DNB og Danske Bank selger fintech-selskap til Mastercard
Med salget av danske Aiia, tidligere Nordic API Gateway, får DNB sin første exit fra DNB Venture-satsingen.
I 2018 gikk DNB inn med 29 millioner kroner i det danske selskapet som den gang het Nordic API Gateway. Danske Bank bidro også i den samme finansieringsrunden som var på totalt 5,2 millioner euro.
I april 2020 gikk de to bankene inn med ytterligere 54 millioner kroner i selskapet. Da ble omtalt som «det første steget i en større strategi for å bli en ledende «open banking»-aktør i Europa»
Nesten et år etterpå sa gründer og daglig leder Rune Mai til Shifter:
– Investeringen og støtten fra Danske Bank og DNB har spilt en stor rolle i våre europeiske vekstplaner og har hatt en positiv innvirkning på vår vekst i år.
Aiia, som selskapet nå heter, selskapet byttet ut Nordic API Gateway i april i år, er en såkalt API-aggregator. Det vil si selskapet hjelper startups og småbedrifter å tilby open banking-tjenester vila såklate PSD2-API-er uten å først måtte bli et betalingsforetak.
I dag kobler selskapet sammen 130 kunder med cirka 2700 finansielle institusjoner.
Satsingen på Aila er den største av de fem investeringer Norges største bank har gjort via startup-satsingen DNB Ventures.
Det er også den første som som går hele veien til en exit.
– Målsettingen til DNB Ventures er å bidra til vekst og verdiskaping i selskaper som over tid kan lykkes på områder av interesse for DNB. Vi har vært på eiersiden i Aiia siden 2018, og DNB er også en viktig kunde av selskapet, sier Benjamin Golding, konserndirektør for Payments and Innovation i DNB, i en uttalelse på DNB Nyheter.
Golding er fornøyd med utviklingen i Aiia, men at det også er naturlig at DNB trekker seg ut når selskapet nå går inn i en ny fase.
– Dette er i tråd med vår investeringsstrategi der vi går inn i en tidlig fase for å utvikle selskaper gjennom kapital, kompetanse og innspill på strategi og forretningsutvikling. Med Mastercard på eiersiden får Aiia en sterk, global plattform for videre vekst, sier Golding.
Kjøper er betalingskjempen Mastercard. Produktsjef Craig Vosburg sier i en pressemelding «kjøpet av Aiia vil forsterke Mastercards open banking-satsing i Europa og hjelpe selskapet å møte våre kunder der de er».
I den samme pressemeldingen sier Rune Mai:
– I løpet av det siste tiåret har vi gjort Aiia til en ledende open banking -plattform. Vi har jobbet tett med banker og lokale myndigheter for å forsikre oss om at våre API-er viser den virkelige effekten av open banking. Vi er glade over å bli en del av Mastercard.
Hvor mye Mastercard betaler for Aiia er ikke kjent. Avtalen er avhengig av godkjenning fra det danske Finanstilsynet.