Torsdag leverte fintech-giganten Klarna et kvartalsresultat,
som tross at bunnlinjen fortsatt var i minus, likevel var et skikkelig løft
sammenlignet med de heftige tapene de siste to årene.
Andre kvartal endte med et tap på 900 millioner svenske kroner. Det
var en bedring med neste tre milliarder sammenlignet med et år tidligere da
underskuddet endte på 3,8 milliarder.
Samlet sett har selskapet tapt godt over 20 milliarder
svenske kroner i 2021, -22 og de første to kvartalene i år.
Har trodd på snuoperasjon
Underveis har Klarna måttet ta til takke med et kutt i
verdsettelsen på 85 prosent da selskapet hentet penger i fjor vår, og si opp ti
prosent av staben. Det har ikke endret Klarna-sjefen Sebastian Siemiatkowskis
ståltro på at de tøffe tidene kan overvinnes og at selskapet skulle kunne komme styrket ut av krisen.
Allerede på tech-festivalen Slush i november i fjor mente
Siemiatkowski at «markedet er overdeprimert akkurat nå» og at Klarnas GMV-tall,
altså den totale verdien av varer og tjenester betalt med Klarna, var i sterk
vekst og betydelig bedre enn markedet generelt. Et budskap som er blitt
gjentatt flere ganger siden da.
Sist ved denne ukens resultatfremleggelse, der det ble
fremholdt at Klarnas totale salgsvolum økte med 14 prosent på årsbasis, samtidig
som det globale netthandelsmarkedet hadde omtrent null vekst.
Markedstvil om BNPL
Samtidig har BNPL som forretningsmodell blitt dømt nord og ned
etter at rentene begynte å skyte i været i fjor. Som giganten innen kjøp nå, betal
senere-segmentet og i en periode også Europas høyest verdsatte fintech-selskap, har Klarna fått innta rollen som symbol for BNPL-bransjens oppgang og fall.
Ikke minst i internasjonal presse.
Da New York Times i januar skrev om Goldman Sachs' problemer
med oppkjøpet av BNPL-aktøren Greensky, ble Klarna brukt som bransjeeksempel
når avisen oppsummerte fremtidsutsiktene for BNPL på følgende måte:
«Det som en gang fremsto som et attraktivt regnestykke
har blitt snudd opp ned. BNPL-selskaper er avhengige av å selv låne penger for
å ha penger som de låner ut til kundene gratis, og med stigende renter, har
disse lånene blitt dyrere. … Bransjen står nå foran en eksistensiell krise,
overskuddene er fortsatt langt borte, verdsettelser stuper, konkurransen øker
og tilsynsmyndighetene har strammet inn på utlånspraksisen.»
Tilbakeviser feiloppfatninger
Slike generaliseringer pleier ikke å gå hjem hos
Klarna-sjefen, noe som kom frem i kvartalsrapportens brev til aksjeeierne:
«Dagens resultater tilbakeviser også feiloppfatninger rundt
Klarnas forretningsmodell, og viser at denne er tilpasningsdyktig og
bærekraftig ... Noen hevdet at Klarna ville få det vanskelig i det tøffe
makroøkonomiske klimaet med høye renter, men etter å ha ledet selskapet gjennom
finanskrisen i 2008, visste jeg at vi hadde en sterk og motstandskraftig
forretningsmodell for å greie dette. Til tross for usikre tider har vi gjort
akkurat det vi planla å gjøre», skrev Siemiatkowski.
Bankfordel
Så hva er da hemmeligheten bak at Klarna-sjefen mener den
svenske fintech-kjempen har en bedre forretningsmodell enn hva rendyrkede BNPL-
konkurrenter som Affirm, Afterpay, ZIP eller Sezzle har?
Ifølge Norge-sjefen i Klarna, Geir Østby, finnes det både et kort og et langt svar.
Om vi tar den korte versjonen først. Klarna er bank – det er
ikke konkurrentene. Riktignok er det bare i Sverige og Tyskland
bankvirksomheten er skikkelig etablert, men det er nok til å gjøre en
forskjell. Drøyt en tredjedel av inntektene kommer fra de to markedene.
– Som bank kan vi ta imot langsiktige innskudd og
utstede kortsiktige lån. Dermed kan vi dempe effekten av renteøkningene. Hvis
du setter inn 100 euro hos oss i et år, får du fire prosent rente på pengene i Sverige. I
den perioden kan vi låne ut de pengene i BNPL-sammenheng åtte ganger – og hver
gang får vi en inntekt fra butikkene, sier Østby til Shifter.
Butikken betaler – ikke kunden
Det siste punktet at inntekten kommer fra butikkene er
viktig. Klarna har profilert seg med at man bygget opp en «maskin» som driver
trafikk til bedriftene som samarbeider med Klarna. Dermed kan bedriftene selge
mer og det er noe de er beredt til å betale for.
– Vår forretningsmodell bygger på at det er
butikkene vi samarbeider med som betaler når vi tilbyr 30 dagers gratis faktura til kundene. Dette er butikkfinansiert kreditt, sier Østby.
Sett fra et forbrukerperspektiv betyr det, ifølge Østby, at
BNPL gir enda mer mening nå, enn i bedre tider. Resonnementet baserer han på
det faktum at Gjeldsregisteret viser at nesten to tredjedeler deler av det som
nå betales med kredittkort ender opp som rentebærende gjeld.
– Kredittkortgjeld er dyr gjeld. Når lommeboka til
nordmenn blir strammere og de likevel har behov for å gjøre visse innkjøp, mener jeg a vårt alternativ, med 30 dagers rente- og gebyrfri faktura, vesentlig mer forbrukervennlig. Det er gratis å bruke og det er ikke mulig
å la gjelden vokse over tid, da vi ikke tilbyr revolverende kreditt, sier han.
Forskjell fra kredittkort
– Det er jo ganske mange som mener at BNPL bidrar til
at folk konsumerer over evne like mye som kredittkort?
– Der mener jeg det er en forskjell. Har du 10.000 kroner i kreditt på et kort, går det helt fint så lenge du betaler i tide, Velger du bare å betale et minimumsbeløp, eller ikke lenger greier å betale i tide, løper rentene og gjelden øker. Kredittrammen du har tilgjengelig, er fortsatt like stor, sier Østby og fortsetter.
– Vi overvåker alle våre brukere. Ser vi at noen
begynner å endre adferd, kan vi raskt tilpasse hvor mye vi låner ut. Vi
«underwriter» hvert eneste kjøp. Det gir oss en mer dynamisk kredittpolicy.
Skulle vi strekke lånestrikken for langt, er vi som ender opp med regningen
ettersom vi ikke lenger har noen revolverende kreditt.
Kredittendring som kostet millioner
Den endringen fant sted for to år siden da Klarna begynte å
snakke om bærekraftige betalinger og at man ikke lenger skulle la seg friste av
å tjene penger på at kundene ikke evnet å betale for seg i tide. Klarna
avskaffet da den såkalt revolverende kreditten, eller kreditt som gjør lånet
bare fortsetter å vokse for den som ikke klarer å gjøre opp for seg.
– Det var en massiv investering som kostet oss mange millioner kroner, men som markedsleder ønsker vi å ta ansvar - og sette press på bank-og kredittbransjen for å gjøre kreditt mer forbrukervennlig og bærekraftig. Det er kundene, butikkene og Klarna tjent med, sier Østby.
Hvor mange millioner det kostet får man et hint om i den siste kvartalsrapporten.
Der kommer det nemlig frem at Sverige var det eneste av de store
Klarna-markedene der inntektene falt. Fra 1105 millioner svenske kroner i første halvår 2022 til 987 millioner i første halvår 2023. Ifølge Klarna skal det
være en direkte konsekvens av at den revolverende kreditten og en del andre
avgifter ble fjernet.
– I dag er det slik at et kjøp med BNPL er rentefritt for forbrukerne før saken går til inkasso - 92 dager etter at kjøpet er foretatt. Skjer dette er det vi som taper penger, så
vi har alle insitament i verden å se til at kunden ikke ender opp der, sier
Østby.
Etter å ha sjekket tallene kommer Østby tilbake til Shifter
og forteller at i mars i år gikk 0,93 prosent av alle BNPL-kjøp til
inkasso.
USA går samme vei som Sverige
– Det vi snakker om her er et bortfall av inntekter. Men
det forklarer jo ikke hvorfor har Klarna hatt gigantiske kredittap over flere
år?
– Det avhenger jo av hvilke markeder vi snakker
om. I modne markeder som Norge, Sverige og Tyskland er tapene lave, men det er
alltid dyrt å gå inn i nye markeder, sier Østby.
Klarna har tidligere erkjent at satsingen på å erobre det
amerikanske markedet har kostet mye. I ett intervju med den svenske nettavisen
Breakit etter torsdagens kvartalsrapport, bidrar Sebastian Siemiatkowski med å
kaste lys på hvor tøft det har vært og hvorfor han mener en skifte er på
underveis.
– Da vi lanserte i USA var vårt produkt ikke optimert for
det amerikanske markedet. I begynnelsen tapte vi på hver transaksjon i USA – nå
tjener vi penger I andre kvartal var bruttogevinsten i USA større enn i
eksempelvis Sverige, sa Siemiatkowski i intervjuet.
Han følger opp med å fortelle at utviklingen er kjent.
– Det var samme sak da vi lanserte i Tyskland og Finland. Mønsteret for bruttogevinst
er likt som det var da. Det husker jeg, som har vært på Klarna siden starten.
Abonner på nyhetsbrevet FinShift
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen