Fintech

Capassa skal vise at det er for tidlig å regne fintechene ut av SMB-kampen

Fintech-startupen melder seg på i kampen om kundeflaten. Selskapets digitale CFO skal bli et alternativ som verken er bank eller ERP-leverandør.

Marit Wetterhus daglig leder i Capassa har store planer for SMB-markedet.
Marit Wetterhus daglig leder i Capassa har store planer for SMB-markedet.
Publisert

– Altfor mange småbedrifter sliter økonomisk, fordi de ikke har råd til å betale for gode tjenester. Gjennom å automatisere rapporteringsprosesser og aggregere regnskapsdata skal vi gi småbedriftene oversikt og kontroll på økonomien til en pris de har råd til, sier Marit Wetterhus, daglig leder i Capassa, når vi ber om kortversjonen av hva selskapet vil oppnå med sin digitale CFO i app-format.

Med lanseringen av appen kliver selskapet egentlig rett i kampen om å bli norske små bedrifters foretrukne hjelper og veiviser i den finansielle hverdagen. En kamp som ifølge Cicero Consultings undersøkelse med stor sannsynlighet vil stå mellom banker og ERP-leverandører.

Skal gå fra smuler til stort paistykke

Capassa har ambisjonen om å vise at det er litt for tidlig å helt regne bort fintech-selskapene. Ifølge Wetterhus er det ikke slik at SMB-markedet har enten vinnere eller tapere. Hun ser det som en pai som blir stadig større og der det vil være nok pai til alle.

Vi er alle med og bygger et økosystem rundt SMB-ene. I dag har vi teknologien for å dele data, da gir det ikke mening å tviholde på egne ting lenger, sier Wetterhus.

Capassas del av denne paien er per i dag knapt for smuler å regne. Den består av 50 pilotkunder som har vært bidratt til finjusteringen av den digitale finansdirektøren slik at selskapet nå er klare for å lansere den i større skala.

Capassa er klare for å mangedoble dagens 50 pilotkunder, sier sjefen Marit Wetterhus.
Capassa er klare for å mangedoble dagens 50 pilotkunder, sier sjefen Marit Wetterhus.

Å forvandle de smulene til et stort kakestykke skal ikke være noe problem mener Wetterhus. Den potensielle målgruppen er gigantisk: Selskaper med 0-50 ansatte som ikke har en egen økonomiansvarlig og der daglig leder stort sett er den som tar de daglige beslutningene. Ifølge SSB har litt over 95 prosent av Norges 630.000 bedrifter 0-20 ansatte.

LES OGSÅ: Storbankene bereder grunnen for et «Vipps» for regnskap

Finner gullet i bedriftenes regnskapsdata

Det Capassa gjør er å hente data fra bedriftenes egne regnskap, så lenge de er skybaserte. Avtaler er inngått med de vanligste systemene for småbedrifter; PowerOffice, Tripletex, Visma eAccounting, 24Sevenoffice og Fiken.

Historisk og ny data som hentes ut, blir så håndtert av Capassas egne algoritmer. Ut kommer en sammenstilling av alle viktige nøkkeltall som bruttofortjeneste, balanse, egenkapitalandel, fortjenestemarginer, leverandørgjeld, kundefordringer, arbeidskapital, likviditetsgrad og resultat. Tallene benchmarkes mot bedriftens egne historiske tall, men også mot andre selskaper i samme bransje.

– Da vi startet i 2018, var planen egentlig å bli et PSD2-selskap og begynne å hente ut data fra bankene, men vi fant raskt ut at det ikke var veien å gå. Skal du lage et produkt for bedrifter er det i regnskapssystemet det virkelige datagullet finnes, sier Wetterhus.

– Vi automatiserer rapporteringen, presenterer de viktigste nøkkeltallene og forklarer dem for bedriftsledere som kanskje ikke har gått på NHH eller BI. Slik at vi i tillegg til overblikk også kan hjelpe dem å forstå sine regnskapsdata, sier fortsetter hun.

LES OGSÅ: Storbankene bereder grunnen for et «Vipps» for regnskap

Skal senke rapporteringskostnader

Å automatisere rapporteringen vil spare både ledelse og regnskapsfører for mye tid og arbeid, ifølge Capassa-sjefen. Det er her det økonomiske insentivet til å ta i bruk Capassa kommer inn.

Kan du spare regnskapsføreren for en halvtimes arbeid i måneden det lønne seg å bruke oss, hevder Capassa-sjef Marit Wetterhus.
Kan du spare regnskapsføreren for en halvtimes arbeid i måneden det lønne seg å bruke oss, hevder Capassa-sjef Marit Wetterhus.

Månedskostnaden for å bruke Capassa vil bli 499 kroner i måneden.

– Regnskapsføreren koster mye penger og den daglige lederen ønsker ofte å bruke tid på verdiskapning. Kan bedriften spare mer enn en halvtimes rapporteringsjobb i måneden, vil vår app lønne seg, sier Wetterhus.

Det er imidlertid ikke bare den daglige lederen som skal ha glede av Capassa-appen. Ifølge Wetterhus vil den være et minst like viktig verktøy for ledelsen, styreleder og styre. Og for bedrifter som ønsker å være åpne overfor investorer, kan disse også inviteres inn som brukere.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Vil bli benchmark for verdsetting

Disse vil sannsynligvis være enda mer interessert i neste skritt, som Capassa har begynt med – prognoser. Det er her satsingen på maskinlæring og AI skal få full uttelling. Capassa sitter allerede på mye data om norske småbedrifter, når kundemassen vokser vil datamengden vokse raskt.

Det vil gi en bedre mulighet til å komme med gode råd eller advarsler som kan hjelpe bedriften.

– Det handler om at flere småbedrifter skal overleve. Det klart at man kan ha en regnskapsfører som har alt i hodet, men etter hvert som våre algoritmer blir bedre vil de kunne utkonkurrere en regnskapsfører. Erfaring tilsier at det er færre feil med automatiserte prosesser og en algoritme kan ta raskere valg, og med en større sjanse for å faktisk si hva som vil skje, sier Wetterhus.

Marit Wetterhus håper på å gjøre Capassa til en industristandard for å verdsette småselskaper.
Marit Wetterhus håper på å gjøre Capassa til en industristandard for å verdsette småselskaper.

Dette fører frem til Capassa-indeksen.

– Det skal bli vår måte å benchmarke småselskaper mot hverandre og egne tall. Målet er at det skal bli en industristandard for å verdsette småselskaper, sier Wetterhus.

Hun mener at mye av dagens verdsetting av unoterte selskaper blir gjort på en måte som kan være ugunstig for småbedrifter. I stedet for å bruke en nedskalert versjon av hvordan et stort selskap blir verdsatt, er det andre parametere enn bare finansielle nøkkeltall som må bli tatt i betraktning.

Kan styre mange selskaper samtidig

– Om vi går tilbake til kampen om kundeflaten og det faktum at de store gigantene både på bank- og ERP-siden kjemper om oppmerksomheten til småbedriften. Hvordan skal dere som liten og ukjent startup ta en posisjon der?

– Vi tråkker faktisk ikke noen av leirene på tærne. Vi en nøytral aktør i midten, som gir uavhengige råd til småbedriftene, sier Wetterhus.

– Men hva tilbyr Capassas digitale CFO som ikke regnskapssystemene kan bidra med?

– Det er fremfor alt to ting. Prognosedelen vil du ikke kunne få fra et regnskapssystem. Det andre er at du kan se informasjonen fra alle selskaper du involvert i når du er innlogget. Sitter du for eksempel i flere styrer, er det langt fra sikkert at alle selskaper bruker samme regnskapssystem, sier Wetterhus samtidig som hun demonstrerer appen gjennom å bytte frem og tilbake mellom de fem selskapene hun selv har en rolle i.

De faktum at de tre gründerne Marit Wetterhus daglig leder, Aage Thorsen, CTO og Magnus Kirkerud, CPO alle tre hadde gode konsulentkarrierer, og tok den erfaringen med seg inn i selskapet har hatt en avgjørende betydning for at Capassa har ved lansering har økonomiske muskler som få andre startups.

Trenger ikke penger for å vokse i Norge

For parallelt med at selskapet har tatt seg god til å lage sin digitale CFO akkurat som de vil ha den (ifølge Wetterhus brukte de nesten et år på å lage den første spesifikasjonen), har de drevet med lønnsom konsulentvirksomhet.

De tre første årene ga et samlet resultat etter skatt på 6,5 millioner kroner. Resultatet for 2021 er ikke klart, men det vil fylle på kassekisten med nye overskudd.

– Så lenge vi har Norge som marked, vil vi være selvfinansiert, sier Wetterhus.

Om et år håper Marit Wetterhus at Capassa skal være klart for Storbritannia.
Om et år håper Marit Wetterhus at Capassa skal være klart for Storbritannia.

– Det høres ut som om Norge bare er et første stopp?

– Det stemmer, men vi kommer nok ikke til å følge den vanlige skandinaviske ruten som mange norske selskaper gjør. Neste stopp for oss blir nok Storbritannia, sier Wetterhus og forteller at hun rett og slett ble overbevist av den britiske ambassadøren om at det var veien å gå i forbindelse med hun var i med en delegasjon av norske bedrifter som var på tur til London rett før påske.

– Da vil vi trenge penger fra eksterne investorer, men samtidig har vi bevist at appen fungerer.

– Og når er den britiske «invasjonen» lagt inn i veikartet?

– Planen så langt er i løpet av 2023.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS