Rasmus Figenschou i DNB og Olivier Mukuta i Vipicash. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

DNB fremmer finansteknologi for flyktninger: Backer gründere som skal sørge for at hjelpen når frem

Publisert Sist oppdatert

Vipicash-teamet så hvordan heftig lovverk og tungt byråkrati gjorde en i utgangspunktet god startup-idé innen finans veldig komplisert å gjennomføre. 

Gründer Olivier Mukuta har aldri tvilt på prosjektet -- det om at ny teknologi kan sørge for at pengene migranter sender hjem til venner og slektninger i Afrika, blir brukt til riktig formål og ikke forsvinner på veien. Men samtidig har han sett at det er mange felter innen pengeoverføring, hvor han og teamet ikke har like god kompetanse.

-- Selv om vi har mentorer som hjelper oss på andre områder, har vi savnet finanskompetansen. Det var den store motivasjonen til å søke akseleratoren, sier Olivier Mukuta.

Fintech-startupen som spesialiserer seg på hjemsending av penger for migranter, er blant selskapene som nå er valgt ut til den nye runden i DNB NXT Accelerator. Programmet er et samarbeid mellom StartupLab og DNB, der banken bidrar med kompetanse for å hjelpe oppstartsbedriftene opp og frem.

Tillitsvekkende

Gründer Olivier Mukuta har selv bakgrunn som flyktning fra Kongo, og har opplevd hvordan pengene han sendte hjem ikke kom frem til målet. Med Vipicash sin løsning kan avsenderen låse penger i varer og tjenester – for eksempel i mat eller helse. Midlene går direkte til formålet, med minimale gebyrer, samt at det er så å si umulig å bruke pengene på noe annet. Både butikkene og den endelige mottageren av varene må signere med hver sin unike kode fra gang til gang.

Selve betalingen skjer ved lokale utgaver av «Vipps», som for eksempel M-Pesa i Øst-Afrika, som selskapet har plugget inn i sin app. Etter hvert skal Vipicash også bruke blockchain i overføringene.

-- Dere har jo gode kontakter på bakken i Afrika, hvordan hjelper det dere dersom dere får en norsk bank som samarbeidspartner?

-- Tillit er en viktig faktor. Vår idé og modell er basert på samarbeid med lokale leverandører. Og det vil bety mye å fortelle at man samarbeider med en stor bank i Norge.

-- Men DNB er jo ikke akkurat noen Barclays Bank?

Mangfoldig team i Vipicash: Olivier Mukuta (f.v.), Jonathan Kongolo, Meryn Willets, Janny Kinende og Fredrik Mosis. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

-- Nei, men bare det å nevne at vi har hatt rådgivere og veiledere fra DNB, vil gjøre at ting går raskere, hevder Mukuta.

Veien inn til DNB

Mukuta og teamet har sett at et tungt lovverk og byråkrati møter selskaper som begir seg inn i businessen med å flytte penger over landegrensene, noe som gjør en i utgangspunktet ganske enkel idé veldig kompleks å gjennomføre.

-- Helt siden starten har vi ønsket å ha et samarbeid lokalt her i Norge, før vi går ut for fullt internasjonalt. Vi har alltid hatt DNB i tankene, og spurt oss hvordan vi kan finne veien inn der. Så dukker dette opp, sier en fornøyd Mukuta.

Han har hatt en rekke ideer om hvordan Vipicash kan samarbeide med storbanken, og mener at akseleratoren er et godt sted å begynne.

Les også: Gründerne ville bare løse et kjempeproblem de selv slet med

Vinn-vinn

Konserndirektør for New Business i DNB, Rasmus Figenschou, sier de har sett etter startups med «innovative verdiforslag» når de sammen med StartupLab har vært med på å velge ut kandidater til akseleratoren.

-- Ofte er det områder som vi ikke klarer å dekke selv. Noen av de vi har tatt ut, jobber med utfordringer som vi kanskje kunne løst selv, men der oppstartsselskapene kommer med interessante løsninger.

Han mener at startups jobber på en annen måte og stiller andre spørsmål, som gjør at banken må tenke nytt -- organisere seg annerledes og noen ganger mer effektivt. Samtidig mener Figenschou at oppstartsselskapene som sparrer på områder hvor banken har høy kompetanse, får mye ut av et samarbeid. Innen pengeoverføringer er for eksempel hvitvaskingsproblematikk et kjempekomplekst område.

-- Ofte består slike overføringer av en myriade av mindre transaksjoner. Noe av det som er interessant å jobbe med Vipicash på, er hvordan vi kan øke sporbarheten.

Blockchain-ekspertise

Figenschou viser til hvordan kryptovaluta har tatt av.

-- Jeg tror Vipicash og andre lignende startups trenger aktører som DNB eller et tilsvarende system for å takle dette. Våre bankansatte er oppriktig opptatt av faget sitt, og synes det er veldig spennende å bruke kompetansen sin på andre områder enn de ellers gjør. Så dette er vinn-vinn på mange måter, hevder Figenschou.

Han viser til hvordan DNBs egne blockchain-eksperter tidligere har undersøkt hvordan man kan bruke teknologi til å sikre at bistandsmidler når frem, og vant nylig et hackathon med dette som tema.

-- Å koble disse opp mot Vipicash vil være naturlig, sier Figenschou.

-- Det er jo litt morsomt å tenke på at «mobilbetaling» ble oppfunnet i Afrika lenge før noen begynte å tenke på Vipps her hjemme. Har dere også erkjent at verden har endret seg, at ny teknologi ikke trenger å komme fra Silicon Valley eller andre huber i Vesten?

-- Det virkelig store skiftet for meg var da lederen for Messenger-prosjektet sa at de hentet inspirasjonen fra Kina og WeChat. Kineserne var innovatørene, ikke produsentene, sier Figenschou.

Ikke redd for storebror

For flere av selskapene i første runde i akseleratoren har det resultert i et forhold av mer langvarig karakter. Både FundingPartner, Convertelligence og Quantifio samarbeider med ulike miljøer i banken.

-- Dere i Vipicash er ikke redd for å bli en liten nikkedukke for DNB?

-- Nei, vi opplever at de ser at vi driver med noe de selv ikke har særlig fokus på, men som de synes er spennende. Vi har kjennskap til markedet og kjenner problemet godt, og utfyller deres kompetanse, sier Mukuta.

Han understreker at visjonen og det de ønsker å få til alltid vil være viktigst for Vipicash, ikke om de samarbeider eller ikke samarbeider med andre aktører.

-- Målet vil alltid være å hjelpe familiene på en mest mulig effektiv og billigst måte, sier Makuta.

Per Einar Dyvik og Nissik Juell i StartupLab. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Utkikkspost

DNB har ulike scenarioer for hva som vil komme ut av samarbeidet med de ulike oppstartsselskapene. Akseleratoren handler blant annet om å ha en utkikkspost, der de kan se etter lovende investeringsobjekter. Som Shifter skrev i fjor har DNB fått mandat fra styret til å investere 250 millioner kroner i startups.

-- Jeg tror ikke noen banker klarer å realisere alt i bredden. Vi erkjenner at vi må gå i partnerskap på en helt annen måte enn før. Og dette blir en ny måte å jobbe på.

-- Forholdet mellom startups og corporates er jo ok, så lenge det er småpenger og «lek». Men hvordan håndtere det den dagen det blir «big money», hvordan går det med de gode intensjonene da?

-- Jeg tror vi må bevise det over tid. Hvis vi hadde gjort noe annet, hadde vi skutt oss selv i foten. Fremtidig innovasjon vil komme både innenfra og gjennom partnerskap. Så hvis man har en dårlig tilnærming, har slike samarbeid en veldig kort levetid.

Han viser til at DNB har sluttet seg til StartupLabs Code of Conduct for samarbeid mellom etablerte selskaper og startups, det Shifter tidligere har omtalt som "De 6 bud for gründersamarbeid".

Perfekt timing

Foruten Vipicash, skal selskapene Brevio, Tillit Forsikring og Axeptia samarbeide med DNB i årets akselerator.

StartupLabs Nissik Juell mener det er perfekt timing for Vipicash.

-- Vi har fulgt selskapet i snart et år nå, og sett hvor dedikert hele teamet er. De har gjort store fremskritt på produktet ved å involvere brukerne og kjøre tester internasjonalt. Nå var timingen perfekt for å få dem med i akseleratorprogrammet, og de er allerede godt i gang med DNB for å finne områder for fremtidig samarbeid, sier han.

Det er andre gang DNB og StartupLab samarbeider i akseleratoren.

-- Med gode erfaringer fra forrige runde har DNB forankret ambisjonene om tett samarbeid med gründerne i hele organisasjonen, mener Juell.

FAKTA OM VIPICASH

Olivier Mukuta etablerte Vipicash sammen med kongoleserne Janny Kinende og Jonathan Kongolo, samt Fredrik Mosis fra Elfenbenskysten. I mai 2017 deltok de på et hackaton i regi av UN Women, Innovasjon Norge og Katapult Future Fest. Oppgaven der var å bruke denne blockchain-teknologi til å hjelpe mennesker på flukt. Det endte med at gründerne vant hele greia, og ikke minst fikk nye teammedlemmer om bord — som ga ytterligere mangfold til gruppa.

Markedssjef Meryn Willets fra Australia har hatt flere ledende stillinger innen markedsføring og kommunikasjon i flere internasjonale selskaper. Designer Ashley Stephenson kommer fra det anerkjente programvare-selskapet Kodiak Rating.