Karl Munthe-Kaas er daglig leder i Kolonial.no. Foto: Lucas H. Weldeghebriel

Blar opp nye 300 millioner for «lønnsomt» Kolonial: Spår slutten på diskusjonen om dagligvarer på nett kan gå i pluss

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 29. april 2019

Kolonial er nå lønnsomme per ordre, men vil fortsette å hente kapital for å vokse videre.

I fjor ble det kjent at Kinnevik investerte 300 millioner kroner i Kolonial.no, noe som førte til at selskapet ble priset til hele 2,24 milliarder kroner.

Nå følger det svenske investeringsselskapet opp sin tidligere storinvestering, henholdsvis i form av et konvertibelt lån på 150 millioner og et aksjekjøp fra eksisterende investorer på 150 millioner kroner.

Det kommer frem i kvartalsrapporten til det svenske investeringsselskapet, som E24 først omtalte.

Ekstrapott

Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas sier at selskapet har mer enn nok penger for øyeblikket, men at Kinnevik ønsket å gå inn med mer. Derfor var kjøpet av aksjer, kombinert med et konvertibelt lån en grei måte å gjøre det på. Det gjør at Kolonial ikke trenger å sette en kurs nå, men kan avvente til neste emisjon.  

–Vi tror det vil komme fremtidige runder som er større, og dette er en måte å utsette prisingen på, sier Munthe-Kaas. 

Før det konvertible lånet gjøres om til aksjer sitter Kinnevik nå på rundt 25 prosent av aksjene. Gründerne har rundt 30 prosent. 

Investeringen gjør at Kinnevik passerer Rasmussenfamilien som største aksjonær i selskapet, bare ni måneder etter at de først gikk inn.

Avventer børs

Kinnevik har vist at de liker å få investeringsobjektene sine på børs. Karl Munthe-Kaas har imidlertid ingen akutte planer om det, men antar at det vil være aktuelt innen tre til fem år.  

–Det er noe mer likviditet på børsen, og vil bidra til å synliggjøre verdien i selskapet, sier gründeren. 

Kolonial hadde en omsetning på en milliard kroner i fjor. Den kraftige veksten fra 2015 til 2017, gjorde at kapasiteten var presset. De fokuserte på å øke kvaliteten og få ned svinnet, og øke kapasiteten. 

–Vi måtte ta et sidesteg for å rigge om, så ga vi skikkelig gass på tampen av fjoråret. 

Lønnsomme per ordre

Han forteller at de nå har økt på alle parametre i første kvartal. 

 –Nå er verdikjeden på et nivå der vi kan øke volumet, sier Munthe-Kaas, og viser til at selskapet nå importerer direkte og gjør direkte kjøp fra norske bønder.  

Gründeren mener den siste tidens utvikling bør sette en stopper for om dagligvarer på nett egentlig kan lønne seg. Ifølge Munthe-Kaas er Kolonial nå lønnsomme per ordre, men nøyer seg ikke med det. 

–Vi ønsker å vokse kraftig, og fortsetter å øke kapasiteten, og vil sannsynligvis hente kapital i mange år fremover.  

Skrøt av løsningen

Kolonial.nos egenutviklede løsningen for logistikk og varehus fikk særlig skryt da Kinnevik presenterte sin kvartalsrapport. Ifølge det svenske nyhetsbyrået Direkt sammenlignet Kinnevik-sjef Georgi Ganev Kolonial.no med det det britiske nettmatmarkedet Ocado, som er verdsatt til nesten 110 milliarder kroner på børsen i London.

Les også: Kolonial.no ruster opp – henter kompetanse fra Schibsted og Elkjøp

Fra før er Kinnevik blant annet tungt inne i sveriges største nettbaserte matbutikk, MatHem, og den tyske motebutikken Zalando.