Å bli en nordisk aktør har kostet Vipps tid og krefter.
De store mobile lommebøkene i Danmark, Finland og Norge skulle bli til én, og Vipps skulle bli den dominerende parten, etter fusjonen med danske MobilePay og finske Pivo.
Men det gikk ikke slik.
EU-kommisjonen satte en stopper for fusjonen med begrunnelse i for stor markedskonsentrasjon.
Dermed ble finske Pivo plassert utenfor, før en ny søknad ble sendt til EU.
I dag fikk de svaret.
EU-kommisjonen har godkjent fusjonen mellom MobilePay og Vipps, som betyr at norske Vipps og "danske Vipps" nå blir ett.
– Hva konkret betyr dette for Vipps?
– Etter halvannet år med dialog og venting på svar fra EU-kommisjonen så er det fantastisk at det ikke lenger står noe i veien for oss å starte forenklingsarbeidet på tvers av Norden. Nå blir vi store nok til faktisk å kunne være en reell utfordrer til noen av verdens største merkevarer, sier Rune Garborg til Shifter.
Han poengterer at det i praksis betyr at de snart er et selskap med 11 millioner brukere, 400 000 bedrifter og organisasjoner og er ansvarlig for omtrent 900 millioner transaksjoner i året, samt 400 flere ansatte.
– For nettbetaling?
– Enkle betalingsløsninger for netthandel på tvers av Norden er noe av det første vi kommer til å ta fatt på. Aktørene i markedet er tydelige på at de ønsker seg løsninger som fungerer på tvers. Første fase handler om å samle kunder og tjenester på én felles plattform nordisk, så det blir ingen endringer for nettbutikkene med det aller første, svarer han.
– Betaling over grensen?
– Vi har selvfølgelig et mål og ønske om å forenkle betaling på tvers av grensene.
Han regner med at det vil ta omtrent ett år før de har én felles plattform på tvers, men noe kan komme tidligere, og noe senere.
Én aktør som glimrer med sitt fravær i denne nordiske betalingskonstellasjonen er "svenske Vipps", Swish.
– Kommer dere til å ta opp samtaler med svenske Swish?
– Allerede i juni 2021 inviterte vi andre potensielle partnere og banker til å være med på samarbeidet. Målet vårt er helt klart å forenkle betaling på tvers av hele Norden. Vår dør er åpen og Sverige er absolutt velkomne til å bli med på reisen. Så får vi ta dialogen om hvordan og når, sier han.
– Hva blir den største utfordringen fremover?
– Akkurat i dag så er vi nok mest opptatt av å feire. Dette er faktisk den beste arbeidsdagen min siden Vipps ble lansert i 2015, så i dag er jeg faktisk helt fokusert på alle mulighetene, selv om en så stor fusjon selvfølgelig vil by på masse arbeid, forteller Garborg.
Veien videre
Den formelle sammenslåingen forventes å finne sted 1. november. Arbeidet med å skape én felles teknologiplattform vil derfor starte raskt. Første skritt vil bli å samle begge lommebøkene på Vipps’ digitale plattform, med lokale tilpasninger og merkevarer.
– Arbeidet med å bygge én felles plattform starter nå, så for forbrukerne og bedriftene som bruker våre tjenester, vil det bli små endringer med det første, men vi lover at Vipps MobilePay vil bruke våre nye muskler til å investere i enda bedre og enklere løsninger, sier Garborg.
Vipps-sjef Rune Garborg vil bli konsernsjef for det nye selskapet, og MobilePay-sjef Claus Bunkenborg vil tre inn i konsernledelsen som leder for ny vekst. DNB-sjef Kjerstin Bråthen vil være styreleder. Selskapet vil ha hovedkontor i Oslo og fire kontorer i Danmark, Finland og Litauen.
De norske bankene som står bak Vipps vil eie 72,2 prosent av det nye selskapet, og Danske Bank vil eie 27,8 prosent.
Vil bli global
Med 11 millioner brukere i stedet for fire skulle Vipps bli en lommebok på nivå med de aller største europeiske bankeide lommebøkene.
– Konkurransen innen betaling er global, ikke lokal, og vi trenger et enda sterkere fotavtrykk for å konkurrere med internasjonale aktører. sa Garborg da fusjonsplanene først ble kjent.
Han var imidlertid forberedt på at det ville kunne ta tid. Da Shifter intervjuet Vipps-sjefen om fremtidsplanene en måned etter på, var Garborgs eget stalltips at det ville ta 6–12 måneder å få en avklaring.
– Vi har et sterkt ønske om å komme over på en felles plattform så raskt som overhodet mulig, men myndighetene må få sagt sitt først, sa Garborg.
Allerede da var Vipps-sjefen tydelig på hvorfor det var viktig å komme seg videre så raskt som mulig og pekte på to ting. Grensekryssende betalinger – at brukerne uten problemer skal kunne begynne å vippse til utlandet, og det viktigere punktet –at nordiske butikker og tjenestetilbydere får ett integrasjonspunkt på netthandel.
– Det har vært etterspurt i lang tid og er helt fundamentalt for at vi skal lykkes med netthandel. Og skal du vinne betalingsmarkedet må du være ledende på netthandel, sa Garborg da.
Siden ble det stille. Veldig stille.
Oppdelingen av BankID og BankAxept
Det viktigste som skjedde i løpet av det kommende året var at fisjoneringen av BankID og BankAxept, som var et krav for lommebokfusjonen, ble gjennomført uten problemer. Allerede i februar jobbet BankID/BankAksept i praksis som et eget selskap under ledelse av Øyvind Brekke, men den formelle oppdelingen ble ikke godkjent før senere på våren.
Da Shifter snakket med Garborg omtrent på ettårsdagen av fusjonsplanene var han åpenbart frustrert
– Det er klart vi er utålmodige, og ønsker å få dette godkjent. Dette markedet beveger seg veldig raskt. Det er jo bare å se på alle oppkjøp og fusjoner som har skjedd det siste året, sa Garborg.
Det skulle drøye helt til midten september, altså 14,5 måned etter at fusjonsplanene ble kjent, før EU-kommisjonen til sist kom til en konklusjon. Den ble ikke det Vipps, Mobile Pay og Pivo hadde tenkt seg.
Kommisjonen sa nei, med henvisning til det finske markedet: Å slå sammen Mobilepays cirka to millioner brukere med Pivos 1,2 millioner ville skape alt for stor markedskonsentrasjon.
– EU-kommisjonen var såpass tydelig i sin tilbakemelding, at vi måtte velge mellom å finne løsninger eller risikere å utsette fremdrift i fusjonen i lang tid. Da valgte vi å finne en løsning, skrev Vipps-sjef Rune Garborg i en e-post til Shifter da beslutningen ble kjent.
Dermed måtte Pivo og eieren OP Bank si farvel til fusjonen og en ny søknad om sammenslåing av Vipps og Mobile Pay ble sendt inn.
Resultatet av det ser vi i dag.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.