Bikefinder mekket egen folkefinansiering: Doblet andelen kvinnelige eiere og sikret neste års ekspansjon
Bikefinder trengte mer penger for å finansiere ekspansjonen utenfor Norge. Det løste selskapet gjennom å lage sin egen folkefinansieringskampanje. Det gikk over all forventning.
At andelen kvinnelige investorer er doblet, er et vesentlig poeng i sammenhengen. Da Birgitte Sunde tok over som administrerende direktør for BikeFinder tidligere i år, oppdaget hun raskt at andelen kvinner på investorsiden var begredelig.
– Jeg er veldig for at vi må få flere kvinner inn på investorsiden. Så vi satte oss ned og begynte å diskutere hvordan vi skulle kunne overføre den økte interessen for sparing og investeringer i aksjer og fond hos kvinner, sier Sunde.
Avvist av herrenettverk
Underveis i prosessen kom det en henvendelse fra et nettverk som ville vite mer om BikeFinder og selskapets system for å kunne spore sykler ved hjelp av en GPS-tracker. Det ga Sunde blod på tann i kampen for flere kvinnelige investorer.
– Henvendelsen kom fra et herrenettverk. Jeg stusset litt på det, men vi var jo i gang med en emisjon, så selvfølgelig var jeg interessert å komme og fortelle om BikeFinder. Problemet var bare at de ikke hadde fått med seg at jeg er kvinne, så det ble ikke noe av, humrer Sunde.
Viljen til å bedre på kvinneandelen var imidlertid styrket, og for Sunde og de andre i BikeFinder ble løsningen å satse på en folkefinansieringskampanje.
– Fordelen med folkefinansiering er at det et så pass nytt konsept at det ikke hugget i stein hvem som gjør investeringene. Form og fremgangsmåte er helt avgjørende for hvilke investorer som blir presentert for casen din, og siden folkefinansiering enda er relativt nytt, har vi mulighet til å forme dette mer kjønnsnøytralt. Dessuten handler det ofte mer om casen, enn om personene bak, og det tror jeg også kan bidra til å få flere kvinner inn.
Laget kampanje på egen hånd
Å velge folkefinansering er BikeFinder langt fra alene om. Den norske crowdfundingbransjen har hatt gode tider i 2020. Allerede i tredje kvartal hadde selskapene omsatt for mer enn i hele 2019, og prognosene tyder på at norsk folkefinansiering samlet vil formidle et sted mellom 800 og 900 millioner kroner i år.
Men en bransje i medvind var ikke nok for å få BikeFinder til å velge et etablert selskap for kampanjen. Selskapet valgte i stedet den ganske så uvanlige løsningen å organisere folkefinansieringskampanjen selv.
– Hvorfor valgte dere å lage en egen kampanje, i stedet for å bruke en av crowdfundingplattformene?
– Fordi vi ønsket å velge form og fremgangsmåte selv, og vi trodde at det ville vøre mer riktig for oss enn å knytte oss til en gitt crowdfundingplattform. Jeg tror ikke det er riktig valg for alle, men det passet vår profil. Vi har et konsept som folk forstår og kjenner seg igjen i, samt at behov og marked er sosialt validert. I tillegg begynner folk å kjenne igjen trackeren fra butikkene her i Norge, sier Sunde.
– Så hvordan har det gått med kvinneandelen blant investorene?
– Bra. Når er vi oppe i 14 kvinnelige investorer og har doblet andelen fra fire til over ni prosent. Det er fortsatt lavt, men jeg er ganske sikker på at det at vi gjorde kampanjen selv har bidratt til å få med flere kvinner, sier hun.
– Men krever det ikke en masse tid og ressurser å gjøre det selv?
– Det har vært litt mer papirarbeid. Vi har hatt gode rådgivere som både er med å lage kampanjen og med alt det juridiske. Når du gjør det på denne måten, må du registrere prospektet i Foretaksregisteret. Det har vi fått hjelp med, sier Sunde.
Har hentet nesten fem mill.
Med en drøy uke igjen av folkefinansieringskampanjen må resultatet av egeninnsatsen sies å være vellykket. På litt over fire uker har BikeFinder solgt 15.715 aksjer à 295 kroner stykk og hentet drøyt 4,6 millioner kroner.
– Vi stenger kampanjen 14. desember, så om trenden holder seg kan vi runde fem millioner, sier Sunde.
– Hadde dere regnet med den responsen?
– I kombinasjon med andre låneåpninger betyr disse pengene at vi sikrer det vi trenger av midler for å finansiere vår go-to-market-plan for 2021. Vi regnet ikke med at vi ville hente hele kapitalbehovet på en runde med crowdfunding – i hvert fall ikke en så kort runde, sier Sunde.
Har nå 200 forhandleravtaler
Pengene skal brukes til å vokse videre i Sverige, Danmark og Finland samt etablere seg i Tyskland, Nederland og Belgia. I høst har BikeFinder brukt mye tid på å få på plass forhandleravtaler, produktet finnes blant annet hos Elkjøp, Sport1, XXL og 200 andre forhandlere i hele Skandinavia.
– Det har gitt resultatet allerede i år. Vi har estimert omsetningen til 6,3 millioner i år. Det ligger vi an til å nå. Det er nesten en tredobling fra 2019, forteller Sunde.
Det er imidlertid ingenting mot den effekten selskapet venter seg av forhandleravtalene til neste år. Da har selskapet budsjettert med en omsetning på 28 millioner kroner og nå break-even.
– Vi må sørge for å produsere nok trackere til at vi klarer å levere. Da kommer disse pengene godt med, sier Sunde.
Den første smartsykkelen kommer i januar
BikeFinder har også laget et eget OEM-konsept, slik at sykkelprodusenter kan bruke selskapets teknologi til å produsere smartsykler. Vi leverer trackere som de installerer i sykkelen som en del av produksjonen. Første avtale er i boks og den første smartsykkelen med BikeFinder-teknologi kommer på markedet neste måned.
– Første runde er kun et pilotprosjekt med 150 sykler. Vi har lært mye om produksjon de siste fire årene og ønsker å finne ut hvordan alt det praktiske skal løses før vi lanserer eget OEM-produkt i løpet av 2021, sier Sunde.