Fintech

Markedet til Two har eksplodert på kort tid: – Foreløpig er vi helt komfortable med situasjonen

På ett år har Two gått fra 14 til 65 ansatte, fått 150 kunder i to land og befinner seg helt i tet i et av verdens heteste fintech-markeder – å gjøre netthandel like enkelt for bedrifter som for forbrukere.

Andreas Mjelde, daglig leder i Two har travle dager.. I løpet av kort tid åpner selskapet i land nummer tre. Her snakker Mjelde om selskapet ved Snøs event «Oslo Tech Excursion» tidligere denne uken.
Publisert

På mange måter er Two, som begynte startup-eksistensen for halvannet år siden under navnet Tillit, kanskje det norske selskapet som mest minner om de raskest voksende tech-rakettene i Silicon Valley.

Her finnes den raske ekspansjonen og de hårete målene – «innen fem år skal Two være den ledende B2B-betalingsløsningen i verden». Et spennende gründerteam. Et marked som «alle» vil erobre, og kanskje ikke minst mye kapital innhentet tidlig, fra de rette investorene.

Two hentet nemlig mellom 25–30 millioner kroner i en presåkornsrunde, som gav selskapet en verdivurdering på oppimot 100 millioner kroner nesten før det fantes et selskap.

Men så hadde også gründer Andreas Mjelde og hans to studiekamerater fra Harvard; Edward Brandler og Stavros Tamvakakis, skaffet seg erfaring fra blant annet McKinsey, Palantir og Latin-Amerikas «Amazon» - meksikanske Linio.

LES OGSÅ: Samler stjernelag: Ingen grunn til at det neste «Klarna» ikke er norsk

Riktig hypotese

Dermed ble Two det første norske selskapet som sikret seg penger fra det nesten mytiske amerikanske VC-fondet Sequoia Capital. Med var også det britiske fondet Local Globe, tyske Visionairies Club og Antler, Arkwright og Oda-sjef Karl Munthe-Kaas på hjemmebane.

– Det har jo vist seg at den hypotesen vi hadde da vi startet var rett. Det å gjøre det like enkelt for bedrifter å betale på nett, som det er blitt for forbrukere, vil bli enormt stort, sier Mjelde til Shifter.

Ifølge Mjelde har det globale bedriftsmarkedet et volum som er tre ganger så stort som forbrukermarkedet. Han forteller også at noen har regnet ut at om man samler alt kapital som små og mellomstore bedrifter gir i kreditt når de sender ut en faktura, vil det være et beløp som er seks ganger større enn den samlede kapitalen under forvaltning hos JP Morgan.

– For et år siden var det vi, Billie fra Tyskland og et israelsk-amerikansk selskap kalt Balance, som var dedikert til å løse B2B-betalinger på nett, sier Mjelde.

– Nå er det minst ti selskaper i USA og rundt om i Europa. Frankrike, Spania, Storbritannia og Sverige har også fått selskaper som satser på dette.

LES OGSÅ: Da Tillit ble et problem i Storbritannia byttet selskapet navn til Two

Åpne lommebøker

Den utviklingen har ikke gått ubemerket på internasjonale investorer. Venturekapitalen er blitt øst over de fremvoksende småbedriftshjelperne det siste året.

Nevnte Billie skal ha hentet cirka 100 millioner dollar i oktober i fjor. Det verdsatte selskapet til 640 millioner dollar, 6,3 milliarder kroner. Viktigst var nok at Klarna var en av hovedinvestorene og at selskapene inngikk et partnerskap med mål om å sluse kunder til hverandre.

Mondu, som også er tysk hentet 14 millioner dollar, mens London-baserte Hokodo hentet 12,5 millioner dollar. I tillegg finnes svenske Treyd som, ifølge nettstedet Sifted, har hentet totalt 2,3 millioner dollar siden starten i 2019.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Komfortabel konkurranse

– Hvordan ser du på den konkurransen?

– Det er et marked som svært mange flinke mennesker synes det er verdt å jobbe med og med investorer som har valgt å investere, sier Mjelde.

Men selve konkurransespørsmålet synes han er vanskelig å vurdere. Helt enkelt fordi de fleste av selskapene enten ikke har gått live eller nettopp har begynt.

– Om seks måneder kan det være at vi møter noen av dem i direkte konkurranse og vi kan kommentere på deres løsning i forhold til vår. Foreløpig er vi helt komfortable med situasjonen.

Jevnstore markeder

Det kan man kanskje være som selskap, når man i løpet av et år har fått inn 150 kunder, ganske så jevnt fordelt mellom de to markedene Two er til stede i, Norge og Storbritannia.

– Så fort vi hadde gått live i Norge, gikk vi videre til Storbritannia. Vi ventet ikke, sier Mjelde.

Viktigheten av å løpe fort for å beholde det mulige forspranget på konkurrentene er sentralt.

Storbritannia størst

Satsingen har gjort at Storbritannia er stedet der flest Two-folk er ansatte. Av selskapets 67 ansatte, jobber 22 på hovedkontoret i Oslo, 25 i London, 5 i utviklingsavdelingen i Glasgow og resten rundt om i verden. Mjelde forteller at to tredjedeler av staben er ingeniører og at selskapet nå bygger opp et stort «data science»-team, ikke minst for kredittvurdering og risikoanalyse av bedrifter.

– Hvorfor har Storbritannia vokst så raskt?

– Når man skal skalere så raskt som vi gjør, er det nesten umulig i Norge. Ikke fordi det mangler talenter, men ansettelsesprosessen tar for lang tid. Vi har ikke tid til å vente fem måneder på at noen kan begynne, sier Mjelde.

– Oslo er hovedkontoret vårt og ønsket er at det skal være det største. Men det målet kan aldri gå før det å lykkes med våre ambisjoner, legger han til.

Til tross for den raske ekspansjonen med femdobling av staben og etablering i to land, har Two offisielt ikke sagt et pip om noe ytterligere kapitaltilførsel til selskapet. Når Shifter spør, vil Mjelde ikke si mer enn at selskapet har fortsatt å hente inn kapital.

Norsk prestisjekunde

Nylig ble det kjent at Two hadde fått en skikkelig prestisjekunde på hjemmebane. Apple-selgeren Eplehuset hadde valgt Two som løsning for sine bedriftskunder.

– Det er jo helt fantastisk at vi blir valgt for å levere på kundereisen til et selskap som selger noen av verdens mest kundeorienterte produkter, sier Mjelde.

Så legger han til at standardkunden til Two, ikke akkurat er som Eplehuset, med sine 1,2 milliarder kroner i årlig omsetning. En mer typisk kunde har 5-50 millioner kroner i omsetning og er mellom 3-30 ansatte.

For Mjelde er det like gøy at de har selskap Norsk Storfeservice eller Oslo Raw som kunde. Oslo Raw begynte som en kafé i Oslo hvor privatpersoner kom inn for å kjøpe kaker. Så begynte etterspørselen å komme fra dagligvarekjeder og spesialbutikker. Plutselig hadde kafeen fått nettbutikk, og med Two som betalingsløsning har en stadig større del av omsetningen begynt å komme fra B2B-salg.

Marie Moxnes Harfjeld sluttet i Monner tidligere i år. Nå er hun blitt med på laget til Andreas Mjelde i Two og skal hjelpe til med å ta selskapet videre ut i verden.

Fra Monner til Two

Skal man bli ledende i verden, stopper ekspansjonen ikke med Norge og Storbritannia. Nye land er på gang. Mjelde røper at de første personene i Sverige er ansatt og at Two skal åpne i nabolandet i løpet av veldig kort tid. I tillegg forteller han at selskapet regner med å kunne lansere i ytterligere to store europeiske land i løpet av året.

I disse vekstplanene får selskapets første markedssjef en viktig rolle. Da Sparebank 1 SR-Bank tidligere i år besluttet å legge ned varemerket Monner valgte, Marie Moxnes Harfjeld å slutte. Nå er hun klar for å lede Twos internasjonale markedsføring.

– Det er utrolig spennende å komme inn i et selskap Two. Vi har et godt produkt og 150 merchant-kunder med gode historier som vi lærer ekstremt mye av, sier Harfjeld til Shifter.

– Suksessen vi allerede har, skal bidra til å bygge varemerket internasjonalt og gjøre at vi kan løpe enda fortere, legger hun til.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*