Kampen om gigantisk taxaimarked kan være over, da den kinesiske Uber-utfordreren kjøpte Uber Kina
Fra å ha vært et selskap de færreste ante eksisterte har den kinesiske Uber-utfordreren Didi Chuxing på kort tid klart å gjøre seg kjent utenfor Kinas grenser. Denne gangen kjøper de like greit Ubers virksomhet i Kina.
Det begynte med at Apple i mai plutselig investerte én milliard dollar i selskapet. Det var en såpass uvanlig investering at Tim Cook prøvde å forklare seg i forbindelse med siste kvartalsrapport.
Kjøper Uber Kina
Denne gangen er det litt større investeringer det handler om. Didi Chuxing skriver i en uttalelse at selskapet kjøper Ubers varemerke, virksomhet og data i Kina. Uber Technologies og andre storeiere som søkegiganten Baidu får til sammen en eierandel på 20 prosent i det sammenslåtte selskapet. Avtalen medfører også at Didi-gründer Cheng Wei og Uber-sjef Travis Kalanick tar plass i hverandre styrer, skriver Bloomberg.
Oppkjøpet betyr slutten for en ganske så kostbar kamp om markedsandeler i Kina. Fremfor alt har den vært dyr for Uber. Kilder med innsikt i saken sier til Bloomberg at selskapet har tapt omtrent to milliarder på Kina-satsingen. Derimot mener flere analytikere at salget kan åpne for en børsnotering av Uber. Kina-satsingen er blitt sett på som en hinder for dette.
Kraftig verdistigning
For Didis del kan kjøpet bety at alliansen med andre taxiapp-selskaper som Lyft i USA, Ola i India og Grab i Sydøst-Asia for å utmanøvrere Uber blir noe mer komplisert. Grab-sjef Anthony Tan virket imidlertid ikke alt for bekymret i uttalelsen han kom med mandag. Han synes kjøpet er en fremgang for Didi og at det viser hvor viktig det er å være lokalt forankret i en bransje som dette.
Bloomberg oppgir at kilder nær Didi sier at selskapet etter kjøpet vurderes til 35 milliarder dollar. Det er en pen oppgang på 25 prosent siden investeringsrunden da Apple gikk inn i selskapet.
Skal vi gjette på at Tim Cook og Apple er ganske så fornøyde med verdiøkning på 250 millioner dollar på to måneder.