-- Alle bedrifter vil hevde at de er innovative, dersom Shifter ringer og spør. Vi vil gjerne avdekke hvordan det reelt sett står til hos norske virksomheter, gjennom å spørre de ansatte om hvordan de opplever det jobbes med innovasjon i deres selskap, sier Lucas Weldeghebriel, daglig leder og gründer i Shifter.
-- Hvorfor er dette viktig å avdekke?
-- Hvis vi skal få en reell debatt om bærekraftighet hos norske selskaper, trenger vi fakta. Alle hevder at de driver med innovasjon, men vi mistenker at det er noe de fleste sier fordi det er forventet av dem. Det er ikke slik at du driver med innovasjon fordi du har en IT-avdeling, noe mange faktisk mener, sier Weldeghebriel.
Annonse
Han mener at det er for mye fokus på begrepet «innovasjon», i stedet for å faktisk jobbe innovativt og lansere nye løsninger i markedet.
-- Innovasjon er ikke et mål i seg selv. Det er i hvert fall ikke en konkurranse om å fremstå mest mulig innovativ, selv om man kanskje kan tro det når man leser avisene. Målet er å skape bedrifter som kan leve lenge, og viktigere enn noen gang, så vil det handle om evne til å fornye seg. Ingenting står stille i 2019, sier han.
Ove Kvalsvik, som driver konsulentselskapet 20-10, mener det er et behov for bevissthet rundt alle elementene som må til for å lykkes med innovasjon.
-- Det er et stort potensial hvis man evner å jobbe systematisk med det, men jeg vil si at for mange etablerte selskaper, er det veldig få som virkelig jobber med transformerende innovasjon, sier han.
-- Hva er det som holder bedrifter tilbake fra å drive reell innovasjon?
-- Litt flåsete sagt, så bærer det preg av kortsiktighet, manglende forståelse, vilje og evne til å tenke langsiktig. Jeg tror mange vil, men det er vanskelig å prioritere i det daglige, som resulterer i at de kortsiktige prioriteringene ofte vinner.