innlegg

Gründere vil helst ikke tenke tanken på at noen har tenkt på ideen før, men det kan raskt straffe seg

Vi vet at andres patenter kan hindre selskapet. Vi vet det kan utgjøre en livstruende operasjonell risiko. Samtidig blir ofte strategien å ta det som det kommer, skriver Andreas Sætre Hanssen i Zipip.

Andreas Sætre Hanssen skriver i Shifter, om hvordan enkelte gründere velger å stikke hodet i sanden i stedet for å undersøke om det finnes patenter innenfor området de skal satse.

Handlefrihet, Freedom to Operate, eller FTO. Forsømt barn har mange navn. Dette er på mange måter oppstartsselskapets prostata-undersøkelse.

For la oss være ærlig: Å undersøke selskapets teknologiske handlefrihet er verken gøy eller sexy.

Det kan virke lite rasjonelt at en gründer ikke undersøker så fundamentale ting som om noen har tenkt ut en lignende løsning tidligere, så hvorfor er det slik? Og hvordan bruker vi dette til vår fordel, som oppstartsselskap?

Dyrt

Å kartlegge teknologisk handlefrihet krever kompetanse om patenter, juss og søkemetoder. Det betyr imidlertid ikke at det nødvendigvis er for dyrt til å være kostnadssvarende. .

Mange tror nok for det første at den reelle kostnaden er langt høyere enn hva som er tilfelle. Noen titalls tusen kan rekke langt om de brukes riktig. Når man setter dette opp mot risikoen hinder som kan stanse deg fullstendig, etter millioner av kroner og måneder og år av livet er investert, så bør dette være en rimelig forsikring.

Usikkert

Undersøkelser forsøker å bevise et fravær (av hinder). Det er som kjent ikke mulig. Du vet aldri sikkert at ingen hinder finnes – du reduserer kun risikoen.

Det er klart nok lite tilfredsstillende at innsatsen i beste fall gir et usikkert svar.

Enhver oppstart må imidlertid omfavne usikkerheten. Alt er risiko, spørsmålet er hvordan du navigerer det best mulig.

Undersøkelser har en avtagende avkastning, hvor den første innsatsen avdekker store klare hinder, mens sannsynligheten for flere oppdagelser minsker for hver innsats som legges ned.

Dette kan brukes til din fordel. De første titalls tusen du bruker på undersøkelser gir deg dramatisk mye bedre kunnskap enn uten, og tett opp mot kunnskapen andre får for mange hundre tusen.

Å be om problemer

Den sterkeste motviljen mot undersøkelser er nok følelsen av å lete etter problemer.

Oppstarter har mer enn nok problemer som det er, om de ikke også skal lete etter dem.

Samtidig vet vi rasjonelt at hinderet oppsto ikke fra undersøkelsen. Det eneste nye er kunnskapen. Slik står du sterkere enn før undersøkelsen.

Forsprang, innovasjon, og investeringer

Frykt er uansett en dårlig motivator. Vi bør heller se mulighetene undersøkelser skaper.

For det første vil det lette samvittigheten og gi økt motivasjon. Du og selskapet får en økt selvtillit for at dere bygger noe som har fremtiden for seg.

Prosessen vil normalt også gi nyttig oversikt over eksisterende teknologi, og økt forståelse av hvordan din løsning passer inn. Hvis du, i verste fall, finner patenter som hindrer din planlagte løsning er det heller ikke over og ut.

Patentet kan være eid av noen du ikke er i konkurranse med. Dette åpner for å skaffe en lisens fra innehaveren for ditt felt, som både sikrer din handlefrihet og hindrer konkurrenter. Slik snur du et ukjent hinder til et sterkt konkurransefortrinn.

Også når patentet eies av en konkurrent, kan det gi muligheter. At konkurrenten har sett det verdt å patentere, underbygger at ideen har kommersiell verdi. Spørsmålet blir hvordan du unngår eller fjerner hinderet.

Ved å tidlig vite hvordan konkurrenten er sikret, kan du lettere bygge en løsning som omgår beskyttelsen og løser det bedre. Der patentet har stanset andre sent i prosessen, kan du fra start bruke tiden på å finne en bedre vei rundt patentet frem til et lukrativt marked.

Hvis det i verste fall ikke er noen vei rundt patentet, kan veien gå gjennom. Tildelte patenter har ofte svakheter som kan felle dem, men først avdekkes av en skarp konkurrent.

Smart tidsbruk

Uansett funn, lar en tidlig kartlegging av hinder at dere bruker tiden smart, med bedre grunnlag for suksess.

Slike søk er ikke det første dere bør gjøre. Dere trenger først et problem å løse, en tanke om hvordan, og en forretningsplan. Etter dette kan det være mye å hente fra effektive undersøkelser. Det er ikke alltid et søk er kostnadseffektivt eller relevant for din løsning, men en god rådgiver vil kunne vurdere dette.

Ettersom hindrende patenter har potensiale til å drepe forretningsstrategien, vil kritiske investorer se etter dette for å styre risiko på investeringen.

Dessverre, og heldigvis, skal det enda ikke mye til for å skille seg sterkt positivt ut.