Hege Tollerud og Rolf Assev om Kahoots oppkjøp av Dragonbox.
Hege Tollerud og Rolf Assev om Kahoots oppkjøp av Dragonbox.

De ville egentlig ikke selge Dragonbox: Men så kom Kahoot

Publisert   Sist oppdatert

De solgte bra, og klarte seg fint alene, likevel hadde de sine grunner til å si ja til frieriet fra den andre edtech-kjempen.

– Dragonbox hadde sin internasjonale suksess først. Så, sakte, men sikkert, kom Kahoot og plutselig føyk de forbi, sier Rolf Assev, partner i StartupLab.

Han var første investor i det norske edtech-selskapet Dragonbox fra 2012, sammen med tidligere Opera Software-kollega Jon von Tetzchner.

Med Kahoots oppkjøp av Dragonbox for 18 millioner dollar, får han en tredjedel i cash, resten i aksjer, og håper å kunne være med å bidra videre.

– Selskapene kjenner hverandre godt fra StartupLab. Nå ser vi at de kan være en god match, sier han.

Dragonbox var imidlertid aldri til salgs, forteller Assev, "virkelig ikke".

– Planen var å hente penger, og vi kom egentlig ganske langt i den prosessen. Men så dukket denne muligheten opp, og da mente de ansatte og gründerne at å jobbe sammen med Kahoot, kunne være enda mer spennende, sier han, og legger til:

– Dette har hele tiden vært gründernes ønske, og det er viktig.

Lange prosesser i skolen

Dragonbox øynet først og fremst en mulighet for raskere vekst.

– Dragonbox lager fantastiske læringsverktøy for matematikk. Og de selger, men har ikke klart å bygge like store markedsføringsmuskler som Kahoot. Kombinerer vi brukermassen deres med fantastiske matematikk-produkter, kan dette bli veldig spennende, sier han.

– Hvorfor har markedsføringen vært vanskelig for dere? 

– Fokus de siste to årene har ligget på å lage et skoleprodukt. De er nå godt i gang med å selge dette til skoler, men det tar tid. Det er lange prosesser, sier Assev, og legger til:

– Med Kahoots enorme nettverk i skolen, blir det utrolig spennende å skulle selge våre produkter med dem. Vi tror dette kan være en mye raskere måte for å nå et internasjonalt stormarked.

– Hva gir Dragonbox tilbake? 

– Dragonbox er fantastisk gode på å være visjonærer og videreutvikle produkter. Vi har brukt lang tid på å finne ut av om dette er en god match, om et samarbeid kan fungere.

– Hva fant dere ut? 

– Det er jo alltid vanskelig for selskaper med ulike kulturer plutselig å skulle møtes i jobb sammen. Men disse er begge startup-selskaper, sier Assev, og forklarer hva det innebærer:

– De har begge en gründerkultur, og det er lettere for to gründerselskaper å møtes enn for et gründerselskap å gå inn i en stor organisasjon eller i en etablert virksomhet. Disse selskapene jobber på en ganske lik måte, og de drives begge av å lage løsninger som folk er engasjert i.

Salg og markedsføring

Assev er heller ikke redd Dragonbox vil miste sin egenart i et Kahoot-univers.

– Kahoot er veldig opptatt av å jobbe i små team som fokuserer på ulike produkter. Dragonbox vil for eksempel fortsatt ha et utviklingsstudio i Paris. Fordelen blir å kunne samkjøre mye sterkere innen salg og markedsføring, sier Assev.

Oppkjøpet innebærer et kjøp med både aksjer og cash som betaling. Det har vært viktig for begge, mener Assev.

– Dette er ikke bare et oppkjøp, og så løper man videre og gjør noe nytt. Dette må være et samarbeid der man deler visjon. Mye av det vi brukte tid på i denne prosessen, var nettopp å dele visjoner, sier han.

Også medgründer i Dragonbox, Jean-Baptiste Huynh, insisterer på at "dette er ikke et oppkjøp, selv om det kan fremstå sånn, men et samarbeid":

– Vi er "super excited" fordi vi er en ekstremt god match, både i filosofi og ambisjon. Vi er en innovasjonsmaskin, og nå kan vi lage enda flere spennende produkter, sier han til Shifter.

Huynh fortsetter som daglig leder i Dragonbox, og brukere av deres tjenester kommer ikke til å merke noen forskjell med det første.

– Så får vi se på sikt hva vi får til sammen. Vi vil leke sammen, og har samme energinivå.

En pluss en er lik tre

Assev mener flere startups bør se i samme retning.

– Det er i hvert fall viktig å være åpen for det, men det er klart at det må gi noe tilbake også. Plutselig går man fra å være hundre prosent selvstendig til å skulle dele, sier Assev, og legger til:

– Får man til en løsning der en pluss en er lik tre, er det klart at man kan tjene godt på det.

Assev var også blant initiativtakerne bak næringsklyngen Oslo EdTech Cluster, som ble dannet i samarbeid med IKT Norge i 2013. Ideen oppsto over en kaffe med styreleder Eilert Giertsen Hanoa i Kahoot.

Klyngen ledes nå av Hege Tollerud. Hun mener Kahoots oppkjøp av Dragonbox er "veldig gode nyheter":

– At noen tør å tenke så stort, og at de største tør å bli enda større sammen, det er bra, sier hun til Shifter.

– I en klynge vil vi gjerne koble store og små. I dette tilfellet er det to store som finner sammen, men det viser at samarbeid fungerer bra, mener hun.

Å samle Kahoot og Dragonbox under samme paraply vil også styrke Norges posisjon og rykte internasjonalt som edtech-land, tror Tollerud.

– Det nordiske brandet er ekstremt sterkt, men det er også stor interesse for enkeltlandene, inkludert Norge, fra både brukersider og investormiljøer. Dette oppkjøpet vil styrke det inntrykket. Folk ser at vi klarer å samarbeide godt, og bygge stort.