Av Benedicte Tandsæther-Andersen og Per-Ivar Nikolaisen
Annonse
Diwala skal bruke blockchain-teknologi til å sikre at folk kan dokumentere kompetanse sin.
På ettårsdagen for gründingen av Diwala, stod Thea Sommerseth Myhren i forrige uke på scenen på "Demo Day", avslutningsforestillingen på Katapult-akseleratoren til bedre-verden-investorene i Nordic Impact. Sjefen for "bursdagsbarnet" kunne annonsere at selskapet har fått sine tre første pilotkunder, nærmere bestemt i det østafrikanske landet Uganda. Samarbeidspartnerne er Fontes Foundation, Uganda Disaster and Refugee Council Management og Greenhill Academy -- alle tre såkalte ikke-statlige organisasjoner (NGOs) som tilbyr ulike former for kurs og utdanning.
Annonse
Flyktninger til folk flest
Diwalas opprinnelige idé var myntet på flyktninger, og en internasjonal blockchain-CV som kunne brukes til dokumentere deres kompetanse. Det videre arbeidet har vist at problemet også gjelder for andre store grupper. I pitchen viste Thea Sommerseth Myhren til den lave gjennomsnittsalderen i Uganda: helt ned i 16 år. Og at den unge befolkningen gjerne har det krevende med å dokumentere egen kompetanse.
-- Dette er ikke bare et flyktningproblem, men et problem for hele befolkningen. Det er et globalt problem, sier gründer Sommerseth Myhren.
Hun forteller at Diwala gjerne vil være en del av et "proof of concept" for hvordan myndighetene i Uganda jobber med blockchain. I første omgang skal verktøyet "Verify U" gjøre at ikke-statlige organisasjoner (NGOs) kan legge inn hvem som har deltatt på deres ulike utdanningsprogrammer. Hun beskriver det som et «skill market», der folk kan vise frem det de kan.
Sommerseth Myhren beskriver det som "essensielt å utvikle produktet på grassrotnivå i samarbeid med pilotkundene". De første kundene er viktige for å få testet hvordan produktet fungerer i reelle situasjoner.
-- Det fundamentale problemet for folk er at det ikke er noen som kartlegger kompetansen deres, noe som skaper store utfordringer, sier Thea Sommerseth Myhren.