Folkefinansiering
Monner Crowd bytter navn til Monio
– Et naturlig grep for å gi oss en helt egen identitet, sier Marius Dybdal.
Selskapet bytter navn, men Marius Dybdahl er fortsatt sjefen.
Foto: Signe Fuglesteg Luksengard
Monner var Norges første folkefinansieringsaktør med konsesjon fra Finanstilsynet, da de lanserte i 2018. I 2019 ble selskapet kjøpt opp av Sparebank 1 SR-Bank, og for nesten eksakt et år siden ble det kjent at selskapet ble splittet i to – Monner Gründer og Monner Crowd.
I april i år ble Gründer-delen en del av Sparebank 1 SR-Bank. Igjen sto Monner Crowd med Marius Dybdahl som administrerende direktør.
Nå skal Dybdahl og hans team spisse seg inn ytterligere mot direkte investeringer innen eiendom, og rigge selskapet for internasjonal vekst. Da var veien kort til et navnebytte.
– Det er et naturlig grep for å gi crowdfunding-aktøren Monio en helt egen identitet. Med Monio rendyrker vi nummer én-posisjonen på lån til eiendomsmarkedet, samtidig som vi rigger oss for internasjonal vekst. For investorer og låntakere får endringen ingen praktisk betydning, sier Dybdahl.
Dybdahl mener posisjoneringen mot eiendom en naturlig konsekvens av utviklingen innen folkefinansieringsmarkedet, og det selskapet har lært om risiko og mislighold.
– Vi har sett at mislighold er høyere på lån som ikke er sikret i eiendom. Eiendom er rett og slett et tryggere sted å plassere pengene, og da ble det naturlig at vi spisset tjenestene våre inn mot denne bransjen, forklarer Dybdahl.
Siden oppstarten har selskapet formidlet lån for mer enn 600 millioner kroner til gründere, vekstselskaper og eiendomsprosjekter over hele landet.
Navnebytte og ny logo blir presentert nå i desember, mens en helt ny visuell profil blir klar i løpet av første kvartal neste år.