FINANS

Denne gründerduoen skal kapre fondskunder ved å tilby færre valgmuligheter

Når investeringsappen Stack by me nå begynner med fondshandel, blir det med et betydelig mer nisjepreget utvalg enn konkurrentene Nordnet og Kron.

Madeleine Bjørnestad Røed og Christine Kvaalen som står bak investeringsappen Stack by.me gleder seg til å kunne begynne å tilby kjøp og salg av fond,
Publisert Sist oppdatert

Da gründerne Madeleine Bjørnestad Røed og Christine Kvaalen startet Stack by me, var det for å lage et tilbud til nybegynnere og folk som aldri har investert sine penger i noe som helst, og som ser sparing som å ha pengene på en bankkonto.

– Befinner du deg så tidlig i investeringsreisen, orker du ikke å begynne å tenke på å velge mellom 20 globale indeksfond. Vi skal tilby to - de som er billigst og best, sier Røed, som er daglig leder i selskapet.

Detaljer gjenstår

Hun regner med å kunne trykke på startknappen for fondshandel i løpet av et par uker. Godkjenningen for å være tilknyttet agent er på plass, integrasjonen med samarbeidspartneren Trac Services i Stavanger likeså. Det som gjenstår, er finpussing av designet og et OK fra de omtrent 30 tilbyderne de har valgt å hente fond fra.

Akkurat som med de globale indeksfondene, er planen å tilby et sterkt begrenset antall fond eller ETF-er i en rekke ulike bransjer, som fornybar, teknologi eller eiendom, eller geografier, som Norge, Europa, USA, og så videre.

– Ambisjonen er å ha to aktive og to passive fond å velge mellom i hver bransje og geografi. Vi vil at våre brukere skal kunne investere etter interesse og tematikk de har tro på, men slippe å forholde seg til alt for mange alternativer, sier medgründer og markedssjef Christine Kvaalen.

Skal tilby lite utvalg av fond

Totalt skal Stack by me tilby 130 fond. Det er langt færre enn de drøyt 500 som Kron kan skilte med eller de over 800 fond og flere tusen børsnoterte fond, såkalte ETF-er, som kundene hos Nordnet har å velge mellom.

Selv om Stack by me går for et mye snevrere utvalg av fond, har gründerne en ambisjon om å gi mer informasjon om hvert enkelt fond i appen. Det vil være en blanding av egenprodusert material i form av podkast-innslag og videoer og informasjon fra fondsleverandørene selv.

– Store institusjonelle investorer får høre pitchen om hvorfor et fond er bra? Det synes vi småinvestorer også skal få mulighet til. Det vil vi endre på og håper at fondshusene vil være med på, sier Røed.

Stack by me-gründerne Madeleine Bjørnestad Røed og Christine Kvaalen vil ha en travel vår med deltakelse i Mastercard Lighthouse, ny kapitalrunde og lansering av fondshandel i appen.,

Det er på mange måter en forlengelse av e-læringsdelen av investeringsappen. Røed og Kvaalen allerede laget en rekke videoer som forklarer fond- og aksjemarkedet fungerer og «masterclasses» på temaer som private equity, fornybar og eiendom.

2000 har lastet ned appen

Når fondshandel og, etter hvert, aksjehandel kommer på plass, skal steget være kort til å bli det de to gründerne beskriver som «Instagram for investeringer». Et community der man kjøpe og selge verdipapir, følge venner og bekjente og få beskjed når noen har gjort en investering.

Det er en modell som vekker interesse. Betaversjonen av appen ble tilgjengelig i november og siden har cirka 2000 personer registrert seg som brukere.

– Til tross for at vi ikke ha hatt fondshandelen på plass, har mer enn halvparten av disse vært inne på appen mer en to ganger den siste måneden og våre videoer har passert 5000 visninger. Det er vi fornøyde med uten at ha drevet med noen særlig markedsføring, sier Kvaalen.

Har fått validert betalingsviljen

Duoen har også fått inn noen få aktive guldmedlemmer som betaler 39 kroner i måneden for å få full tilgang til alt læringsmateriale i appen.

– Vi har fått validert att det finnes en betalingsvilje for appen, men det har aldri vært planen å leve av abonnementsinntekter, sier Røed.

– Ser vi at våre videoer og tips fører til at mange flere begynner å handle hos oss, er det ikke usannsynlig at vi gjør alt åpent, legger Kvaalen til.

Venter på verdipapirgodkjenning

Samarbeidet med Trac Services selskapet mulighet til å komme i gang med fondshandel på en smidig måte, mener Røed, Å være tilknyttet agent er et utmerket alternativ, mens selskapet venter på neste steg – å bli verdipapirforetak.

For to uker siden leverte Stack By.Me inn søknaden til Finanstilsynet, men Røed regner ikke med å få svar før om tidligst seks måneder.

– Nå kan vi komme i gang og finpusse alt, når vi har konsesjonen på plass vil brukerne ikke merke noen forskjell, sier hun.

– Hvorfor må dere da ha konsesjon?

– Neste steg er aksjehandel. Vi har allerede forhandlet frem gode avtaler, men Trac tilbyr ikke aksjehandel så vi må ha en egen konsesjon.

Begynner nå ny pengejakt

Det er ikke noe fare for at Rød og Kvaalen skal få for lite å gjøre mens de venter på beskjeden fra Finanstilsynet. Stack by me er et av tre norske selskaper som er blitt tatt ut i vårutgaven av Mastercards Lighthouse-program. Dermed venter noen travle måneder med workshops og pitcher, men som Røed er overbevist om vil være til god hjelp også i den tredje store oppgaven i løpet av våren – å hente mer penger for å finansiere neste fase.

I fjor høst gjennomført Røed og Kvaalen sin første emisjon. Da hentet de 3,5 millioner kroner, til en verdivurdering på 20 millioner kroner før penger, og klarte å få en kvinneandel på 60 prosent blant investorene, noe Røed fortsatt er stolt over.

Det største bidraget kom fra Askeladden-systemet. Der 27 personer knyttet til Askeladden gikk inn med 900.000 kroner, hovedsakelig via et felles investeringsselskap.

Denne gangen har beløpet vokst til et sted mellom 15 og 20 millioner kroner.

Jakten på pengene startet denne uken og sluttdatoen er overraskende spesifikk.

– Vi skal være i mål senest 20. juni, sier Røed.

– Hva skjer da?

– Da stikker alle på ferie, Du mister alt moment og blir sittende med sporadiske «calls» gjennom hele sommeren. Det fikk vi erfare i fjor, og det hadde vært fint med litt sommerferie i år, fortsetter hun,

Men allerede før det virkelige fremstøtet hos potensielle investorer har satt i gang, har Røed og Kvaalen lært seg at hjelpen kan komme fra uventet hold.

Et forsiktig første fremstøt hos en investor/samarbeidspartner, så ikke ut til å ende med noen særlig suksess. Noen dager senere, hørte investoren av seg igjen og forklarte at det kanskje ikke var helt utelukket med en investering likevel. Årsaken var at investorens datter har plutselig hadde begynt å snakke varmt om hvor bra appen var for lære seg mer om investeringer.

– Vi er en app for generasjon Z, sier Røed.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*