llustrasjonsfoto: Vilde Mebust Erichsen

11 aktører vil ha Oslo-boere til å sparke seg frem – for miljøets skyld. Men el-sparkesyklene kan bli skrotet på to måneder.

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 18. mars 2019

De skal dra oss i en grønn retning, men kan på få uker bli ødelagt. En åpenbar utfordring, sier MDG-politiker Eivind Trædal om el-sparkesyklenes levetid.  

Det er ventet kamp om brukerne av el-sparkesykler i Oslo. Svenske Voi Technology og tyske Tier Mobility har allerede rullet ut delingskonseptet sitt på norsk jord. Lokale Zvipp venter ennå på fraværet av is og grus av hensyn til førers sikkerhet, men sier det klør i fingrene etter å entre det nye markedet:

– Vi tenker at konkurrentene hjelper oss med å brøyte løypa akkurat nå, sier selskapets markedssjef Sebastian Solberg til Shifter.

Totalt har 11 aktører tatt kontakt med Oslo kommune i forkant av årets vårsesong – og fått et skriv om retningslinjer for stativløse sykler og sparkesykler i retur.

Noen delingstjenester, andre i butikk, men felles er en grønn merkelapp:

– Voi startet med et mål om å endre hvordan vi beveger oss i byer – på en morsommere, men også grønnere måte, sa Eric André i Voi til Shifter i forkant av den norske lanseringen.

El-sparkesyklenes levetid er imidlertid et skjær i sjøen hva gjelder klimagevinst.

Levetiden på Vois el-sparkesykler er ifølge svenske Breakit på to til tre måneder. I USA – med gigantene Bird og Lime i førersetet, er den betydelig kortere med et gjennomsnitt på 28 dager, viser tall fra fjoråret.

– Det er en åpenbar utfordring, sier MDG-politiker Eivind Trædal til Shifter.

Les også: Norgesklare Voi fyller opp: Henter over 250 millioner kroner

Skal øke levetiden

Miljøprofilen mener alle aktørene har et intensiv til å øke levetiden.

– Ifølge bransjen jobber de nå med å gjøre levetiden lengre. For hvis levetiden er dårlig, vil jo heller ikke selskapene tjene penger, sier Trædal.

Overfor Breakit forklarer Vois medgründer Dougulas Stark at levetiden på deres el-sparkesykler er ventet å øke til seks måneder med en ny modell. I Oslo planlegger Zvipp å ansette en rekke service-medarbeidere, som ett av flere tiltak.

Det norske selskapet har i forkant av lanseringen også alliert seg med flere lokale verksteder i Oslo.

– Hvis du må skrote en sykkel annen hver måned, mister du jo hele miljøfokuset, så dette er og har vært en viktig prosess for oss, sier Solberg.

Eivind Trædal. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Gir arbeidsplasser

Markedssjefen forteller at de tidlig i prosessen vurderte en el-sparkesykkel som egnet seg godt både på brostein og i oppoverbakke, men da de lokale verkstedene fant det vanskelig å bytte enkeltdeler, gikk selskapet for en annen og dyrere sykkel fra en kinesisk produsent.

– Dermed har vi muligheten til å bytte ut brems og hjul på en enkel måte hvis det blir behov for det, sier Solberg.

Initiativene faller i god jord hos Trædal.

– Det er veldig, veldig bra. Mobility er en helt ny måte å komme seg rundt på, og det at sparkesyklene kan gi arbeidsplasser og nye muligheter for byen, er vi veldig opptatt av, sier han.

– Så den korte levetiden bekymrer deg ikke? 

– I det store bildet er det klart at vi ønsker å satse på at løsninger i samfunnet er bærekraftige i alle ledd. Livssyklusanalyse er noe vi burde diskutere mer – og legge til grunn i alt vi driver med. Men i første omgang er vi opptatt av å sette denne type tjeneste i ordnede former for å sikre god fremkommelighet, sier Trædal, og legger til:

– Det viktigste nå er å sørge for at de ikke blir liggende gatelangs, at de ikke blir et problem i bybildet.

Aldri vært testet i Oslo

Solberg syns det er morsomt med de mange konkrete spådommene for markedet:

– For det er jo ingen som vet hvordan dette kommer til å bli. Og som med så mye annet, må vi finne ut av ting mens vi går, sier han – og gir eksempler:

Hvor mange kommer til å bruke dette, hvordan kommer sparkesyklene til å tåle brosteinen og de norske veiene, hva med det været vårt?

– Selv om konseptet ikke er nytt, har det aldri vært testet ut i Oslo, sier Solberg.

Også Oslo kommune  – som ikke krever en formell godkjenning av aktørene før drift, ønsker å følge utviklingen tett.

– Det er positivt om sparkesyklene kan bidra til at flere lar bilen stå, men det er viktig at de ikke bidrar til forsøpling – og at de ikke blir til hinder eller ulempe for andre som beveger seg rundt i byen, sier pressekontakt Monica T. Olsen i en epost til Shifter.