Gründer og styreformann Edvard Eikeland, Kaja Sivertsen på marketing og support - og CEO og medgründer Jarle Naustvik i Luado. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Går til kamp om småjobbene - henter brukerne over på eiersiden: – Vi må «røske litt opp» i monopolet til Finn

Publisert

Med nylansert app og en pågående crowdfunding-kampanje, bretter Luado opp ermene til skalering av arbeid i hus og hage.

– Nå er vi i gang!

Det har knapt gått et kvart døgn, men Jarle Naustvik må inn og sjekke, igjen.

85.000 kroner, 10 investorer.

– Litt nervepirrende i starten, men også veldig spennende, sier Luados CEO og medgründer om selskapets debut på Folkeinvest.no.

Målet er å hente tre millioner kroner i løpet av 20 dager.

– Men vi ønsker jo ikke bare at folk skal putte penger i oss. Vi ønsker oss også ambassadører, innspill og engasjement, sier Naustvik - og forteller om minstebeløpet på 1250 kroner.

– Vi ville prøve noe litt annerledes i denne emisjonsrunden, og crowdfunding var i vår ånd. Vi er jo et selskap av og for brukerne våre, sier han - og teller 2500 registrerte brukere på plattformen i dag.

Stort marked

Sammen med Edvard Eikeland, styreformann og selve hodet bak ideen, opprettet Naustvik og digital-byrået DayTwo selskapet i 2016: En småjobb-tjeneste som skal gjøre det enklere å få hjelp med praktiske oppgaver i hus og hage - hvitt og forsikret, til en fast timepris på 249 kroner.

Et marked SSB har beregnet til 79,1 milliarder kroner i Norge alene, ifølge Luado.

– Vi har definitivt store ambisjoner med dette, men vi har også vært veldig bevisste på at vi skal stå i Oslo og Bærum helt til vi føler at vi har lært nok - og først da skal vi trykke ordentlig på gassen, sier Naustvik.

Selskapet har allerede åtte eksterne investorer i ryggen, blant andre Knut Dyremyhr og Bent Oustad. Nå ser teamet tilbake på ett år i pilot.

– Bare på den tiden har vi greid å få en gjennomsnitt-score på 4,9 av 5 mulige, basert på over 600 omtaler gjort i etterkant av et fullført arbeid, sier Naustvik.

Han forteller om «fikseren» som ble invitert på middag hos «kjøperen», hun som mente Luado hadde reddet dagen - og 17-åringen som oppga Luado-anmeldelser i CV-en sin.

– Og han fikk jobben!

– Sunn konkurranse

I tett dialog med Skatteetaten er det også utviklet en automatisert varslingstjeneste, dersom brukeren nærmer seg eller overstiger grensene i småjobb-regelverket - normalt et skattefritt maksbeløpet på 6000 kroner per hjelper.

Også i LO høstet Luado tidlig lovord.

– Det er bra at man kan lykkes og tiltrekke seg oppdragsgivere- og takere gjennom seriøsitet, ikke gjennom å stadig skulle presse priser og arbeidsvilkår nedover, sa Julie Lødrup, førstesekretær i LO om startupen - i et intervju med Dagsavisen i fjor sommer.

Forutsatt at emisjonsrunden nå går etter planen, vil selskapet ekspandere til 3-4 norske byer i 2019. Deretter venter resten av landet - før planlagt nordisk lansering i 2021.

– Det er jo noe man kjenner på av og til, det å gå til kamp mot Finn. Selv om vi ikke opplever at det er det vi nødvendigvis gjør, så er jo Finn en stor aktør - og på mange måter en monopolist, sier Naustvik.

– Men vi er ganske sikre på at dette markedet trenger aktører som oss, og en mer sunn og god konkurranse.

Kjerneteamet består foruten Naustvik og Eikeland, av Kaja H. Siversten (support/marketing), Sverre Stabel (CTO og lead-designer) og Mina Aradski (utvikling).

Les også: Wuni vil bli størst i Norden på utleie og deling — flytter til Sverige for å unngå Finn.no