Karl Munthe-Kaas (t.h.) og Kolonial har begynt å selge dyrefôr i sine butikker. Dyrekassen-gründeren Roger Holthe Olsen maner til mer samarbeid i norsk netthandel. Foto: Dyrerkassen/Kolonial

Kolonial tar jafs av nye markeder: – Tenk større i stedet for å kannibalisere, sier bekymret Dyrekassen-gründer

Publisert Sist oppdatert

I løpet av året skal Kolonial inn i en rekke nye vertikaler. – Vi er for opptatt av å konkurrere med hverandre, sier Roger Holthe Olsen i Dyrekassen.

Nylig lanserte Kolonial katte- og hundefôr i sitt sortiment. Fra før har de utvidet vareutvalget med blomster som markedsføres med "Norges beste garanti", i tillegg til "vanlige" dagligvarer.

– Generelt vil vi bevege oss inn i flere vertikaler fortløpende, og du vil se nye varegrupper i løpet av høsten, bekrefter gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas.

– Det er ingenting som hindrer oss fra å gå inn i flere kategorier. Vi ser på alt av typiske ting det går mye av i hjemmet, sier han.

Munthe-Kaas, som nylig fikk svenske Kinnevik med på laget i en storemisjon, ser kun begrensninger i "store ting", hvite- og brunevarer, samt møbler.

– Alt man får plass til i en 40x60x40-kasse, er varer vi potensielt kan selge.

Han bemerker likevel at inntoget i nye markeder vil skje "steg for steg" og at de først og fremst skal være "Norges beste dagligvarehandel". Selskapet har heller ingen planer om oppkjøp inn i nye vertikaler.

– Vi stormer ikke inn over natta, men følger med på hva som kan gi kundene ekstra verdi, sier han.

Jakter færre leveringer

Munthe-Kaas har flere ganger omtalt selskapet som et "logistikkselskap som driver med dagligvarer", og står fast ved at det er infrastrukturen bak selve butikken som blir avgjørende for videre vekst.

– Det har vært mye snakk om markedsplassene på nett og hvordan de har slitt. Men før la de bare en e-handelsplattform på toppen, uten å gjøre noe med logistikken bak, sier han, og insisterer på at det blir annerledes for Kolonial.

– Vi er den største transportøren på kveldstid i Osloområdet, og vi treffer kundene våre én gang i uka. Det gir et helt annet utgangspunkt for flere varer.

– Du er ikke redd for utvanning?

– Vi må være forsiktige. Det handler om brukervennlighet og personalisering. Det vi leverer, må være relevant.

– Men handlevanene til våre kunder er uansett lagt om til nett. Da er det praktisk å slippe å forholde seg til andre turer eller leverandører. Dessuten koster det oss veldig lite å legge en ekstra vare i handlekurven, sier Munthe-Kaas.

– Og så har vi knallfokus på kvalitet. Ingen andre baker på bestilling. Med oss har frukt og grønt kortest vei fra jord til bord. Kvalitet må alltid være grunnstammen, ellers hjelper det ikke.

Utenlandske udyr

Ved å inkludere dyrefôr i sortimentet, går Kolonial rett i strupen på en annen startup i stor vekst, nemlig Bergen-selskapet Dyrekassen, som tilbyr hjemlevering av "alt til katt og hund".

Selskapet fikk nylig Felleskjøpet inn på eiersiden, og varslet samtidig taktomslag:

– Tempoet blir skrudd betydelig opp, for det kan komme aktører utenfra som har enda større trykk, sa gründer Roger Holthe Olsen til DN i april.

Han mener de nye signalene fra Kolonial er alvorlige.

– Jeg er bekymret, men ikke overrasket over at Kolonial gjør dette. Vi er for opptatt av å konkurrere med hverandre her i Norge, fremfor å se på modeller der vi kan samarbeide og slik sammen skape en større kake vi kan dele, sier Olsen.

Innkjøper Vidar Kristing, daglig leder Roger Holthe Olsen og CO Stian Dahle på lageret i Bergen. Foto: Dyrekassen

Han viser til at Amazon er den eneste aktøren som har klart å lage en velfungerende markedsplass på nett, og er overbevist om at spesialisering og samarbeid er veien å gå for norske nettbutikker, når de snart tvinges til å forholde seg til de internasjonale gigantene.

– Man skal være veldig bevisst hva man skal være best på. Det vi egentlig konkurrerer med, er udyrene fra utlandet. De har en skala og kapitalisering som vi ikke er i nærheten av, sier Olsen.

Maner til samarbeid

Han mener at Norge har sovet seg gjennom det seneste tiåret, og at noe av resultatet er et dårlig utbygget system for hjemlevering, og dermed en underutviklet e-handel.

En liknende situasjon oppstod da mobilbaserte straksbetalinger for alvor inntok det norske markedet, og både norske og skandinaviske banker kranglet seg imellom, mens Google og Apple kom sigende med egne løsninger.

– Bare tenk hvis Skandinaviske banker hadde bestemt seg for en felles løsning tidlig, sier Olsen.

Nå maner han til storslått e-handelsamarbeid på tvers av bransjer, for å ta igjen noe av det tapte.

Han foreslår for eksempel at en rekke netthandler går sammen om innkjøp for å presse prisene ned. Samarbeid om hjemlevering i distriktene er et annet alternativ.

– I Norge tenker vi generelt for smått. Det er for mye "her og der". Vi mangler et overordnet initiativ om hvordan vi kan stå sammen mot utlandet. Tenk større, i stedet for å kannibalisere, sier han.

– Det må brenne under føttene på alle som driver med retail i Norge. Brenne!

LES OGSÅ: Derfor bør Dyrekassen frykte Kolonial mer enn de frykter Amazon