Facebook forbyr markedsføring av kryptovalutaer
I et innlegg på Facebook Business skriver det sosiale mediet at de nå forbyr all markedsføring av kryptovalutaer -- og viser til det dårlige ryktet denne formen for valuta har.
I innlegget står det at Facebook nå har laget en ny retningslinje for hvordan det sosiale mediet vil forholde seg til annonser for finansielle produkter og tjenester -- og at denne retningslinjen innebærer et totalforbud for kryptovalutaer. Forbudet er inntil videre totalomfattende for slike annonser -- inntil Facebook vet mer om hvilke annonser som skal forbys.
Forbudet har som mål å få slutt på annonser som forbindes med misvisende og løgnaktige promoteringpraksiser, som for eksempel binære opsjoner, "initial coin offerings", og kryptovalutaer. Facebook skriver at slike annonser "ikke hører hjemme" hos dem, og at brukerne skal kunne føle seg trygge på at de ikke blir lurt.
Tidligere har blant annet et "kryptovaluta-virus" spredt seg via Facebook Messenger.
Oppfordring til å bruke pensjonen på "tokens"
For å illustrere hva det sosiale mediet mener at er misvisende og løgnaktig, har de trukket frem eksempler på slike annonser. Minimal risiko, rabatter på kryptovaluta, råd om å bruke av pensjonen til å kjøpe "tokens", og umiddelbar utbetaling av det man har "tjent" fremheves som markedsføringsmetoder Facebook altså ikke ønsker lenger.
Det nye regelverket kommer etter at det har blitt kjent at Facebook vil ta opp kampen mot blant annet Vipps og Mobilepay, og tilby folk å betale via Facebook.
Også tidligere har det vært negativ oppmerksomhet knyttet til det mange har ment at er misvisende og løgnaktige Facebook-innlegg, da særlig det som siden 2016 har blitt kalt "fake news". Facebook har blitt beskyldt for å være én av hovedårsakene til at Donald Trump vant presidentvalget, og har som følge av dét prøvd ut flere nye algoritmer og systemer i et forsøk på å bekjempe de falske nyhetene.