Digital nisjebank fortsetter veksten
Easybank leverte et overskudd før skatt på 19,4 millioner i 3. kvartal 2018, noe som er bedre enn hele årsresultatet for 2017.
Banken har siden lansering av forbruksfinansiering for to år siden hatt fokus på å bygge en skalerbar driftsmodell med automatiserte og brukervennlige prosesser.
– Vi høster nå resultatene av skalerbarheten og god drift, sier administrerende direktør Oddbjørn Berentsen - i en pressemelding.
På ett år har netto renteinntekter økt med 27,2 millioner til 61,2 millioner, og utlånsbalansen har økt med 805 millioner til 2,4 milliarder, rapporterer selskapet.
Til tross for veksten er driftskostnadene på samme nivå som samme kvartal i fjor.
– Vi er meget godt fornøyd med at vår driftsmodell fungerer som ønsket, sier Berentsen.
Les også: Nisjebankene i sterk vekst: – De tradisjonelle bankene har mye å lære av oss
Fokus fremover
Banken fokuserer på forbruksfinansiering og spareprodukter med sikker og god avkastning, og var blant de første digitale nisjebankene som lanserte en samtykkebasert lånesøknad. Denne muliggjør digital innhenting av skattegrunnlag og inntektsdata hos Skatteetaten med samtykkeløsning fra Altinn, skriver selskapet videre.
– I tillegg bidrar løsningen til økt personvern ved at lånesøker kun deler den informasjonen som er nødvendig for å behandle lånesøknaden, forklarer Berentsen - og fortsetter:
– Easybank har god lønnsomhet, og overskuddet hvert kvartal gir rom for videre vekst, sier Berentsen.
Med en egenkapital på 472 millioner kroner og 2,4 milliarder kroner i utlån, er banken verdsatt til cirka 450 millioner på NOTC (Ticker: EASY). Bankens største aksjonærer er Skagerrak Sparebank, Alfred Berg fondene, Fondsavanse (Must familien), Lindbak familien, Nordic Private Equity og MP pensjon.