Eiendomsgigant investerer i proptech-startup: "En døråpner til bransjen"
AF Eiendom kjøper seg inn i Bygr. Vil ha teknologien på flest mulig av prosjektene.
Det bergensbaserte teknologiselskapet tilbyr en kommunikasjonsplattform for dialog, kontroll og tilsyn mellom eiendomsutvikler, entreprenør og kjøper.
Denne løsningen skal nå forbedre samhandlingen i AF Eiendoms prosjekter.
– Ideen fikk jeg da jeg selv kjøpte ny bolig for litt over to år siden. Jeg opplevde kjøpsprosessen som tungvint og lite oversiktlig, og tenkte at dette må det gå an å gjøre bedre, sier gründer og daglig leder Guy Montuelle i en melding.
Partene ønsker ikke å gå i detaljene på investeringen, men AF Eiendom opplyser overfor Shifter at de parallelt med et samarbeid, ville investere "for å sørge for at insentivene er satt riktig".
Øynet raskt muligheter
Investeringen er AF Eiendoms første, i et oppstartsselskap. De hadde lenge jaktet et samhandlingsverktøy mellom partene i byggeprosjektet, med brukervennlighet i førersetet.
– I dag foregår det meste av kommunikasjon via telefon eller e-post, og det er lett å miste oversikt over både tilvalg og kostnader, sier Ole Blaauw Johansen, leder for forretningsutvikling i AF Eiendom.
– Det er tidkrevende for både kunden og utbygger. Da Bygr kom på radaren vår med en idé og stort pågangsmot om å utarbeide en løsning som kunne samle all dokumentasjon og kommunikasjon, øynet vi raskt mulighet for et samarbeid, sier han videre.
Samarbeider om kundereisen
Foruten AF Eiendom, har Bygr også fått med seg ByBo og Bate boligbyggelag på investeringssiden. Disse skriver seg også inn som pilotkunder i forkant av lansering i november.
– Bygging av nye boliger er en omfattende prosess med mye som skal passes på både fra eiendomsutvikler- og kjøpersiden. Ved å utvikle en god samhandlingsplattform for utbygging av store nyboligprosjekter legger vi til rette for at både eiendomsutvikler, entreprenør og kjøper har full kontroll under hele prosessen, sier Montuelle.
Gründeren mener samarbeidet vil gagne alle parter.
– AF Eiendom får hjelp til å løse problemstillinger knyttet til kundereisen, og Bygr får bransjeinnsikt, mulighet til å teste løsningen gjennom pilotprosjekter i AF Eiendom og en døråpner til bransjen, sier han.
Blaauw Johansen forteller at de nå ser på kommende prosjekter der løsningen kan tas i bruk. På sikt er målet å benytte Bygr i flest mulig av utviklingsprosjektene.
– Ambisjonen vår er at vi skal ha de mest fornøyde kundene, og da må vi også satse på verktøy som legger til rette for det, sier han.
Les også: Proptech er hot-tech: — Bare jordbruk og jakt er mindre digitalisert