FINTECH
Fra dopapir og russebuss til regnskap – nå vil gründerne utfordre giganten Visma
Noen gründere spenner buen hardere enn andre. Robin Røed og Joachim Øvang har nettopp hentet sine første millioner for å ferdigstille den ambisiøse planen de har jobbet med i mange år.
Systima heter selskapet som skal bli springbrettet videre i gründerkarrieren fra suksessrike selskaper rettet mot russen.
I dag er Systima et gratisprogram for fakturagenerering, som har tiltrukket seg 3000 brukere i løpet av det halvannet år det har vært tilgjengelig.
Til høsten skal det utvides til et komplett regnskaps- og lønnssystem.
– Vi kommer til å gå rett i strupen på de store Visma-systeme som Tripletex og Power Office, sier Robin Røed, en av to daglige ledere i Systima, ubeskjedent til Shifter.
Den andre, Joachim Øvang, følger opp:
– Vi sikter inn oss på bedrifter med regnskapsfører som har 0-50 millioner i omsetning. Da er det de som gjelder. Vi skal ikke gå i Fiken-retningen, men for dem som har vokst seg for store for Fiken, skal vi kunne være et alternativ.
Bak den litt uvanlige tandemledelsen ligger det en enighet om at de er så samkjørte at det ikke spiller noen rolle hvem som tar sjefsbeslutningen. Hvordan det påvirker måten Røed og Øvang bygger selskaper på, skal vi komme tilbake til.
Regnskapsførere i kikkerten
Først må vi avklare hvordan to unge menn på 30, med et betydelig selgergen, men uten tidligere erfaring fra regnskapsbransjen, sitter i et intervju og helt alvorlig forteller at de på sikt skal utfordre den store norske regnskapsgiganten Visma.
– Vi skal jobbe mot bedrifter som vil at regnskapsførerne skal gjøre mest mulig av jobben. Vi vil med andre ord ha regnskapsførere og -byråer med på laget. Det har vi hatt i hele prosessen og det kommer inn nye i emisjonen vi nettopp har gjennomført, sier Røed.
LES OGSÅ: DNB-sjefen om oppkjøpet av Sbanken og fremtidsplanene
Begynte i russetiden
Historien begynner egentlig allerede for ti år siden. Da gikk Robin Røed siste året på videregående, var russ og hadde faget Ungt entreprenørskap. Som russ var det å få inn nok penger til russebussen en evig utfordring. Der oppsto ideen til Dugnadsiden.no.
Da skoleåret var over, ønsket Røed å drive selskapet videre på egen hånd. Å kjøpe kontainere med billig dopapir fra utlandet og selge videre hjemme fra gutterommet, parallelt med eiendomsmeglerstudiene, ble en håndfast erfaring i hvordan det er å drive selskap.
I 2013 begynte han som eiendomsmegler i Aktiv, men beholdt Dugnadsiden og jobbet med den ved siden av.
– Etter et par år med arbeid nesten døgnet rundt, måtte jeg ta et valg, og bestemte med for å satse alt på Dugnadsiden, forteller Røed.
Det som hadde begynt med dopapir var nå utvidet med tennbriketter, julekort, antibac og munnbind under pandemien, og nå i år med kaker. Målgruppen var ikke lenger bare russ, men også skoleklasser og idrettslag.
Salgstallene gikk i været. Mellom 2017 og 2020 har omsetningstallene for Ubique AS, som er selskapet bak Dugnadsiden, ligget stabilt på litt over 27 millioner kroner og pluss i regnskapet hvert år.
MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.
Bygget ut med buss
I 2017 kom så Joachim Øvang med på laget etter å ha pitchet en idé om hjelpe russen med russebusser. Røed hadde selv vært inne på den sammen tanken, og dermed var det kort vei til å starte Innovatis AS, som opererer under merkevaren Bussfix. Selskapet skulle fikse lyd og lys og bygge om busser etter russens ønsker. Det har i stadig høyere grad endt opp med at selskapet leier ut busser og alt utstyr.
I dag har begge selskapene ti ansatte, egne daglig ledere og omsatte i fjor til sammen for omtrent 45 millioner kroner. Røed og Øvang har styreroller, men er ellers ute av den daglige driften.
LES OGSÅ: – Det finnes fortsatt mye vi kan gjøre for å utnytte data på en bedre måte
Vil kunne avskaffe seg selv
– Målet er å bygge selskaper slik at de kan stå på egne bein, når den tiden kommer. Vi er veldig opptatt av å bygge strukturer og rutiner som gjør at de er lite personavhengig, sier Røed.
– Det gjelder også for Systima. I dag er det naturlig at vi leder det. Skulle vi nå 200 millioner i omsetning, bør vi ha funnet noen andre, legger han til.
Verken han eller Øvang ser seg som teoretikere. De foretrekker «learning by doing» som prinsipp. Begge er derimot systemfreaks og vi ha full oversikt. Det har ført til at Dugnadssiden og Bussfix har et eget ERP-system som organiserer virksomheten, og omfatter alt fra salg og ordre til oppgaver.
– Hadde det ikke vært for at det er så spesiallaget for russebransjen, kunne vi sikkert ha solgt det for mange millioner, sier Røed.
Gode på å lage systemer
Det systemet har imidlertid ikke noe å gjøre med regnskapssystemet Røed og Øvang nå bygger i Systima, men innsikten om hvordan man lager systemer har vært avgjørende.
– Vi har etter hvert skjønt at vi er ganske så gode på å lage systemer, sier Øvang, og forteller at de basert på egen erfaring av har samlet på seg en lang liste over ting som folk gjerne klager på og som kan forbedres.
– Hvordan kom dere derfra til konklusjonen at vi kan gjøre det bedre selv?
– Jeg skjønner at det utenfra kan høres litt merkelig ut. For meg er dette et helt naturlig steg videre bort fra russebransjen. Jeg startet Systima for fem år siden uten å vite at vi skulle ende med regnskap. Men allerede da var tanken å bygge en systemleverandør som kunne bli noe mer enn Dugnadssiden som jeg drev med da, forteller Røed.
Nøye planlagt investorjakt
Virksomheten i Systima har så langt vært finansiert med Røeds og Øvangs egne midler. Ingen penger fra Innovasjon Norge eller nær familie. Røed innrømmer at det å måtte hente penger for første gang føltes litt skummelt. Det var derimot ikke overlatt til tilfeldighetene.
Helt siden gründerne konkretiserte tankene om å bygge etregnskapssystem for tre år siden, har de samlet på navn de ønsker å få med seg. Kunnskapen til disse har vært viktigere enn at de har gått inn med mest mulig penger.
I utgangspunktet skulle Systima hente to millioner kroner. Da alle som vil være med hadde sagt sitt, lå det fem millioner kroner på bordet. Til slutt endte emisjonen på 3,2 millioner kroner. Og gründernes drømmekandidater er i høy grad med.
Det største bidraget på en halv million kroner kommer fra Finn Magnus Rogne-Hansen, som også blir ny styreleder i Systima. Han har tidligere vært konserndirektør i Eika Gruppen og administrerende direktør i Aktiv Eiendomsmegling, og er kjent med Røed fra den tiden.
– Ambisjonsnivået og drivet til disse guttene er imponerende. De er et friskt pust inn i en bransje, som tross massiv konkurranse fortsatt er relativt tradisjonell, sier Rogne-Hansen til Shifter og fortsetter:
Den som klarer å sette seg i kundens posisjon og utvikle tjenester som virkelig hjelper i hverdagen, kan komme veldig langt.
Finn Magnus Rogne-Hansen
– Det er ikke alltid bransjekunnskapen som er viktigst. Den som klarer å sette seg i kundens posisjon og utvikle tjenester som virkelig hjelper i hverdagen, kan komme veldig langt. Det er der Robin og Joachim har vist en unik evne i det de har gjort tidligere.
Et annet tungt navn på investorsiden er Mikael Bergqvist, som blant annet har vært ansattrepresentant i styret til Visma og i dag er Norge-sjef i det internasjonale programvareselskapet Wolters Kluwer.
Integrerer ved hjelp av PSD2
– Regnskap handler i dag i høy grad om integrasjoner med andre systemer. Hvordan skal dere få det på plass om lanseringen skal skje til høsten?
– Vi skal ha full integrasjon med banker og Altinn fra dag én. Det blir en PSD2-løsning. Vi forhandler i dag med to selskaper om hvem som skal levere API-ene. Det blir det siste vi får på plass før lansering, sier Røed.
– Hvor langt har dere kommet om et år?
– Om lansering går etter planen, har vi budsjettert med en omsetning på syv millioner kroner i 2023, forsetter han,
– Skal dere konkurrere på pris?
– Helt klart. Vi har ikke helt bestemt hvilket nivå vi skal legge oss på, men vi mener jo at Visma tar seg ganske så godt betalt, slik at det er rom for oss å legge oss en bit under, men fortsatt tjene penger.
At de som ny og i prinsippet ukjent utfordrer vil få en tøff jobb med å overbevise regnskapsførere og -byråer om å forlate et etablert system til fordel for sitt eget, er de fullstendig klare over. Duoen mener likevel at de har et ess i ermet.
– Vi kommer til å ha en kul modell, der regnskapsbyråene kan opptjene kickbacks for kunder de gir til oss. Disse skal senere kunne konverteres til aksjer. Det blir en form for opsjoner, som vi tror vil føre til et økt engasjement, sier Øvang.
– Det er Ikke noen hemmelighet i bransjen at det er systemleverandørene som tjener pengene. Det vet alle. Nå kan regnskapsførerne være med på begge reisene, legger Røed til.
– Er det virkelig nok til å kunne utfordre Vismas grep om regnskapsmarkedet i Norge?
– Det gjenstår å se. Vi har en omfattende salgsjobb å gjøre. På den andre siden, som selgere er det nettopp det vi har gledet oss til i snart tre år. Den dagen vi går live er det litt som at Systima starter på nytt, sier Røed