Debatt
«God feriehelg, gründerjævel!»
Morten Wiese ber om feriefred fra de elektroniske masseutsendelsene fra Altinn til alle døgnets tider.
Endelig er det ferie, og for vanlige arbeidstakere betyr det tid for avslapning, reiser og hyggelige aktiviteter med venner og familie. For gründere, og selvstendige næringsdrivende er det mindre rom for hvile, for nå løper de elektroniske masseutsendelsene i Altinn løpsk til alle døgnets tider, inkludert nattestid lørdager og søndager.
Ferie og helgefred er forbeholdt det offentlige forvaltningsapparatet som har fått maskinelle løsninger til å gjøre jobben for seg.
«God feriehelg, gründerjævel – det er fredag kveld, og du har glemt å sende inn mva. oppgaven.» «God lørdag morgen, sendrektige næringsdrivende. Klokken er 04:03, og vi vet du har glemt det. Logg inn, og les skatte- og avgiftsbrevet.» «God søndag morgen klokken er 05:06 midt i juli. Husk å levere komplett årsregnskap innen 31.07.22.»
Møter liten forståelse i det offentlige
Å bygge virksomheter gjør man sjelden uten tidspress, tøffe prioriteringer, tidvise likviditetsutfordringer, rapporteringskrav og kontakt med offentlige myndigheter.
Enkelte offentlige etater har svært liten forståelse for den uforutsigbare og krevende tidlige fasen av oppstartsvirksomheter, og de mange usikkerhetsmomentene selskapsbyggingen inkluderer.
Nå har disse etatene fått maskinelle løsninger til å sende ut påminnelser til alle døgnets tider, og erfaringen er at påminnelsene ofte blir sendt ut i helgene og om natten.
Det er ikke alltid bare å registrere
Forvaltningsapparatet vil sikkert hevde at det er bare å registrere, og betale alt i tide, så slipper du påminnelser i utide. Men maskinelle systemer vet ikke hva det innebærer å være næringsdrivende når omsetningen svikter, leveranser blir sene, en storkunde holder igjen betalingen, regnskapssjefen slutter brått eller man opplever andre uforutsigbare forhold som gjør at man blir forsinket mens de offentlige forpliktelsene står i kø.
Joda, mange av de tidligere manuelle og byråkratiske løsningene har blitt mye enklere, og totalt sett er Altinn, og det offentliges elektroniske systemer win-win for både offentlig forvaltning og selvstendige næringsdrivende.
Det skaper imidlertid en mistro til systemet når kontakten med gründere og næringsdrivende i stor grad har blitt automatisert uten at det er fysiske personer eller elektroniske løsninger som kan svare innen rimelig tid på innvendinger eller andre henvendelser. Kravet til oppetid, tidsfrister og etterrettelighet er ikke gjensidig.
Liten formalfeil gjorde at kapitalforhøyelsen ble avvist
Nylig meldte jeg inn en alminnelig kapitalforhøyelse til Brønnøysundregistrene. Det tok flere uker å behandle saken, og grunnet en liten formalfeil ble registreringen av kapitalforhøyelsen avvist.
Da jeg ringte Brønnøysund, ble jeg møtt av en telefonsvarer med beskjeden: «Velkommen til Brønnøysundregistrene. Vi har nå stengt. Åpningstiden vår er fra 09.00 – 12.00 alle hverdager.» De burde lagt til, «og behandlingstiden for elektroniske henvendelser er fem uker.»
Saksbehandlingen tok fem måneder
Et annet eksempel fra i sommer var en melding fra Altinn en sen fredag ettermiddag med avslag på søknaden om betalingsavtale med Skatteetaten. Avdeling Skatt hadde konferert med avdeling Avgift som opplyste om at på søknadstidspunktet var én av de pliktige mva-meldingene noen dager forsinket i ett av de fem selskapene jeg har ansvaret for.
Det ble ansett som støtende å innvilge betalingsutsettelse til aktive næringsdrivende som ikke overholdt sine rapporteringsforpliktelser. Saksbehandlingen tok fem måneder.
Om Skatteetaten følte seg støtt, så slo jeg meg til ro med at den samfunnsmessige verdiskapningen var betydelig i de fem månedene.
Solgte aksjer i eget selskap for å dekke avgiftsforpliktelser
Kapitalforhøyelsen var på vei til å bli registrert slik at et knippe prosjektingeniører kunne jobbe videre på nyskapningsprosjektene, de ansatte hadde fått utbetalt lønn som de betalte inntektsskatt av, et par juridiske rådgivere, finansielle rådgivere, regnskapsfører og revisor var tilfredse med den ekstraordinære jobben de fikk betalt for grunnet avvisningen i Brønnøysundregistrene.
Selv følte jeg meg passe demotivert fordi jeg måtte selge aksjer i eget selskap for å dekke deler av skatte- og avgiftsforpliktelsene.
Slik er hverdagen for gründere og næringsdrivende. Verdiskapningen er tidkrevende og manuell, og utfordringene er komplekse. Det minste vi kan forlange er helgefred fra de maskinelle masseutsendelsene til Altinn.