Åsmund Furuseth i Kahoot. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

4 utfordringer Kahoot vil støte på i jakten på milliardomsetning

Publisert Sist oppdatert

Kommentar skrevet av Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter

Det var få kritiske spørsmål fra de oppmøtte, dresskledde, investorene på Kahoots investormøte på onsdag.

Én lurte på hvorfor Kahoot ville på Merkur-børsen til høsten og ikke på Oslo Børs. En annen lurte på om hvorfor man ikke kunne ta mer betalt fra familier som ville bruke Kahoot hjemme. En tredje lurte på hvordan konkurransebildet så ut. Ellers var det ganske stille.

Selskapets CEO og med-gründer, Åsmund Furuseth, sa de tilsynelatende rette tingene på scenen. Det samme gjorde CFO Martin Kværstuen. Men det var noe som likevel skurret.

Ingen kan ta fra Kahoot hvilken fantastisk reise de har vært på, eller hvilken posisjon de nå befinner seg i. Produktet har hatt 1,1 milliarder deltagende spillere det siste året alene, og har en solid årlig vekst på 23 prosent.

Halvparten av alle lærere i USA bruker Kahoot i klasserommet, og inntektene skyter i været (som selvsagt er enklere når de starter på nærmest null).

Produktet har en innebygget viralitet. Og som Dragonbox-gründer Jean Baptiste Huynh, nå kjøpt opp av Kahoot, sa fra scenen: «Den Kahoot-låta er avhengighetsskapende». Alt stemmer. Designet, produktet, og selv musikken.

Min gode kollega kunne rapportere fra møtet på onsdag at målet frem til 2022, er at selskapet skal nå årlige abonnementsinntekter på mellom 100 og 125 millioner dollar.

Slik skal de tjene penger

  • Lærere må betale for å bruke Kahoot (en litt mer avansert versjon) i klasserommet (mellom 3-5 dollar per lærer pr måned).
  • Hver elev som bruker produktet skal koste mellom 2 og 4 dollar per måned (dette inkluderer læringsspill utviklet fra Poio og Dragonbox)
  • Hver familie som vil bruke Kahoot, må punge ut mellom 3 og 5 dollar i måneden. Også dette skal inkludere tilgang til læringsspill alla Poio og Dragonbox.
  • Bedrifter må punge ut mest, og betale mellom 10 og 20 dollar per bruker. Samt at de vil lansere «corporate training»-produkter som kan gi en inntekt på 1 til 5 dollar per bruker per måned.

Etter å ha regnet på dette, kan CFO fortelle at dette vil gi inntekter i milliardklassen (i NOK) i løpet av tre år.

På papiret ser det fint ut. Ja, nesten litt for enkelt ut. Men det er noen utfordringer.

Første utfordring: Store deler av inntektene skal komme fra funksjonalitet og produkt de ikke tilbyr i dag. De satser på at den eksisterende distribusjonen skal gjøre det mulig å lansere nye produkter og abonnementsløsninger.

Men det er langt fra Poios bokstav- og lesespill, samt Dragonbox’ algebra-spill, til Kahoots samlæringsplattform. Både Poio og Dragonbox er sentrale i jakten på nye inntekter. Klarer de overgangen fra å ha fokus på ett produkt, til å tilby en «suite» av produkter med en annen forretningsmodell?

Andre utfordring: På disse nye inntektskategoriene finnes det flust av konkurrenter som allerede har en befestet posisjon.  Bare innen «corporate training» finnes det flere som tilbyr det samme. Alt fra Linkedin til norske Attensi. Kan Kahoot ta en ledende posisjon her? Ja, ikke umulig, men de går nå fra en énfrontskrig til en trefrontskrig. Napoleon trengte bare en tofrontskrig for å gå under.

Tredje utfordring: Selskapet skal gå fra nærmest null til å tjene penger på tre ulike målgrupper, med tre ulike produkter og med tre ulike inntektsmodeller. Ville ikke det enkleste være å ta én målgruppe, befeste posisjonen, og så gå videre?

Fjerde utfordring: De har kjøpt Poio og Dragonbox. Sikkert strategisk smart. Men det er ikke friksjonsfritt å inkorporere to sterke og selvstendige gründere inn i et større maskineri. Hvordan organisasjonen skulle se ut, hvorvidt det ble sikret autonomi og hvordan governance-modellen skulle se ut, ble ikke tatt opp. Svaret er mest sannsynlig at man ikke helt vet og at veien blir litt til mens man går, som i og for seg ikke er dumt, men det er likevel en utfordring.

Et produkts suksess handler ikke om antall funksjoner, men evne til å levere på et tydelig verdiforslag.

Kahoots komparative fordel: Å ha knekt koden for samlæring, så ikke ut til å være drivkraften i jakten på milliardomsetning. Men det virker som den dresskledde investorsalen i stor grad fikk presentert tallene de ønsket. Selv om noen helst skulle sett at prisen var litt høyere.