Forholdet mellom fintech-selskaper og Finanstilsynet har
dukket opp flere ganger i den siste månedens debatt om tilstanden i norsk fintech (se faktaboks). Reguleringsekspert Joar Langeland er blant de som mener at tilsynet ikke nødvendigvis er den som har skylden for den lange saksbehandlingstiden.
Følger et strikt format
Forholdet mellom fintech-selskaper og Finanstilsynet har
dukket opp flere ganger i den siste månedens debatt om tilstanden i norsk fintech (se faktaboks). Reguleringsekspert Joar Langeland er blant de som mener at tilsynet ikke nødvendigvis er den som har skylden for den lange saksbehandlingstiden.
Følger et strikt format
Langeland er partner og gründer i regtech-selskapet Howart Compliance, med virksomhet i Norge, Danmark og Sverige. Han har spesialisert seg på å
hjelpe bedrifter med nettopp konsesjonssøknader og annet compliance-arbeid.
I dette arbeidet har han vært involvert i nærmere 40 konsesjonssøknader de siste årene.
– En søknad til Finanstilsynet følger et veldig
strikt format. Er det noe som er uklart - og tilsynet er etter min erfaring
veldig flinke til å sette fingeren på hva som ikke er gjennomtenkt, godt nok
forklart eller utviklet - da blir det fort mange turer frem og tilbake. Da kan
det fort oppleves som at søknaden tar lengre tid enn produktutviklingen, sier
Langeland.
LES MER: The Factory snur seg vekk fra fintech
Mangel på finansiering en brems
Finanstilsynet er som kjent veldig opptatt av finansiell
stabilitet. Det gjelder egentlig like mye på mikro- som makronivå. Ifølge
Langeland er det å levere inn en søknad uten å ha langsiktig finansiering på
18-24 måneder på plass, i praksis som om å be om å få måtte gå nye runder med
tilsynet.
– Det er enkelt og greit ikke tillitsvekkende på et
finansielt system om aktøren ikke vet om den lever om tre måneder, sier
Langeland og fortsetter:
– En variant på dette temaet er at et selskap midt
i søknadsprosessen har måttet hente ny kapital. Da kommer det ofte en ny eier
som har krav på styreplass. Det er garanti for at prosessen stopper opp, fordi
denne personen først må kontrolleres og godkjennes, sier han.
LES MER: De fortsetter å investere i fintech: «Nå snur det i et tempo vi ikke regnet med
Mulig med rask søknadsprosess
Samtidig er han tydelig på at det ikke trenger å være slik,
og forteller om en nylig søknad om konsesjon som verdipapirforetak som Howart
Compliance kjenner til. Den bedriften hadde tre gründere med lang og tung
bankerfaring, et fullverdig styre på plass og finansiering for to til tre år
fremover. Systemer og kontorer var på
plass, og i søknaden kom det tydelig
frem hva de skulle holde på med.
– Reglene sier at tilsynet har seks måneder på seg
å behandle en slik søknad. Denne søknaden ble innlevert i begynnelsen av mai,
og var godkjent i slutten av august
tross ferieavvikling. Det sier meg at om du har absolutt alt på stell så er
ikke tilsynet noe hinder, sier Langeland.
LES MER: Ny rapport om norsk fintech: «Man må bare erkjenne at det er et særlig tungt år»
Dette må være i orden
Basert på erfaringene som Howart Compliance har gjort,
oppfordrer Joar Langeland alle fintech-selskaper til å tenke på følgende før de leverer en søknad til Finanstilsynet:
► 18-24 måneders finansiering av drift på plass
før søknad sendes inn (ikke kun minimumskapitalkrav og plan for løpende
fundingrunder fra hånd-til-munn)
► Ha ledende ansatte og nøkkelpersoner ansatt i
selskapet og på plass på kontoret sammen med et styre som er egnet (forsøk
unngå endringer i søknadsperioden).
► Ha en utarbeidet prototype av
produktet/tjenesten beskrevet og laget på micro-detaljeringsnivå og basert på
en utprøvd kommersiell inntektsmodell, og basert på et realistisk kundevolum.
– Er det på plass, kan du nesten regne med en
vesentlig raskere prosess, sier Langeland.
Abonner på nyhetsbrevet FinShift
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen