– Stemningen er ganske euforisk akkurat nå. Vi sitter og feirer litt over en sen lunsj, sier Madeleine Bjørnestad Røed, daglig leder i Stack by me da Shifter får tak i henne og medgründer Christine Kvaalen onsdag ettermiddag.
Da var det gått noen timer siden selskapets folkefinansieringskampanje hos Folkeinvest hadde nådd taket etter en fenomenal innspurt. Da kampanjen åpnet for to uker siden, nådde Stack by me minimumsgrensen på seks millioner kroner på under 24 timer, men så stoppet nesten tilsiget opp - frem til de siste dagene denne uken.
– Det er helt sykt. Da vi gikk og la oss i går hadde vi over millionen igjen til mål. Da vi våknet, var det bare 70.000 kroner igjen, sier Christine Kvaalen.
386 investorer
Investeringsgründerne har fått penger fra 386 nye og gamle investorer. Med tanke på det veldig tydelig uttalte målet for selskapet er å få flere kvinner til å tørre å begynne å investere i fond og aksjer, er de to ekstremt fornøyde med at kvinneandelen blant investorene er mellom 55 og 60 prosent.
Blant de nye deleierne i Stack by me finnes det også eksempler på kvinner som tør å satse. Allerede første dagen fikk de inn en investor som gikk inn med 300.000 kroner.
– Det er jo en ganske så stor «ticket» også for en engleinvestor i Norge. Det viste seg at pengene kom fra en dame som hadde fulgt oss noen måneder på Instagram og hadde tro på konseptet, forteller Røed.
Det gjorde henne til nest største investor i runden, sammen Bjarne Melbyes investeringsselskap Tomorrow Today.
Iterate gikk inn med mest
Største investor var Iterate, som sto for én million kroner i såkalt svettekapital. Det er en av flere slike investeringer selskapet har gjort den siste tiden. Tirsdag denne uken ble det kjent at en lignende avtale var inngått med Boldbooks.
– De hjelper oss med design, en ny front-end på appen og teknisk kompetanse som er veldig verdifull for et lite selskap som oss, sier Røed.
Andre kjente navn på investorlisten er Lars Syse Christensen fra Wanda, som følger opp tidligere investeringer, og Ida Johnsen, medgründer i Oda. Kjente influensernavn som Benedicte Hauggard, Donna Kastrati og Anja Hammerseng Edin er også nye navn på listen.
– Det er veldig gøy og rigger oss for nye samarbeider og enda større rekkevidde, sier Kvaalen.
Null kroner på markedsføring
Hun og Røed har selv bygget seg en ganske så solid influenserstatus på sosiale medier, noe som har kommet godt med i forbindelse med folkefinansieringskampanjen. Vanligvis blir selskaper anbefalt å bruke en god del penger på markedsføring i forbindelse med kampanjene.
Med over 600.000 visninger på sosiale medier og tilnærmet like mange følgere på Instagram som den betydelig større konkurrenten Kron, har Røed og Kvaalen ikke brukt en krone på markedsføring.
– Apropos Kron. Storebrand betalte 400 millioner kroner for Kron med 67.000 kunder tidligere i år. Dere blir nå verdsatt til 60 millioner etter penger med 5500 app-brukere. Er ikke det ganske høyt priset?
– Det handler jo ikke om hvor vi er i dag, men hvor vi skal. Ser du på verdivurderingen av startups i Norge, er vel ikke 50 millioner for en seed-runde særlig hårreisende, sier Røed.
Uansett er verdsettelsen en pen økning fra forrige runde i fjor høst. Da hentet duoen 3,5 millioner kroner til en verdivudering på 20 millioner kroner.
Fra 5000 til 40.000
At folkefinanseringskampanjen ble fulltegnet innebærer at Røed og Kvaalen kan gi mer gass enn hva de helt hadde turt å håpe på.
Å forbedre appen med hjelp av Iterate og sette skikkelig fart på kundeveksten gjennom å bruke penger på markedsføring, var prioritert uansett hvor mye penger som kom inn. Dagens nesten 5500 brukere av appen skal etter planene være over 40.000 i løpet av 2024.
Ekstramillionene gjør at Stack by me nå også kan ansatte mer tech-ressurser, og raskere få på plass aksjehandel i appen. For å begynne med det, på den måten Stack by me ønsker å gjøre det, kreves det imidlertid en ting til – konsesjon som verdipapirforetak fra Finanstilsynet.
Konsesjonen blir prioritert
Søknaden ble levert inn allerede i februar, og de første tilbakemeldingen fra tilsynet var positive, bortsett fra én ting: Et egenkapitalkrav på 3,4 millioner kroner måtte oppfylles.
Det blir nå mulig, takket være en fulltegnet emisjon.
– Det første vi skal gjøre er å melde fra til Finanstilsynet at vi har hentet penger og sette av nok på balansen. Det er jo ingen garanti for at vi får ja, men vi håper det skal være nok.
– Kunne dere ikke ha startet med aksjehandel uten konsesjon?
– Jo, det er det mange andre investeringsapper ute i Europa gjør. De kjøper en plug-and-play-løsning fra Saxobank eller Bitpanda. Men det blir noe annet. Da eier de ikke kundene, sier Røed.
– Om vi har konsesjonen selv, eier vi kundene. Det gir oss mye større muligheter og en høyere verdi fremover, legger hun til.
I tillegg har selskapet mer enn nok av kompetanse for det tiltenkte programmet Tieto Probroker inhouse. CTO Øyvind Thorsen var med å utviklet programmet og COO Anita Olsrud har i tidligere jobb solgt det.
Valgte raskeste vei til pengene
Røed er også glad for at selskapet til slutt endte opp med å folkefinansiere emisjonen. Planene om å hente penger begynte tidlig i vår, men det ble raskt bestemt at det måtte vente til etter at fondshandelen var lansert. Det ble den 29. september.
– I det markedet som er nå, ville det være alt for tidkrevende å hente penger fra engleinvestorer. De som tidligere kunne ha gått inn med 100.000 kroner hadde nå nøyd seg med 50.000, sier Røed
Samtidig var hun klar over at selskapet hadde mange tilhengere som gjerne ville være med å investere, men som ikke hadde verken 50.000 eller 100.000. Dermed ble folkefinansiering løsningen.
– Nå fikk vi inn ti millioner kroner på to uker. Det hadde vi ikke klart på noen annen måte. Det at vårt community fra sosiale medier blir medeiere, skaper enda større engasjement, og beviser også en «market fit» som vil være svært positivt i fremtidige større emisjoner, sier Røed
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.