Daniel Senn hadde lenge jaktet på en medgründer, da investor Johan Brand pekte på Maria Katarina Michelsen.
Annonse
Lesespillet Poio ble en stor hit da det ble lansert tidligere i år. Appen som lærer barn å knekke lesekoden i rekordfart, gikk raskt til topps i App Store. Og i høst lanserte Daniel Senn og hans team spillet også på Android-plattformen. Gründeren hadde de siste månedene utvidet teamet flere ganger, men han trengte en i rollen som medgründer.
Hjelpen kom fra en mann han så opp til, og som han etter flere lange gåturer hadde fått ytterligere sansen for, og nå til slutt har fått inn som investor -- nemlig Kahoot-gründeren Johan Brand.
-- Det ble mange skogsturer oppi lia her, forteller Senn.
Annonse
Ga råd i skogen
Brand hadde vært strategisk rådgiver for Poio før han nå etterhvert investerte i selskapet. Han hadde sett noe av det samme som han opplevde at de ville med Kahoot, å få til en kulturendring og gjøre læring mer inspirerende for barna.
-- Vi diskuterte mulighetene for Poio som et globalt læringsselskap, hvordan tenke større rundt visjonen og hva som er viktig i den fasen selskapet er nå, sier Daniel Senn.
Annonse
Brand, som selv er dyslektiker, mener mestring er noe av det viktigste i læring, og at det er universelt.
-- Poio hjelper barn å knekke lesekoden tidlig, og de opplever mestring rundt en fundamental kunnskap for livet. En av de fineste gavene vi kan gi et menneske, sier Brand, og legger til:
Annonse
-- Jeg tror Poio har er ekstremt bredt og globalt potensiale siden det er forankret i grunnleggende menneskelige verdier på tvers av land og kulturer. Så her kan man både ha impact og bygge god business.
Annonse
Jakten på en partner
Da Senn etterlyste en medgründer, hadde Brand ett bestemt navn på blokka -- nemlig Maria Katarina Michelsen, som hadde vært med fra starten av i byggingen av Katapult Future Fest og Accelerator, og også vært medgründer i Gaia, Future Leaders Copenhagen og Young Sustainable Impact. Etter noen innledende sparringsrunder og avklaringer bestemte Michelsen seg for å bli med på Poio-eventyret, og kjøper seg også inn i selskapet.
-- Jeg ble revet med og engasjert i samtalene jeg hadde med Daniel. Samtidig var han villig til å gi meg mye frihet og tillit -- noe som er solenergi for min motor. Han skjønte hva jeg trenger for å være den beste versjonen av meg selv, forteller Michelsen.
Daniel Senn forteller at han fant det han trengte hos Michelsen.
-- Jeg så at hun hadde egenskaper som jeg trodde at jeg kanskje ikke kunne finne i en og samme person. Jeg fikk raskt tillit til henne, hun skjønte hvor reisen skulle gå videre, sier Senn.
Poio-spillet lærer barn å lese gjennom mestring i leken på nettbrettet, der barna styrer de såkalte «leslingene» på jakt etter bokstaver, som etter hvert fyller en bok. Og både flinke og svake elever har funnet glede i spillet. Michelsen viser til at Poio er med på å løfte alle elever, og viser til hvordan innvandrerbarn på femte trinn i Norge er blant de dårligste til å lese i Europa.
-- Det er viktig å få med oss alle, ellers går vi mot et mer likegyldig samfunn. Jeg er jo en typisk «millenial», så når jeg får denne muligheten, tar jeg løpefart og er klar til å satse alt, sier Michelsen.
Nettopp denne holdningen har overbevist Senn.
-- Det er flere som nærmest blir redde, når de hører de rimelig hårete ambisjonene våre. Vi skal jo forbedre og revolusjonen læringen av den mest grunnleggende ferdigheten folk skal ha. Min erfaring er at mange får kalde føtter. Jeg er avhengig av en medgründer som er villig til å ta risiko og tenke stort, understreker Senn.
Og det fant han. Han viser til det Michelsen sa da Senn fortalte at han drømte om å få J.K Rowling som ambassadør for Poio.
-- Da er jeg sånn som sier, «ja, da flytter jeg til London, og bor der til jeg blir kjent med henne». For en med hjerte for entreprenørskap ble dette en drømmereise som det etter hvert ar helt umulig å takke nei til, mener Michelsen.
Satser på Sverige og besteforeldre
Det nye teamet er godt i gang med å realisere nye planer, og har fått gjort det de beskriver som «sykt mye» allerede kort tid etter at Michelsen kom inn. Utpå nyåret er planen å lansere i Sverige gjennom testing på utvalgte skoler, og det skal ansettes en «country manager» der. I den forbindelse skal Poio hente ytterligere tre til fem millioner kroner, både til produktutvikling, utrulling og bygge organisasjonen videre. De skal blant annet også ansette to besteforeldre i teamet.
-- Vi tror de er en stor ressurs. Mange av dem savner en relasjon med barnebarna når læringen blir digital. Vi tror at vi kan være med å gjøre dette gapet mindre, og at digitaliseringen ikke er så fremmedgjørende, sier Senn.
-- Da blir det tre generasjoner i ett selskap. Det blir en spennende læring å ta med seg videre. Dessuten har mange besteforeldre lyst til å jobbe videre etter pensjonsalder, og dette kan gi dem muligheten til det, sier Michelsen.
"Good or great"
Dessuten handler det ikke bare om å utvikle Poio-appen og rulle den ut i nye markeder, men også skape en læringsplattform og en kultur, ifølge Michelsen. Hun mener at man kan velge mellom å være «good or great», for å være «great» må man fokusere på kulturen og verdien man skaper for kunden.
-- Her har Johan vært en viktig rolle med å utfordre oss i tankegang og prosesser. Vi er på god vei og får også god hjelp av utfordrerne i Thunderwave, som nå jobber tett med oss om vår visjon.
-- Vi har tatt tak i visjonen til Poio, og blitt tydeligere på hvem vi har med på laget. Det handler om å lære seg flere ting enn bare det å lese, men også om skriving og kommunikasjon, sier Michelsen.