Umiigo vil hjelpe turistene i Stavanger, men møter motstand fra kommunen. FV: Henrik Berge Syvaldsen, Morten Askeland og Per Christian Bjerke. Foto: Umiigo

Startet turist-app med åtte el-sparkesykler i Stavanger. Det likte ikke kommunen.

Torill Henriksen

Torill Henriksen

Journalist

Publisert 9. august 2019

Umiigo vil gi turistene en bedre opplevelse i oljebyen Stavanger. Nå har de lansert en full reiselivs-app og stasjonert åtte el-sparkesykler ved havnen. — Folk trenger ikke hundre apper.

Stavanger er den nyeste byen til å hive seg inn i sparkesykkel-kampen. Men gründerne bak Umiigo har valgt en litt annen tilnærming enn de tradisjonelle mobility-selskapene.

– Vi har fulgt markedet helt siden Bird og Lime startet opp i USA. Men vi bestemte oss tidlig for at vi måtte skille oss ut i mengden. Derfor bestemte vi oss for å fokusere mer på å bli en reiselivs-tjeneste enn en mobility-tjeneste, forteller markedssjef Per Christian Bjerke.

— Fått gullplassering

Appen, som ble lansert på mandag, skal fungere som en guide for turister i vestlandsbyen, med tips til restauranter, barer, og opplevelser. I tillegg til at de har et pilotprosjekt med leie av el-sparkesykler.

– Først og fremst er vi en reiselivs–app. Vi skal gi turister som kommer til Stavanger bedre oversikt, og gjøre det lettere å bli kjent med byen. Og hvis vi samtidig gir dem en morsom måte å komme seg rundt i sentrum på, er det bare en bonus, forteller Bjerke.

Selskapet har inngått avtaler med 15 lokale næringslivsaktører som utesteder, restauranter og museum. Slik får turistene tips og rabatter på lokale steder. I tillegg har selskapet avtalt med havne–eieren at de kan ha sine sparkesykler utplassert der, så de er i umiddelbar nærhet til cruice–turistene.

– Vi har fått en gullplassering, forteller Bjerke.

– Sparkesykler er dyre!

Foreløpig har gründerne kun satt ut åtte sparkesykler ved havnen. Bjerke forteller at selskapet ikke har planer om å sette ut en stor flåte, slik de som finnes i Oslo.

– El–sparkesykler er dyre, spesielt den typen vi bruker, som er den samme som Trondheimsbaserte Ryde. Og vi er bare lokale gutter, uten sterke pengekrefter i ryggen. Vi har kun finansiert oss selv, så vi starter i det små med denne piloten, forklarer Christensen.

Men han utelukker ikke at det kan komme flere.

– Vi følger med på utviklingen, og ser vi at dette er veldig populært og pengene kommer inn, kan det godt være vi investerer i flere sykler over tid. Men først og fremst er dette en pilot, og hovedfokuset ligger på «travelbuddy»-aspektet av appen, mens sparkesyklene mest er for å skape oppmerksomhet rundt tjenesten.

Planer om VOI–samarbeid

Flere selskaper har snust på oljebyen, og Bjerke forteller at de har vært i kontakt med flere av de store selskapene om et mulig samarbeid, om de skulle lansere i høst.

– Folk i Stavanger vil ikke ha hundre apper å forholde seg til. I Oslo er det jo allerede seks apper å holde styr på. Her vil de klare seg med en. Og vi har vært i dialog med VOI og Tier, slik at hvis de kommer hit, kan de integrere sine sparkesykler i vår app, slik at det blir lettere for befolkingen, sier han og legger til:

– Vi benytter samme software som de store selskapene, så det er ikke noe problem å integrere det i vår app. Betalingen vil bli til dem, men det vil bli en app mindre å tenke på.

Stavanger-selskapet ønsker også med tiden å ekspandere til andre byer, og vil da bruke samarbeidet med de store sparkesykkel-selskapene videre.

— I vår dialog med VOI og Tier er fokuset tilgangen til et internasjonalt marked, hovedsakelig innenfor Europa.

Selskapet, som kun har vært operative i få dager, har allerede møtt positive tilbakemeldinger fra både lokalbefolkningen og turister.

– Folk setter pris på at vi ikke er som de tradisjonelle selskapene, som kanskje har fått et dårlig rykte av nyhetene som kommer fra Østlandet. Men kommunen er ikke fornøyd med det nye tilbudet.

– Ikke som avtalt

Trygve Petter Nilsen, leder for Veiseksjonen i Stavanger Kommune har ansvaret for el-sparkesykkel-problematikken i byen. Han forteller at de i utgangspunktet var åpen for lanseringen til Umiigo.

– Vi var klar over at de ønsket å gjøre utleie rettet mot cruise–skipene, og at sparkesyklene skulle være stasjonert nede ved havnen. De hadde et fast utgangspunkt og et fast returpunkt. Da brøt det ikke med våre krav, forteller han. Men allerede første dag, gikk ikke det som avtalt:

– Det gikk over i fri flyt. Vi fant fire sparkesykler henslengt ved domkirken, og det var ikke slik vi forsto at det skulle være. Vi klarer ikke å håndtere den frie flyten, sier Nilsen, og legger til:

– Jeg ga med en gang beskjed til guttene om at dette ikke var forutsetningen, og at dette måtte ikke gjenta seg, og det har de sagt at det skal de forsøke å gjøre. Hvis dette gjentar seg ser vi oss nødt til å hente inn sparkesyklene, forteller han.

I sommer har flere selskaper kontaktet Stavanger Kommune for å kunne starte opp i vestlandsbyen. Men i likhet med Trondheim har ikke kommunen stått klar med åpne armer. De sendte ut brev til alle selskapene som tok kontakt hvor de skrev:

«På vegne av Stavanger kommune, Sandnes kommune og Kolumbus må jeg be dere om å avvente en etablering før vi får en politisk behandling i august som gir oss tydelige føringer på hvordan vi skal arbeide videre med denne saken.»

– Vi har sagt at ingen får lov til å komme med sine sparkesykler før tidligst 27.08, etter vi har hatt en politisk høring på det, forklarer Nilsen.

Vil ikke ha «Oslo-tilstander»

Debatten rundt lovligheten til el-sparkesykler har vært et tema i sommer, og Bymiljøetaten i Oslo har tidligere uttalt at de ikke har mulighet til å legge lokale føringer for selskapene. Nilsen er uenig.

– Jeg forstår ikke at Oslo Kommune har latt det gå så langt. Vi mener vi har loven på vår side når vi foreløpig sier nei. Kommunen eier alle offentlige arealer i byen, og da har vi retningslinjer som sier at det skal være en skriftlig avtale for bruk av arealet, det gjelder hvilken som helst næringsvirksomhet, både pølseboder og sparkesykler, sier han.

Nilsen forteller at kommunen er klar på at de ikke vil ha «Oslo-tilstander» i byen.

– Når det står ting hensatt på vår eiendom, må vi fjerne det, vi kan ikke ha det sånn. Og selv om det kanskje er upopulært må vi ta noen valg og være litt tøffe, for dette er en såpass viktig sak.

Forventet ikke krangel

Morten Askeland, CEO i Umiigo, forteller at selskapet ikke var forberedt på så sterk motstand fra kommunen helt fra starten.

– Vi er bare fire lokale gutter som prøver å lage litt liv i lokalmiljøet og gi turister gode tips. Vi tror dette er bra for næringslivet, sier han.

Askeland forteller at de etter samtalen med Nilsen og kommunen tidligere i uken, grunnet de hensatte sparkesyklene i sentrum, tok kontakt med advokat. De er også klare på at de vil holde ut en stund til.

– Vi har ikke lyst til at kommunen skal knekke oss etter bare noen dager, fordi vi bruker noe så kontroversielt som el–sparkesykler i tjenesten. Vi hadde ikke sett for oss en krangel engang, men det kan se ut til at det går den veien, forteller Askeland.

De ser nå på lovverket for å kunne ha sparkesykler andre steder enn ved havna.

– Slik vi har forstått det får ikke lov til å SETTE ut sparkesykler på kommunens eiendom, men turene kan avsluttes der.

Umiigo har nå hatt et møte med kommunen for å få klarhet i lovverket.

— Vi har fått beskjed om at vi har vårt på det tørre, og vi får lov til å fortsette driften slik den er i dag, forteller Askeland.

 

Bransje: 

Meld deg på Shifters nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.