Han har hjulpet flere titalls selskaper med godkjenning hos Finanstilsynet, og mener gründerne ofte har skylda for at det går sakte
- Det største problemet med norsk fintech, er at altfor mange selskaper mangler en fungerende inntektsmodell. Da bremser det fort opp hos tilsynet mener bank- og finansveteran.
Joar Langeland, partner og gründer i Howart Compliance mener et overdrevet stor fokus på PSD2 har vært et problem.Jörgen Skjelsbæk
Joar Langeland, partner og gründer i regtech-selskapet
Howart Compliance, er klar over han nok kommer til å provosere en del mennesker
med det utsagnet.
Etter å ha fulgt med på den siste tidens debatt om
tilstanden om tilstanden innen norsk fintech, synes han det likevel var
nødvendig si sin mening om situasjonen.
Joar Langeland, partner og gründer i regtech-selskapet
Howart Compliance, er klar over han nok kommer til å provosere en del mennesker
med det utsagnet.
Annonse
Etter å ha fulgt med på den siste tidens debatt om
tilstanden om tilstanden innen norsk fintech, synes han det likevel var
nødvendig si sin mening om situasjonen.
Det tilhører ikke normalitetene for å si det mildt. Langeland har over 30 års erfaring fra klassisk bankvirksomhet i DNB og SEB, i en rekke
toppstillinger knyttet til risiko og compliance, og noen år som konsulent før
han i 2019 startet regtech-selskapet Howart Compliance sammen med danske Nikolaj Klein. Likevel er
dette faktisk første gang han lar seg intervjue.
Gjennom Howart Compliance har han etter hvert hatt tett kontakt med ganske så mange norske fintech-selskaper.
– Vi har vært involvert 35-40 konsesjonssøknader
det siste årene. Da er vi gjerne med i prosessen helt fra starten og frem til
operativ drift. Det har gitt oss en særdeles god innsikt i hva som fungerer bra
og dårlig i fintech-bransjen, sier Langeland,
En av tingene Langeland mener er blitt litt unyansert i
debatten er forholdet mellom Finanstilsynet og fintech-selskaper. Selv om det
finnes en rekke eksempel på søknadsprosesser som tilsynelatende har tatt
urimelig lang tid, mener Langeland at årsaken til tidsbruken oftere ligger hos
fintechen enn hos tilsynet.
Annonse
En av årsakene er nettopp det innledende utsagnet at det
mangler en fungerende forretningsmodell. Vi skal komme tilbake til hvorfor
Langeland mener det påvirker forholdet til tilsynet, men først må vi utdype
hvordan det har påvirket utviklingen i bransjen.
Ifølge Langeland er det ikke nok selskaper som ser på hva
finansbransjen virkelig tjener penger på.
Annonse
– Det er kjente og publiserte fakta at 70-80
prosent av inntektene i finansbransjen kommer fra «Nettorenten», sier
Langeland.
Så fortsetter han med å fortelle at 15-20 prosent kommer fra
aksjer, valuta, emisjoner og lignende, altså Markets. De siste 10-15 prosentene
kommer fra betalingstjenester. Fra et lønnsomhetsperspektiv har betaling betydelig dårligere marginer enn de andre to, legger han til.
– Her ligger litt av problemet. Fintech-selskaper
i Norge har hatt veldig stort fokus på PSD2 og betalingsområdet. Jeg mener at
alt oppstyret da PSD2 kom, gjorde at de reelle mulighetene til å lykkes på det
området, ble opphausset, sier Langeland.
For Langeland ligger den virkelige fintech-suksessen lenger
bak i tid og av selskaper som i dag nesten ikke teller som fintech-selskaper.
– Det er jo nesten litt ironisk at digitalbankene
blir ekskludert fra analyse og konklusjoner i Finansforbundets rapport, når det
kanskje er det mest lysende eksempelet på vellykkede fintech-selskaper og
vellykket bruk av forenklede reguleringer.
For Joar Langeland er de digitale forbrukslånsbankene den virkelig norske fintech-suksessen.Foto; Jörgen Skjelsbæk
– Nå har de jo holdt på i mer enn ti år, så de kan
vel ikke kalles for hverken startups eller fintech, men at Bank Norwegian kunne
sitte 40 mennesker på Fornebu med en norsk bankkonsesjon og spre forbrukslån
over Norden og Europa, uten å behøve være etablert i de enkelte land, var jo en
fantastisk nedbygging av regulatoriske murer slik at man kunne drive
grensekryssende virksomhet.
– De lyktes fordi de tappet inn på de etablerte
bankenes største og mest lukrative virksomhet.
Regulering en gullkalv også for fintechs
Blant nyere fintech-selskaper mener Howart-gründeren at de
som tar sikte på å hjelpe banker og andre finansaktører med risikostyring eller
compliance-utfordringer som «kjenn din kunde»-kontroller og
antihvitvaskingsarbeid, har størst muligheter å bygge seg en lønnsom nisje.
Ifølge Langeland står internkontroll og compliance for cirka
10 prosent av kostnadsbasen, og legger til at for DNB betyr det mer enn 2,5
milliarder kroner per år. En reduksjon av det med ti prosent ville bety
besparelser på 200-300 millioner årlig.
– Å hjelpe bankene med å håndtere stadig nye
reguleringskrav vil være en skikkelig gullkalv for den som lykkes, sier
Langeland.
– Jeg elsker regulering. Selskap som bygger sin
forretningsmodell på regelverk, er det det beste som kan hende meg, sa Coppola
til Shifter i april i år.
Søknader må ikke ta tid
Når det gjelder det følsomme spørsmålet om Finanstilsynets
innvirkning på fremdriften i fintech-bransjen er Langeland helt tydelig på at
det ikke finnes noen naturlov som sier at en søknad skal ta lang tid.
Tvert imot er det fullt mulig å få svar på kortere tid enn
hva som angis. Howart Compliance kjenner til
en søknad for et verdipapirforetak som kun tok 3-4 måneder. Når
du skal passe på penger på vegne andre er strenge krav til at må være på plass.
Og i dette tilfellet var det slik.
– Mifid II-reglene sier at tilsynet har seks
måneder på seg å behandle en slik søknad. Det er like i hele EU. Denne søknaden
ble innlevert i begynnelsen av mai, og godkjent i slutten av august tross
ferieavvikling. Det sier meg at om du har absolutt alt på stell, så er ikke
tilsynet noe hinder, sier Langeland.
Så var det den lille detaljen med fungerende inntektsmodell. Mangler den, mangler vanligvis også en stabil kapitalsituasjon i selskapet, mener Langeland. Og finansiell instabiltet er ikke noe Finanstilsynet liker uansett om det er i stor eller liten skala.
– Et selskap som ikke kan vise at den langsiktige finansieringen på plass, nesten ber om om få gå nye runder med tilsynet, sier Langeland.
Vil ha det som i Storbritannia
Det betyr ikke at han mener at alt med Finanstilsynet
er perfekt.
– Det er jo et opplest og vedtatt problem med
Finanstilsynet at de anser at mandatet deres ikke inkluderer rådgivning.
Han skulle heller se en oppdeling av virksomheten à la
Storbritannia der
Bank of England og Prudential Regulation Authority, PRA, står
for tilsynet av de store bankene og de store finansforetakene, men Financial
Conduct Authority, FCA, regulerer og gir råd til dem som driver med finansielle
tjenester og innovasjon.
– Det er flere og flere land som gjør det sånn. Og
jeg mener, det hadde vært klokt og riktig å gjøre det i Norge også.
Abonner på nyhetsbrevet FinShift
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen