Debatt

Har du en idé til et debattinnlegg på Shifter?

Har du en mening som du ønsker å dele med Shifters lesere? Dette ser vi etter.

Publisert Sist oppdatert

Åpen debatt og meningsutveksling er grunnleggende pilarer i et demokrati, men det er også noe av det stoffet på Shifter som engasjerer og utfordrer mest.

Shifter ønsker å bli enda bedre på å synliggjøre et mangfold av meninger og ideer.

Les videre om hva som skal til for å havne i Shifters spalter.

En tydelig mening med “punch”!

Få ting er et bedre eller mer engasjerende utgangspunkt for en debatt enn et tydelig standpunkt, gjerne et kontroversielt eller et uvanlig standpunkt.

Det betyr: Ikke pitch oss ideer om hvorfor det er viktig å snakke med kunder, eller at du må dekke et reelt behov for å lykkes med å bygge et selskap. Alle vet det.

Pitch oss heller hvorfor du ikke skal høre på kundene dine, eller hvordan dine brukere ikke har noe å lære deg. Det er mye mer interessant.

Eksempel:

Humor og personlige historier med en tydelig lærdom

Vi er ikke så interessert i selgende tekster eller reklame, men gode historier er gode historier. Spesielt dersom de inneholder uventete momenter og lærdommer.

Innsikt som ikke andre har

Sitter du på overraskende data eller innsikt som ikke andre har?

Del det med Shifters lesere. Ofte blir data mer spennende når det er satt i en kontekst, eller i en historie, så bruk eksempler og anekdoter som forklarer poenget ditt.

Og lær av “The Economist”, kom med motargumenter til dine egne påstander. Det gir ulike perspektiver og lar leseren i større grad gjøre opp sin mening.

Fokus

Å fokusere er de fleste gründeres akilleshæl. Skal du mestre å kommunisere noe tydelig og klart, så hjelper det å fokusere.

Fokuser på ett hovedpoeng, ikke to, tre eller fire.

Dette ser vi ikke etter

Reklame og selvpromotering. Dere vet hva vi mener. Mange prøver å lure oss her, og pakker det inn, men vi kan lukte ren selvpromotering lang vei.

Send inn dette

Foto:

Et høyoppløst portrettfoto av deg, i tillegg til andre bilder, grafer eller lignende som kan gi saken liv.

Lengde:

Ikke mer enn 1000 ord. Det ideelle er mellom 500 og 1000 ord.

Redigering:

Du trenger ikke å skrive som Hamsun. Vi er relativt gode til å redigere tekster, så lenge meningen er tydelig og interessant.

Send innlegget til epostadressen: redaksjonen@shifter.no

Start gjerne med å sende over en idé til et innlegg, i tilfelle det ikke passer inn.

Vi ser frem til å høre fra deg.