Enda flere sparkesykler: Deli de Luca-Bølla ruller ut Libo i trangt marked
Kremmerpris-vinner og Deli-kjøpmann har hivd seg på el-sparkesykkelmarkedet med utskiftbare batterier og tre-girs-sparkesykkel.
Før helgen kom nok en sparkesykkel–aktør inn i et allerede ganske fullt marked, og Oslo økte til seks aktører, og totalt syv. Plutselig kunne blå sparkesykler observeres i bybildet. Bak står den lokale aktøren Libo Solutions, med Sander Onsvaag Lier, Mehrzad Heshmat Soulat, og Alexander Bølla i front.
Ser hull i markedet
Bølla er tidligere Deli De Luca-gründer, og vant tidligere i sommer årets Kremmer-pris i Norgesgruppen. Det var også mellom boller og pølser at gründerne møttes.
– Vi jobbet sammen på Bølla’s Deli på Ryen. Og så har vi sett hvor stort dette markedet har blitt i andre land og bestemte oss for å ta en del av det, forteller styreleder Sander Onsvaag Lier.
De har nå satt ut 200 sparkesykler i Oslo.
– Det er ganske mange sparkesykler i Oslo allerede, hvorfor lansere her?
– Vi bor selv i området, og føler at vi ser hull som kan fylles. Oslo er hovedstaden, nå kommer det masse studenter inn, og det er fremdeles store potensialer i byen, forteller Lier.
Kan bli flere blå byer
Selskapet har også vært i kontakt med Stavanger Kommune tidligere i sommer, hvor de har fått beskjed om å vente med lansering til i slutten av august, etter at kommunen har hatt en høring om temaet. Fra før har turist-appen Umiigo lansert åtte sparkesykler inn i vestlands-byen.
Og Lier utelukker ikke at det vil komme flere byer på planene etter hvert.
– Planen er å prøve å få konseptet ut til å så mange som mulig, og om muligheten byr seg, ser vi ikke bort ifra at det kan komme blå sparkesykler til andre byer som vil ha oss, sier han.
Trenger ikke "hunters"
Modellen er den samme som for de fleste andre selskapene, men guttene bak Libo har utviklet en sparkesykkel med tre gir og utskiftbare batterier.
– Dette gjør at sparkesyklene ikke trenger å hentes inn på lager om kvelden for å lades, vi kan kjøre ut med et bytte-batteri, ta ut det gamle batteriet og smekke inn det nye, forklarer Lier, og legger til at de tre girene gjør det lettere å redusere maksfarten i soner med mange fotgjengere.
De utskiftbare batteriene skal også gjøre at sparkesyklene kan stå ute hele tiden, så lenge de ikke får skader.
– Vi føler vi har gjort oss selv en tjeneste med denne teknologien, sier han, og legger til at batteriene i tillegg til den blå fargen, skal hjelpe selskapet å skille seg ut i mengden.
Selskapet legger seg på rundt den samme prismodellen som konkurrentene, men litt lavere enn de store aktørene, på to kroner pr minutt. Og de ønsker heller ikke å øke satsene i en priskrig foreløpig.
– Dere kommer sent inn i markedet, hvordan har det vært å sitte på sidelinjen og vente på lansering i sommer?
– Det har bare vært moro. Vi har kunnet se at det er et stort marked, og at folk koser seg med det. Så nå er det gøy å få våre sykler ut.