FINTECH
Dette er ekspertens oppskrift for å lykkes med søknaden til Finanstilsynet
– Fintech-selskaper som har de kritiske tingene på plass, får ofte en enklere og mer effektiv beslutningsprosess, sier Joar Langeland i Howart Compliance.
Forholdet mellom fintech-selskaper og Finanstilsynet har dukket opp flere ganger i den siste månedens debatt om tilstanden i norsk fintech (se faktaboks). Reguleringsekspert Joar Langeland er blant de som mener at tilsynet ikke nødvendigvis er den som har skylden for den lange saksbehandlingstiden.
Følger et strikt format
Langeland er partner og gründer i regtech-selskapet Howart Compliance, med virksomhet i Norge, Danmark og Sverige. Han har spesialisert seg på å hjelpe bedrifter med nettopp konsesjonssøknader og annet compliance-arbeid. I dette arbeidet har han vært involvert i nærmere 40 konsesjonssøknader de siste årene.
– En søknad til Finanstilsynet følger et veldig strikt format. Er det noe som er uklart - og tilsynet er etter min erfaring veldig flinke til å sette fingeren på hva som ikke er gjennomtenkt, godt nok forklart eller utviklet - da blir det fort mange turer frem og tilbake. Da kan det fort oppleves som at søknaden tar lengre tid enn produktutviklingen, sier Langeland.
LES MER: The Factory snur seg vekk fra fintech
Mangel på finansiering en brems
Finanstilsynet er som kjent veldig opptatt av finansiell stabilitet. Det gjelder egentlig like mye på mikro- som makronivå. Ifølge Langeland er det å levere inn en søknad uten å ha langsiktig finansiering på 18-24 måneder på plass, i praksis som om å be om å få måtte gå nye runder med tilsynet.
– Det er enkelt og greit ikke tillitsvekkende på et finansielt system om aktøren ikke vet om den lever om tre måneder, sier Langeland og fortsetter:
– En variant på dette temaet er at et selskap midt i søknadsprosessen har måttet hente ny kapital. Da kommer det ofte en ny eier som har krav på styreplass. Det er garanti for at prosessen stopper opp, fordi denne personen først må kontrolleres og godkjennes, sier han.
LES MER: De fortsetter å investere i fintech: «Nå snur det i et tempo vi ikke regnet med
Mulig med rask søknadsprosess
Samtidig er han tydelig på at det ikke trenger å være slik, og forteller om en nylig søknad om konsesjon som verdipapirforetak som Howart Compliance kjenner til. Den bedriften hadde tre gründere med lang og tung bankerfaring, et fullverdig styre på plass og finansiering for to til tre år fremover. Systemer og kontorer var på plass, og i søknaden kom det tydelig frem hva de skulle holde på med.
– Reglene sier at tilsynet har seks måneder på seg å behandle en slik søknad. Denne søknaden ble innlevert i begynnelsen av mai, og var godkjent i slutten av august tross ferieavvikling. Det sier meg at om du har absolutt alt på stell så er ikke tilsynet noe hinder, sier Langeland.
LES MER: Ny rapport om norsk fintech: «Man må bare erkjenne at det er et særlig tungt år»
Dette må være i orden
Basert på erfaringene som Howart Compliance har gjort, oppfordrer Joar Langeland alle fintech-selskaper til å tenke på følgende før de leverer en søknad til Finanstilsynet:
► 18-24 måneders finansiering av drift på plass før søknad sendes inn (ikke kun minimumskapitalkrav og plan for løpende fundingrunder fra hånd-til-munn)
► Ha ledende ansatte og nøkkelpersoner ansatt i selskapet og på plass på kontoret sammen med et styre som er egnet (forsøk unngå endringer i søknadsperioden).
► Ha en utarbeidet prototype av produktet/tjenesten beskrevet og laget på micro-detaljeringsnivå og basert på en utprøvd kommersiell inntektsmodell, og basert på et realistisk kundevolum.
– Er det på plass, kan du nesten regne med en vesentlig raskere prosess, sier Langeland.