når vi ansetter fem til seks utviklere i måneden, er det ikke nødvendigvis fordi vi må ha alle sammen i morgen, men det er å tenke fremover og se hva som trengs.

Bygger relasjoner

Jobben med å rekruttere er heller ikke gjort over natta, og i mange av tilfellene er det en lang prosess der det bygges relasjoner. Når det gjelder Geir Engdahls inntog, begynte det før ideen i det hele tatt var påtenkt.

-- Geir Engdahls historie med Snapsale og Schibsted ble brettet ut over noen sider i DN, så plutselig dukket han opp. Hvordan skjer det?

-- Han dukket ikke opp plutselig, vet du. Jeg er veldig opptatt av å jobbe med flinke mennesker. Allerede i 2011-12 kontaktet han meg for å få råd rundt informatikk-olympiaden og selskapet han hadde startet. Jeg var diskusjonspartner og litt mentor i en periode.

Tidlig spurte Lervik om det var aktuelt å gjøre noe sammen, men Engdahl ville inntil videre jobbe med Snapsale.

-- De månedene det krasjet med Schibsted, var jeg fortsatt der for ham. Da var det også perfekt timing i forhold til Cognite. Han var jo ganske langt nede. Vi var enig om at dette skulle vi gjøre sammen.

-- Hva slags kapasitet er Geir Engdahl?

-- For det første er han utrolig flink faglig, utrolig god på algoritmer og teknisk arkitektur. I tillegg er han en fin type, hyggelig, snill, lojal og hardtarbeidende. Det er den typen folk jeg ønsker å jobbe med.