Innkjøper Vidar Kristing, daglig leder Roger Holthe Olsen og CO Stian Dahle på lageret i Bergen. Foto: Dyrekassen

Dyrekassen fyller på pengekassen. Henter seks millioner og vil gå internasjonalt.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 27. juni 2018

Har vokst med 483 prosent gjennom 2017. Nå oppjusterer de vekstambisjonene og henter inn frisk kapital.

Det er kanskje åpenbart for alle at man selvsagt kan tjene penger å levere hundemat på døra. Men det er ikke alle som gjennomfører gode ideer. Det har imidlertid gründerne bak Dyrekassen.no gjort, og nå vokser de så raskt at de må oppjustere vekstambisjonene.

–Vi har vokst med 15 prosent måned for måned gjennom hele året i fjor og det har fortsatt gjennom 2018. Fortsetter dette omsetter vi for mellom 25-30 millioner i 2018, sier daglig leder i Dyrekassen.no Roger Holthe Olsen til Shifter.

Nå skal pengene investeres økt intern kapasitet som skal gi større vekst. I tillegg skal de ta de første stegene internasjonalt.

–Konkurransen vil komme fra utlandet. Vi har ikke tid til å vente, og det er sikkert ikke alt vi kan gjøre på norske premisser, sier Holthe Olsen.

Han peker på at det er et vesentlig tøffere marked i Sverige, Finland og Tyskland, men at det i bunn og grunn handler om å levere en god nok tjeneste for å lykkes som nettbutikk.

Hentet seks millioner for å sikre vekst

Dyrekassen.no gjennomførte nylig en emisjon og hentet inn seks millioner kroner. 4,6 av disse kom fra investeringsselskapet Momentum, som blant annet har investert i Spacemaker, Tribe, Byline.me og Freska. Resten kom fra eksisterende aksjonærer i Dyrekassen.

Etter emisjonen sitter Momentum på om lag 10 prosent av aksjene.

— Vi så flere gode grunner til å investere i Dyrekassen.no: Tydelige makrotrender på e-handel og digitalisering kommer til å endre dyrebransjen fundamentalt, en utvikling som allerede er kommet langt i flere land internasjonalt. Dyrekassen er godt posisjonert for å ta en viktig rolle i omveltningen i Norge og Norden. En skalerbar plattform er etablert og veksten er i ferd med å ta seg opp. Vi har gode erfaringer med selskaper i tilsvarende fase, så timingen var riktig for oss nå. Viktigst av alt investerer vi i et svært kompetent team som har gjennomføringsevnen og tempoet til å lykkes, sier Hilde Støle Pettersen, partner i Momentum.

Følger ikke med i timen

Holthe Olsen mener veksten deres i stor grad skyldes at den tradisjonelle retail-bransjen ikke har fulgt med i timen.

–Vi tar jo denne omsetningen fra fysiske butikker. De er virkelig ikke på banen. Vi opplever at de er reaktive, de bruker lang tid, er for opphengt i tradisjonell verdikjede og har ikke den nødvendige kompetansen til å lykkes også med nettbutikker, sier Holthe Olsen til Shifter.

Han trekker imidlertid frem Elkjøp som et eksempel på noen som har lykkes med både med fysisk og digital butikk.

–De har klart å lage en sømløsopplevelse mellom fysisk- og nettbutikk, hvor de ikke slår hverandre i hjel, men gjør hverandre bedre, sier han.

–Hva skjer når Amazon kommer? Er det over og ut da?

–Det blir krevende for alle. De har et apparat det er vanskelig å matche, men er man godt posisjonert, kan man tjene på det, for de vil bidra til at flere vil handle på nett, sier Holthe Olsen.

–Hva vil det si å være godt posisjonert?

–Du må ha et konkurransedyktig alternativ, ha lynrask levering, samt produktene kundene vil ha. De fleste har ikke unike produkter, og man må slutte å tenke at det er produktet som gjør deg unik. Det handler om kundeopplevelse. Hvis ikke blir man bare med på en priskrig. For vår del så tilbyr vi et abonnement på dyrefor. Det er ikke en spesielt god kundeopplevelse å kjøpe en sekk med hundefor på 15 kilo i butikken og drass den med seg hjem, sier Holthe Olsen.

–Hva skal til for å lykkes som nettbutikk?

–Det er i hovedsak tre disipliner man må mestre. Du må ha de gode produktet og kompetansen rundt disse slik at du kan gi god service. Logistikk er viktig. Hvis den er for dyr, blir det ikke lønnsomt. Mange undervurdere dette punktet. Og til slutt: Marketing. Det er stor mangel på digital markedsføringskompetanse i Norge. Det er kanskje her de fysiske butikkene sliter mest, sier Holthe-Olsen

–Når er dere lønnsomme?

–Vi posisjonerer oss ikke for lønnsomhet ennå, men vi er opptatt av det. Nå styrker vi marketing for å få større vekst. Men et er ingen grunn til at det skal koste mer enn det skal koste når man skal bygge et selskap.