Etter at jurymedlemmene hørte Lendonomy-gründeren under en pitchekonkurranse, åpnet de lommebøkene for å investere
Lendonomy nådde målet i sin ferske folkefinansieringskampanje etter kun tre dager, men nå satser gründer Anzhelika Osmanova på å doble beløpet.
I slutten av februar fortalte Lendonomy-gründer Anzhelika Osmanova at hun trengte to millioner kroner for å komme i mål med lanseringen av sin låneapp. De pengene håper hun å ha på plass denne uken.
Da påskeferien startet i Norge, dro Lendonomy i gang en folkefinansieringskampanje hos britiske Seedrs.
Minimumsmålet var satt til 1,5 millioner kroner. Det tok tre dager, så hadde private investorer allerede fylt kampanjen til 100 prosent.
Den internasjonale interessen for Lendonomys mikrofinansieringapp, som lar privatpersoner låne ut penger til hverandre, samtidig som unge mennesker kan bygge seg opp en blokkjedelagret kreditthistorie, har vært stor fra starten.
Det merkes på de 34 investorene som hittil har tegnet seg for større og mindre beløp i emisjonen. Der er det folk fra Hongkong, Storbritannia, Tyskland og Nederland, i tillegg til norske investorer.
Pitchet seg til investeringspenger
To som har latt seg imponere av Osmanovas prosjekt er Espen Halvorsen fra Oasis Group og Linn-Cecilie Linnemann fra Design Container. De satt i juryen ved pitchekonkurransen på SHE Conference i begynnelsen av mars, hvor Osmanova stakk av med seieren.
Innsatsen imponerte såpass at Halvorsen nå går inn med penger, både via sitt eget selskap Aema Invest og sammen med Linnemann og SHE Community-gründer Heidi Aven, via investeringsselskapet North Ventures. Totalt handler det om 270.000 kroner
På investorlisten er også Sean Percival, som Osmanova kjenner fra tiden i Huddly. Han var den som sikret at Lendonomy nådde 100 prosent allerede før kampanjen var åpnet for alle.
«Det er herlig å se en annen expat i Norge som bygger fintech-løsninger for å hjelpe andre expats. Det er tøft å skaffe seg en kreditthistorie når du er ny i et land eller om du er ung. Denne appen har som mål å hjelpe til meg begge», skrev Percival på LinkedIn da han gratulerte selskapet med å ha nådd det første delmålet i kampanjen for en uke siden.
Målet er tre millioner
Denne uken åpner kampanjen for alle, og Osmanovas oppgraderte mål er å nå 200 prosent, eller tre millioner kroner.
– Vi har 40 dager på oss. Gitt at det tok oss tre dager å komme til 100 prosent, tror jeg kampanjen raskt vil nå målet. Det betyr at vi vil stenge runden når kampanjen er 200 prosent overfinansiert, sier Anzhelika Osmanova.
– Det er mange som er nysgjerrige, både i Norge og internasjonalt. Siden vi jobber med mikrofinansiering, er det flere som har spurt om mulighetene for å gå inn med mindre beløp for å kunne være med på reisen. Minsteinnsatsen hos Seedrs er ti euro, så det vil nok bli en del små investorer, sier hun.
– Hva skal pengene gå til?
– Først og fremst til å lansere appen i Norge og å bygge opp kundesupport. Men vi skal også forberede for videre vekst i Europa, blant annet gjennom å begynne jobben med å søke om lisens som PSP ( payment service provider, journ.anm.) i Litauen, forteller Lendonomy-gründeren.
Med en lisens som betalingsleverandør på plass kan selskapet deretter ekspandere fritt til resten av EU-området.
Uansett om kampanjen nå skulle stoppe helt opp eller nå målet på tre millioner kroner, vil Osmanova gjennomføre lanseringen.
– Jo mer penger som kommer inn, jo bedre lansering. Når vi målet, trenger jeg ikke gjøre alt selv hjemme ved pc-en, men kan få hjelp av proffe folk for å få større gjennomslag. Når det er sagt, vil vi selvfølgelig gjøre vårt beste for å optimalisere ressursene og ta vare på hver krone som investorene vil gi oss, sier Osmanova og viser til at den sparsommelige gründeren ikke er blitt borte bare fordi det kommer litt penger inn.