Shifter tok i den forbindelse en prat med den unge enhjørning-gründeren.
− Det er veldig hyggelig å kunne lansere her i Oslo. Det er en grønn by, Europas Miljøhovedstad, og en by med "tech-savvy" folk. Vi følte det nå var riktig tid å komme hit på, sier Sun.
Annonse
Sun startet Lime i 2017 sammen med Adam Zhang, Brad Bao og Charlie Gao.
− Ideen var enkel. Jeg er selv født i en by i Kina med ti millioner innbyggere. Jeg hadde ikke bil før jeg ble 25, og all reise ble gjort til fots eller på sykkel. Og i alle de store byene jeg har bodd i og besøkt så vi det samme problemet med «the last mile». Vi så at det trengtes individuelle produkter som var lette å bruke. Slik som da vi var barn og kom oss frem på sykkel.
Etter at Lime lanserte i USA for to år siden, har det strømmet på med konkurrenter, både i Statene og i Europa. Sun synes det er gledelig.
− Det viser at vi gikk inn i et viktig marked. Det var ikke bare vi som så viktigheten av dette. Og når man har stor konkurranse, lærer vi av hverandre hele tiden, forteller Sun, men legger til at det ikke er konkurransen de fokuserer på.
Annonse
− Vi prøver å ha fokus på å jobbe sammen med byen, og å utvikle produktet vårt til å bli best mulig.
På to år har selskapet vokst seg til 10 millioner brukere, en verdi på over to milliarder dollar, og har hentet over700 millioner dollar i kapital.
Annonse
− Det er et produkt som er lett skalerbart både opp og ned. Vi kan gå raskt inn i en ny by, og skalere etter størrelse, enten det er stort som LA, mellomstort som Berlin eller i små markeder, som for eksempel på universiteter.
Sun og Lime legger stor vekt på reguleringer av markedet, og inngikk tidligere i år en avtale med Stockholm by om lokale reguleringer, som innebar parkeringsfri sone i hele Gamla Stan, og redusert hastighet i flere områder.
− Vi ønsker nå å se på hvordan vi kan tilrettelegge noe slikt for Oslo, i samarbeid med kommunen. For vi ønsker ikke bare å gjøre det beste for brukerne, men også for ikke-brukere. Og som brukere er vi nødt til å utdanne hverandre, og være rollemodeller.
Selskapet bak Oslo Bysykkel, Urban Infrastructure Partner, har i disse dager et pilotprosjekt gående, hvor de tester egne parkeringssoner for el-sparkesykler, i tillegg til stativer.
Sun mener det ikke er ideelt for Limes modell.
− Vi tror på fri flyt. Med biler kan man også parkere relativt fritt. Hvis man kun kunne parkert på egne «docking»-stasjoner med bil, ville det ødelagt bransjen. Vi tror heller at parkeringsfrie soner er viktig. Det må være en balanse der. Last-mile-konseptet forsvinner om man kun kan parkerer i en «docking»-stasjon, forklarer Sun.
Han tror det heller må brukes resurser på å lære brukerne hvordan de skal parkere forsvarlig.
− Med tid og opplæring vil folk etter hvert lære hvordan de skal parkere riktig. Men det finnes også folk som parkerer dårlig med biler. Det vil alltid være noen få.
I byer som Miami har kommunen og selskapene sammen fastsatt bøter for dårlige parkeringer. Sun åpner for at det også kan være en mulighet i Norge.
− Når man parkerer feil med bilen, får man en bot. Over tid kan det være en løsning for sparkesykler, men vi håper at ved hjelp av smart teknologi og opplæring av brukerne vil kunne løse problemet med feilparkering.
Han forteller også at Lime stadig jobber med å både utvikle sparkesyklene og bruke ansatte til å rydde opp i bybildet.
LIME
Startet i 2017 i San Fransisco av Adan Zhang, Brad Bao, Charlie Gao og Toby Sun
Har hentet over en milliard dollar i kapital
Verdsatt til 2 milliarder dollar
Det første El−sparkesykkel-deling-selskapet på markedet
Har sparkesykler i over 150 byer
Tilbyr el-sparkesykler, el-sykler og biler.
− Vi har en «fotpatrulje» som går rundt i bybildet for å løfte opp veltende sparkesykler. I tillegg bruker vi mye resurser på å få til gode støtter, slik at de holder seg oppreist.
Nordmenn er flinkere
Siden Lime har vært i markedet lengst, og er størst, er de også mest utsatt for hærverk på verdensbasis. Sammen med den amerikanske konkurrenten Bird blir de ofte offer for hærverk som ender opp på blant annet Instagram-kontoen BirdGraveyard, dedikert til dette.
Men Sun forteller at de ser en nedgang i både dårlige parkeringer og hærverk den siste tide.
− Hærverk rammer under en prosent av den globale flåten. Og vi ser også at problemet avtar etter hvert som folk blir vant til syklene i bybildet. I det nordiske markedet ser vi også at folk er generelt flinkere, og oppfører seg bedre. Det er bedre parkeringer og færre ødelagte sykler.
– Er vi barn i dette markedet ennå?
− Jeg tror nok vi er det. Bilindustrien har vært her i hundre år. Det var ingen parkeringer der heller i starten, og mye kritikk. Nå er det vi som sloss mot bilene. Måten mange i dag kjører bil og parkerer på, det vil være fremtiden for sparkesykler.
– Dere er både elsket og hatet rundt om i verden. Hvordan overbeviser dere folket om at dette er bra?
− Vi driver med mye «bruker−utdanning». 99 prosent av folk i verden har aldri prøvd en sparkesykkel, og mange kritiserer det fordi de ikke har prøvd det. Vi kjører ofte det vi kaller «first ride festival» hvor vi lar nybegynnere prøve en sparkesykkel, mens vi lærer dem hvordan de skal styre, bremse og kjøre forsvarlig. Dette gjør at mange får en elsk til det.
– Men gjør tilgangen på sparkesykler den siste milen oss latere?
− Å finne enkle, nye løsninger er i vår natur. Og vi ønsker først og fremst å hjelpe folk til å være mer effektive. Vi vil få folk ut av bilene. Når du er ute av bilen, er du utendørs, og kanskje finner du ikke en sparkesykkel, og tar heller beina fatt. Så lenge bilen forsvinner, sier gründeren.