Olav Nedrelid i Domos Labs.
Startup ansatte 40 prosent av de ferdige studentene på robotikk i Oslo. Problemet er ikke få plasser, men at de færreste fikser studiene, mener AI-gründer
Kommentar av Olav Nedrelid, gründer i ruter-startupen Domos Labs
«Det er bare en håndfull tilgjengelig hvert år,» skriver gründer Olav Nedrelid i Domos Labs om hvordan det er å finne ansatte som kan kunstig intelligens, når nesten ingen kommer seg gjennom studiet.
I Domos Labs har vi i sommer ansatt 40 prosent av årets avgangskull fra Master-studiet ved Nanoteknikk og Robotikk under Institutt for Informatikk (IFI) i Oslo. Det vil si at vi har ansatt to. Vi bygger et verdensledende kompetansemiljø innen kunstig intelligens, og studentene fra IFI er helt i verdensklasse. Men det er bare en håndfull tilgjengelig hvert år.
Da de begynte på studiet var de 60 studenter. 90 prosent har forsvunnet underveis. Grunnene kan være mange, men en hovedårsak er at studiet bygger på matematiske grunnfag som ikke engang kreves bestått for å komme inn på studiet. De eksisterende studieplassene fylles altså av en majoritet som ikke har forutsetning for å fullføre.
IKT-Norge benytter agurksesongen til å kjøre en sak om at kun ti prosent av de som søker IKT-studier, får plass. Jonas Gahr Støre viser i gårsdagens VG at han har fått med seg overskriften.
IKT-Norge har riktig diagnose, men dessverre helt feil medisin.
Saken er bygget på IKT-Norge sin årlige kompetanserapport for 2015: «Når studentene begynner sitt studieår 20. august, er det 37.563 som har søkt IKT-utdanning, mens antallet tilgjengelige studieplasser er 3380 [...] Ser vi på søkere som har IKT som førstevalg og som er kvalifisert til studiets karakterkrav, er det 5056 søkere.»
Håpefulle studenter setter altså opp en liste over deres topp 10 valg av studieretninger. IKT-Norge teller alle disse ti som «søknader». Men i neste setning påpeker de selv at av de som er kvalifisert kommer hele 66 prosent inn.
Norge trenger utvilsomt mer IKT-kompetanse, men ikke flere IKT-studieplasser. Fokus bør være på hvordan vi kan skape bedre gjennomføring. Jeg tror nøkkelen er satsing på matematikk i grunnskolen. Ved Engebråten skole har Skage Hansen og Gro Ludvigsen skapt en ny matematikk-undervisning som gir veldig spennende resultater. IKT-Norge og politikerne bør prioritere opplegg som dette i stedet for enda flere opptaksplasser til studier som ikke blir gjennomført.
Universiteter bør også incentiveres mot fullføring og ikke bare opptak. På deres egen hjemmeside har Institutt for informatikk beleilig nok unnlatt å presentere statstikk for hvor mange som gjennfører studiene. Det ble kanskje litt for vanskelig å regne ut?
Domos Labs bruker kunstig intelligens til å optimalisere din ruter og trådløse nettverk etter omgivelsene. Selskapet har kontorer på StartupLab i Oslo, i Oulu i Finland og Palo Alto i USA.