Ny studie har sett på el-sparkesyklenes klimagass-utslipp. Illustrasjonsfoto: Birgitte Haneide/Ruter
Ny studie: El-sparkesykkel mindre miljøvennlig enn buss
Flere av el-sparkesykkel-selskapene promoterer seg som det miljøvennlige alternativet. Men en studie fra USA viser at det ikke alltid stemmer.
Etter å ha oppdaget at sparkesykkel-selskapet Lime skriver «din tur var karbon-fri» på kvitteringene for turene, bestemte forskere på North Carolina State University seg for å utføre en «livs-syklus-studie», som så ut utslipp ved produksjon, frakt, lading, innhenting og utsetting av sparkesyklene.
Studien konkluderer med at el-sparkesyklene generelt produserer mer klimagass-utslipp per passasjer-km enn en vanlig dieselbuss med mange passasjerer, en elektrisk moped, en elektrisk sykkel, vanlig sykkel, eller selvfølgelig; å gå.
Studien så også at sparkesyklene produserer omtrent halvparten av utslippene fra en standard bil, omtrent 200 gram karbondioksin pr kilometer, sammenlignet med nesten 415. Men mer avgjørende var det at forskerne i en undersøkelse av e-scooterryttere i Raleigh, North Carolina , fant at bare 34 prosent ellers ville ha brukt en personlig bil eller bildeling. Nesten halvparten ville syklet eller gått, 11 prosent ville tatt bussen, og 7 prosent ville rett og slett hoppet over turen.
Undersøkelsene viste også at det ikke var lading og bruk av sparkesyklene som var den store utslippskjempen. Halvparten av utslippene kommer fra råmaterialet og produksjonen.
I tillegg til produksjonen, er også mange av sparkesyklene utsatt for hærverk, og en levetid på omlag 28 dager, viste en studie tidligere i år.
Les også: 11 aktører vil ha Oslo-boere til å sparke seg frem – for miljøets skyld. Men el-sparkesyklene kan bli skrotet på to måneder.