Åsmund Furuseth, Kahoot-sjef.

Edtech-giganten brøytet vei ut av Norge. Nå ser de seg tilbake: – «Alle» vil bli assosiert med dem

Av Vilde Mebust Erichsen og Magnus Peter Harnes

Publisert 10. mai 2019

Kahoots globale oppkjøpsjakt vekker stor interesse på hjemmebane.

Nyheten om Kahoots oppkjøp av Dragonbox skaper begeistring blant en rekke norske edtech-kollegaer:

– Jeg beundrer begge selskapene og tenker at sammenslåingen er strategisk smart for begge parter, sier Poio-gründer Daniel Senn til Shifter.

Også Learnlink-medgründer Tellef Tveit kommenterer:

– Grattis til DBox og Kahoot. Vi kjenner mange barn de skaper mye glede for.

Parallelt med den aktuelle sammenslåingen, varslet Kahoot nye oppkjøp, uten å ville kommentere planene ytterligere.

De ser imidlertid på hele verden som et mulighetsrom.

Tveit forteller at de ikke er i samtaler med læringsgiganten på nåværende tidspunkt, men at de i teorien ville tjent på å bli assosiert med Kahoot.

– De har skapt et produkt som gjør læring gøy, spennende og tilgjengelig. Kvaliteter som også vi gjerne vil assosieres med, sier han, og legger til:

– Vårt mål er å nå ut til alle som ønsker hjelp, og vi skulle gjerne hatt den rekkevidden Kahoot har oppnådd, sier Tveit.

Tellef Tveit i Learnlink. Foto: Jan Khür, www.jankhur.com/Oslo Innovation Week

– Tror vi lett blir slukt opp

En av dem som nylig har vært i kontakt med Kahoot, er den norske gründeren bak den den svenske, mobilbaserte mikrolæringsplattformen Moblrn, Anders Børde.

Det var imidlertid i sammenheng med selskapets andre emisjon, hvor de hentet seks millioner kroner og inngikk en ny rammeavtale med den franske industrikjempen Saint Gobain.

Kahoot er foreløpig ikke blant de som har gått inn med penger, men Børde forteller at han holder «løpende kontakt med potensielle investorer».

Han tror også det er sannsynlig med en ny runde med kapitalinnhenting på sikt, selv om han håper at selskapet kan stå på egne bein allerede i år.

– Det finnes en strategisk match. Moblrn kan tilby en ny form for distribusjon av Kahoots quiz. Men vi tror vi lett blir slukt opp om vi skulle bli en del av dem nå, mener han.

Samtidig ser han klare fordeler ved flere og tettere samarbeid mellom nordiske edtech-selskaper.

– Kahoot har fått til det alle SaaS self service-selskaper (Software as a service) drømmer om. Viral spredning, internasjonalisering og enorm skalering. Det finnes kanskje muligheter ved å legge seg i ryggen på dem, eller skape andre konstellasjoner, tror Børde.

Selskapet hans ser for eksempel etter spesifikke samarbeid med aktører som kan produsere innhold på deres mikrolæringsplattform. Et vanlig eksempel er videoselskaper, men ifølge Børde kan det «også være en Kahoot-quiz eller et spill fra Dragonbox».

Anders Børde. Foto: Magnus Peter Harnes

«Alle» vil bli assosiert med Kahoot

Hege Tollerud, leder av Oslo Edtech Cluster, mener det er en gjengs tanke blant norske selskaper å ville bli assosiert med Kahoot.

– De er et lokalt selskap fra Norge som gikk ut globalt fra første stund, og ble en stor hit på kort tid gjennom sin tilnærming til læring basert rundt lek og det sosiale, sier hun.

Tollerud mener det står respekt av merkevaren og brukermassen Kahoot har bygget opp, og at selskapet har vært et forbilde for edtech-næringen både i Norge og internasjonalt. Når de nå er på oppkjøpssporet tror hun det er mange gode muligheter på både hjemmebane og i Norden forøvrig.

– Det gjør det så klart interessant for andre aktører å ville samarbeide eller på andre måter assosieres med dem, og oppfattes nok som en viktig og svært hjelpsom døråpner i mange situasjoner, sier Tollerud.

– Og Kahoot har virkelig vært villige til å hjelpe, gi råd og snakke opp andre norske edtech-aktører som deler deres syn på læring på ulike arenaer.

Hege Tollerud i Oslo Edtech Cluster under Oslo Innovation Week. Foto: Gorm K. Gaare

Nyttig hjelp

The Woohoo Company er blant dem som allerede har fått drahjelp fra Kahoot. Nøtterøy-selskapet skal gjennom sin digitale plattform lære amerikanske elever matematikk.

Samarbeidet med Kahoot strekker seg tilbake til 2015, og innebærer blant annet en markedsføring av tjenestens «Exam Booster» på Kahoots plattform.

– Det har vært veldig viktig for oss. Der har vi fått tilgang på over halvparten av lærerne i USA, sier gründer og CEO Svein Fagereng.

Han ønsker imidlertid ikke å kommentere eventuelle samtaler om oppkjøp.

– Men det er klart det har vært bra for oss å ha dialog med et så velutviklet selskap, ett av dem som har nådd lengst, sier han.

Heller ikke Poio-gründer Senn ønsker å kommentere eventuelle samtaler med Kahoot, men sier:

– Jeg er spent på hvem flere Kahoot tenker å kjøpe. De blir jo en global gigant.