Monica Vaksdal hadde mange års erfaring fra oljebransjen før hun ble gründer av Think Outside. Selskapet jobber med teknologiske løsninger rettet mot turisme og friluftslivsegmentet. Foto: Privat

Snøskred-eksperter frykter ulykkespåske - denne gründeren vil redde liv med digital ski

Publisert Sist oppdatert

Helst innbærer påskeferie en ekspedisjon over vidda, men i år begrenser Monica Vaksdal seg til å gå topptur med påfølgende Coronas i hytteveggen - før hun igjen er opptatt med å utvikle ski-teknologi mot snøskred. 

Oljekrise og nysnø. Kombinasjonen sendte petroleumsgeolog Monica Vaksdal til Bergensbanen med mål Upsete stasjon. På armen hang dagsturen kalkulert i en smartklokke. I sekken lå skredutstyr og under føttene: snart et par topptur-ski.

Men det hjelper ikke med planlagt løype og et regionalt skredvarsel sjekket på forhånd, når du går mot feil topp - og oppdager det halvveis opp, i bratt terreng - mutters alene.

«Skjer det noe nå, er det ingen som får vite om det.»

Usikkerhet, deretter frustrasjon - og i sin tur: ideen om en digital ski som kan gi lokal kunnskap om skredfare.

– Å lese snølagene under deg krever både trening og erfaring. Det er også en fysisk slitsom affære - og dessuten en subjektiv vurdering.

Toppturen trigget ingen skred og Vaksdal rakk tog-returen, men usikkerheten ble med hjem.

– Å være i naturen er det beste du kan gjøre, men også noe av det skumleste, sier hun om skituren for snart to og et halvt år siden.

Les også: Fra olje til gründing: Lever ikke på nudler og sover ikke på en slitt sofa

Familien Vaksdal fra Bergen tilbringer helst påskeuka på ekspedisjon over vidda. Foto: Privat

Natur og teknologi ble et nytt tospann - og lokket Vaksdal fra oljebransjen til Think Outside, et eget selskap med Dingo som første prioritet: en ski med inkorporert teknologi som kan lese av snølagene i sanntid, uansett plassering.

– Teknologien skal bidra til at færre blir involvert i snøskred. Vi kan ikke miste liv, og mener «objective datasett» vil bidra til at flere kan unngå skredfare, sier hun og utdyper:

– Dingo blir et datasett i tillegg til offisielle varsler som Varsom. Skikjøreren vil selv generere informasjon om snølagene under seg mens han eller hun går, som et slags seismisk spor av snøforholdene - og på den måten kunne ta bedre vurderinger og beslutninger for en god og trygg skitur i bratt terreng. 

Håndtere skredfare

Vaksdal er vokst opp med å slite seg frem i ulendt terreng gjennom «hundremeterskogen», miminumsturen fra familiens hytte på Voss.

– Jeg ble tidlig nysgjerrig på hvorfor fjell så ut som de gjorde, og jeg har alltid hatt et sug etter å være ute i naturen. Derfor ble det geologi på universitetet og olje som karriere, sier hun - og deler eget livsmotto: «Livet er best over tregrensa».

Nå drar hun helst på ekspedisjon over vidda. Med pulk bak og fire, fem dager telttur i vente - eller på en god topptur, med eller uten familien.

– Det er noe med nærheten du får som familie når man er på tur. Det eneste du trenger å forholde deg til er naturen, gjøre gode vurderinger, håndtere skredfare, kjenne på og respektere kroppen …

– Verden blir så enkel, lett og god. Alt støy fra hverdagen forsvinner.

Ut på tur, aldri sur: Pappa Terje Tveitdal, Andreas Tveitdal (9), Fredrik Tveitdal (7) og familiehunden Frøya. Foto: Privat

Les også: De vil revolusjonere trening: Men finansierer det med tau til skip

Vaksdal-familien drar aldri til fjells uten en plan b. Helst pakker de med c, d og e også. I elendig vær har skikjørerne ligget våken i beredskap, tatt seg inn i nødbuer og gått i taulag når sikten ble for dårlig.

– Vi tar ingen risiko og er hele veien nødt til å endre opprinnelig plan om nødvendig. Og det viktigste er at barna føler seg trygge.

Henter millionbeløp

Foruten Vaksdal består Think Outside av Kjartan Nesse (CTO), Deborah Karlsen (CCO), Kelly Moulton, Morten Alskog, Torstein Skage.

Selskapet er i ferd med å lukke en finansieringsrunde på mellom to og tre millioner kroner hentet fra over 20 investorer. Åsnes ski er med i et samarbeid, over påske utvides teamet og ved neste sesong skal ski med Dingos radarteknologi selges i butikk.

– Løsningen er ikke helt ferdig, men det er viktig for oss at brukerne skal være uavhengig av telefonen. Den blir et tillegg dersom man ønsker ytterligere informasjon.

Og Vaksdal tror skikjørere er villig til å betale.

Monica Vaksdal i Think Outside presenterte Dingo-ski under The Creators Shift tidligere i mars. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

– I dag selges det seks millioner par ski og snowboard hvert år - og topptur-segmentet vokser mest, sier hun.

Les også: Han gründer fintech tusen meter over havet: Betaling utenfor allfarvei

Et brak, sprekker rundt skien og vindbåren snø kan alle være faretruende signaler. Vaksdal har selv snudd utallige ganger.

– Skred kan skade i kraft av seg selv. Den hiver med seg trær, river opp steiner - og det kan skje hvor som helst, i alle høyder i terreng over 25-30 grader.

Stor skredfare

Før påskeuken meldte VG om over 30 skred rast over hele landet, på bare få dager. Eksperter uttrykte bekymring.

– Vi må ha respekt for naturen, og med Dingo treffer vi ikke bare skikjørere, men også nær familie og venner som bryr seg om sikkerheten til skikjøreren.

Think Outside-teamet består av totalt fem personer, men i løpet av våren blir de enda flere. Her: Monica Vaksdal (CEO) og Kjartan Nesse (CTO). Foto: Privat

I år bryter Vaksdal familiens tradisjon: Påsketuren blir neppe ned en preppa skiløype, men heller ikke over Hardangervidda.

– Gründerlivet er tøft og emisjonsrunden har vært særlig krevende. Det har jo gått overraskende bra, men nå skal det bli godt å gå en topptur og nyte en Corona i hytteveggen etterpå.

Les også: Ex-verdensmester i alpin har trua på tur: Først i løpya når Outt henter fire millioner