Ben Fischer (CEO), Erik Axel Nielsen (CTO) og Christoffer H. Isaksen (CCO) i Luca Labs. Foto: Vilde Mebust Erichsen

DNB fortsetter julefesten: Sikrer plass hos robotisert regnskapsfører

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 21. desember 2018

Norges største bank kjøper seg inn i fintech-startupen Luca Labs, selskapet bak bankens robotiserte regnskapsføring.  

– Vi gleder oss stort over dette. For det første er det en ordentlig anerkjennelse da DNB er en stor og seriøs aktør, og selve investeringen gir oss mulighet til å gi bånn gass fremover, sier Ben Fischer, Luca Labs’ medgründer og CEO.

Allerede før sommeren fikk selskapet som smelter sammen nettbank og regnskap, et fotfeste hos bankgiganten. Duoen lanserte da et samarbeid om Luca Labs’ skybaserte «white label»-tjeneste – der kunstig intelligens gjør unna den tidvis ressurskrevende regnskapsjobben i norske småbedrifter.

For et ukjent beløp, sikrer nå DNB også en eierpost på ti prosent i den knapt to år gamle fintech-startupen med elleve ansatte. Dette i rekken av DNB Ventures tidligere investeringer med sitt nordiske mandat på 250 millioner kroner, først med seks millioner kroner i Payr – og sist 29 millioner i danske Spiir og åtte millioner i Fundingpartner.

– Samarbeidet fungerer godt, men investeringen er et parallelt løp, og det setter vi pris på. Vi har jo store ambisjoner om å ta dette til flere banker, og den finansielle oppsiden har vi fått bevist gjennom dette samarbeidet, sier Fischer.

«Fra frustrasjon til energi»

Han kjente allerede Luca Labs’ medgründer Erik Axel Nielsen godt da de gikk sammen om «å omforme frustrasjon til energi» for to år siden. De drev begge småbedrifter i byggebransjen og satt tett på «dumme systemer som aldri lærte noe», tross gjentakende oppføringer – gang på gang.

– Samtidig så vi de store skrittene som skjedde innenfor maskinlæring, og følte det var en «mismatch» mellom hva man fikk til noen steder og den dumme «pushingen» vi måtte gjøre – istedenfor å utvikle bedriften vår, sier Nielsen.

Deres påfølgende idé om en robotisert regnskapsfører gikk tidlig helt til topps i The Factory i fjor, og selskapets inneværende CCO ble like raskt overbevist.

– Problemet vi løser beveger jo seg fra alle banker i Norge, gjennom Skandinavia og hele Europa, sier Christoffer H. Isaksen.

En vekker i bransjen

Han hevder selskapets løsning følger en trend primært drevet frem av endringene i bankmarkedet med betalingstjenestedirektivet PSD2, implementert i norsk lov neste år.

– PSD2 har virkelig gitt en vekker hos alle i bransjen, den minner om viktigheten av å åpne opp og gjøre data tilgjengelig, sier Fischer.

Shifter har tidligere omtalt tre banker som tyvstarter sin PSD2-implementering med mål om utveksle kundedata, blant andre Sparebanken Vest, samt Sbanken.

– Om ikke det har vært som å slå inn en åpen dør, har vi ennå ikke møtt noen som ikke kjenner seg igjen i situasjonsbeskrivelsen. Selv om det eksisterer mange lignende løsninger for å løse det samme problemet, tror jeg bransjen har ventet på en løsning lik vår. Så langt har jeg ikke sett noen andre kombinere regnskap, bank og smart maskinlæring på den måten vi gjør, sier Nielsen.

– Spennende utover eget samarbeid

Karen Elisabeth Heskja, leder DNB Ventures, kaller samarbeidet med Luca Labs’ et ledd i satsningen om å tilby mer enn rene banktjenester, særlig til små og mellomstore bedrifter.

– Vi så det som attraktivt å komme inn på eiersiden gjennom DNB Ventures ettersom «business-caset» for bank og regnskap for småbedrifter er veldig spennende, også langt utover eget samarbeid, og kanskje til og med landegrenser, sier hun.

– Vi er derfor takknemlige for muligheten til å få være med på denne reisen.

Nå er det unge fintech-selskapets mål å sikre flere banker på kundelisten, i første rekke norske, deretter skandinaviske og etter hvert bli synlig også i ti europeiske land.

– Investeringen fra DNB passer godt inn i planen vår, da de er en aktør som kan hjelpe oss å ta tyngre løft fremover. Vi har en ambisjon om å være en kjent spiller innenfor markedet, også utenfor Norge, sier Isaksen – og minner om potensialet: – Bare i Norge har vel cirka 90 prosent av bedriftene kun ni eller færre ansatte. Det er en stor gruppe, men vi begynner hos de aller minste.