EngleinvestERING

Allerede før gründeren var ferdig med denne pitchen, lå det en e-post fra Trond Riiber Knudsen i innboksen

– Jeg fikk jo «fear of missing out», sier Norges flittigste startup-investor.

Engleinvestor Trond Riiber Knudsen har kommet inn på eiersiden i Lendwill.
Engleinvestor Trond Riiber Knudsen har kommet inn på eiersiden i Lendwill.
Publisert

De som klarte å skape den følelsen i tidligfaseinvestor Trond Riiber Knudsen, var Lendwill-gründer Anzhelika Osmanova og hennes operative sjef Tatiana Pisarevskaia.

Osmanova har den siste tiden jaktet to nye millioner kroner til sitt sosiale nettverk for kreditt – med samme navn som selskapet. Pengejakten var nesten i havn, men en liten billett på 100.000 kroner gjensto.

Det fikk de formidlet til investorene som var til stede under The Factorys investordag hos Ferd nylig.

Sendte melding under presentasjonen

Midt under en presentasjon, som han var blitt stadig mer imponert av, satt Trond Riiber Knudsen igjen med følelsen at Lendwill kan være noe som er i ferd med å ta litt av – altså akkurat det tidspunktet han aller helst går inn i et selskap.

- Jeg fikk jo «fear of missing out», fordi det bare var en liten «slice» igjen, og det satt mange andre investorer i salen. Så jeg måtte jo bare slå til, humrer Knudsen.

Som sagt, så gjort. Allerede før presentasjonen var over, hadde Knudsen sendt av gårde en melding til Osmanova og Pisarevskaia med beskjeden: «jeg tar den slicen».

Fikk svar nesten like raskt

Da Osmanova oppdaget meldingen i det hun gikk av scenen, var hun nesten like rask med å svare med et kontraktsforslag. Noen minutter senere kom svaret i retur, og mens de andre selskapene fortsatt holdt på å presentere, hadde Lendwill fått inn mer enn de jaktet.

– Jeg går aldri inn med en «ticket» på under 250.000 kroner, sier Knudsen.

Det kunne Osmanova leve helt fint med, selv om de hadde sagt at det bare var 100.000 kroner igjen.

– Det var jo Trond Riiber Knudsen. Vi trodde ikke en gang at han var skikkelig interessert i oss, sier Osmanova, og forteller at de hadde vært i kontakt med hverandre flere ganger i løpet av høsten uten av det helt hadde klikket.

Imponerte «in action»

– Hva var det som fikk deg å endre mening?

– Jeg hadde bare møtt dem på video. Når jeg så fikk se dem «in action», ble jeg imponert. De kom gjennom som energiske, dedikerte og kompetente; noen som kan få ting til å skje, sier Knudsen.

– De klarte også å få frem det unike og enkle i designspråket og UX-en de utvikler, samtidig som de viste kompleksiteten i det som er under panseret. Det ga meg en helt annen respekt for produktet, fortsetter han.

Budskaps-pivot

Det er en tilbakemelding som ligger ganske nært Osmanovas egen forklaring om at selskapet gjennomførte en liten pivot i budskapet i forbindelse med at det byttet navn fra Lendonomy til Lendwill tidligere i høst.

Frem til da hadde hovedbudskapet handlet om mulighetene for P2P-lån, og til hvilken hjelp det kunne være for eksempelvis studenter.

Under picthen hos Ferd handlet det mer om all den dataen Lendwill samler inn, blant annet gjennom å lagre kreditthistorien på blokkjede.

– Ikke minst er vi blitt tydeligere på vårt internasjonale potensial, sier Osmanova.

Satset etter Solo-googling

Sistnevnte var kanskje det som virkelig vekket Knudsens oppmerksomhet. At et selskap har et klart bilde av hva som skjer utenfor Norge, er avgjørende, mener han.

– De kunne det internasjonale konkurranselandskapet veldig godt, og henviste blant annet til at det fantes en konkurrent i San Fransciso som het Solo, som var ganske så lik, sier Knudsen.

Han sjekket umiddelbart ut Solo, og oppdaget at de hadde fått ganske så betydelig finansiering, uten at det virket som om selskapet hadde kommet særlig mye lenger enn Lendwill. Det han nettopp hadde sett av Lendwill, falt bedre i smak.

– Det ga meg to ting: Her er en «emerging category» og dette er et selskap som har bygget noe av internasjonal kvalitet. Det var viktig for beslutningen, sier Knudsen.

Har pitchet seg til penger før

At Anzhelika Osmanova klarer å hente penger under en pitch, er kanskje ikke helt tilfeldig. Dette er nemlig ikke første gang.

I mars i år stakk hun av med seieren på SHE Conference. Da satt Espen Halvorsen fra Oasis Group og Linn-Cecilie Linnemann fra Design Container i juryen. De ble så imponert Halvorsen kort tid etter gikk inn med penger, både via sitt eget selskap Aema Invest og sammen med Linnemann og SHE Community-gründer Heidi Aven, via investeringsselskapet North Ventures. Totalt handlet det om 270.000 kroner.

– Denne gangen er det Tatiana som skal ha æren. Det var hun som sto for mesteparten av pitchen, sier Osmanova.

Trond Riiber Knudsen er imidlertid ikke det eneste spennende nye tilskuddet på investorlisten.

Der finnes også tidligere Telenor-topp Rolv Erik Spilling, Inger Egeland-Helgøy og Elisabeth Øvstebø fra Stavanger-baserte Link Venture Capital.

– De er alle strategisk bra investorer for oss, sier Osmanova.

Powered by Labrador CMS