BETALINGER

Norsk fintech-startup klar med samme løsning som Apple nylig annonserte - men frykter ikke konkurransen

Når Apple åpner for å gjøre Iphone til en betalingsterminal, endrer det spilleplanen for betaling i butikk. Norske MeaWallet, som er på trappene med egen en såkalt softPOS-løsning, frykter ikke konkurransen fra tech-giganten med det første.

Nuno Sitima, daglig leder i MeaWallet.
Nuno Sitima, daglig leder i MeaWallet.
Publisert

– Akkurat nå, er Apples interesse bare positivt. De validerer neste steg innen betaling og deres markedsføringsmaskin er jo uslåelig på å skape «buzz» i markedet, sier Nuno Sitima, daglig leder i MeaWallet.

Fintech-selskapets egen løsning, MeaPay, er inne på den siste finpussen før den er klar til å testes ut i markedet i løpet av andre kvartal.

– Test i første halvår og skalering etter sommeren, er slik vi ser for oss det kommende året. Men det gjelder jo for Apple også, selv om de har signalisert en lansering i vår.

Apple og Stripe finner sammen

Det var for et par uker siden at ryktene om at Apple var nær en slik lansering skjøt fart. Planene har vært ventet helt siden Apple kjøpte det kanadiske selskapet Mobeewave i 2020. Ryktene ble raskt bekreftet etter at Apple meldte at USAs mest verdifulle fintech, Stripe, blir den første betalingsleverandøren som tar i bruk Apples softPOS-løsning og at den skal integreres i Shopifys app allerede til våren.

Kombinasjonen Apple og Stripe må høres ut som en fryktinngytende kombinasjon, men Sitima tar nyhetene fra USA med ro.

– For det første kommer Apple neppe til Europa før neste år, og da vil MeaPay være etablert i markedet. For det andre er vår plattform for Android-produkter, så Apple vil ikke konkurrere direkte med oss og for det tredje vil Apple nok være interessert få avtaler med i betydelig større bedrifter enn hva vi sikter på.

«Tæpping» på telefon

Apple har kalt sin løsning «Tap to pay on iPhone», og det sier i bunn og grunn eksakt hva softPOS eller software point-of-sale handler om.

Når vi skal «tæppe» våre kontaktløse betalingskort eller ta frem mobiltelefonen og bruke en eller annen digital lommebok, har vi frem til nå gjort det på en betalingsterminal som er laget for å lese av kortet eller lommeboken.

Med softPOS blir hele betalingsprosessen forflyttet inn i en app som kan lastes ned til telefonen, nettbrettet eller en annen enhet som en butikk ønsker å bruke som terminal. Dermed kan vi altså begynne å «tæppe» direkte på telefonen.

LES OGSÅ: Snart kan Iphone bli en betaltingsterminal

Visa og Mastercard endret spillereglene

Denne utviklingen fikk fart for noen år siden, da de store kortnettverkene, Visa, Mastercard og American Express, kom frem til at det ikke lenger var nødvendig for dem å sertifisere både kortterminalen og programvaren som ble brukt i terminalene, men bare software-delen.

Det var startskuddet på en rivende utvikling. Mengder av fintech-selskaper verden over, store som små, gjør seg nå klare for å begynne å konkurrere om å tilby særlig små- og mellomstore bedrifter en billigere måte å tilby betalinger på.

Begynte å kode for et år siden

Om man skal prøve å forklare den raske utviklingen på området, er MeaWallet selv et ganske så godt eksempel.

De første radene med kode i MeaPay-prosjekt ble skrevet i januar i fjor. Da var det omtrent 20 personer ansatt i selskapet. I mars hentet Meawallet 26 millioner kroner i en runde ledet av hovedeier Idekapital.

– Det er nå det begynner, sa Idekapital-partner Rune Holen til Shifter da runden ble kjent.

Pengene skulle brukes til å skru opp tempoet på utviklingsarbeidet av MeaPay. Og det er det definitivt blitt gjort. De 20 ansatte er blitt til 70 og av disse jobber omtrent halvparten med MeaPay.

Veksten har i hovedsak kommet i Riga, der nesten 50 av de 70 ansatte sitter.

– Vi har prøvd hardt å rekruttere flere mennesker i Norge, men det er nesten ikke mulig, sier Sitima.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Ekspertise er dyrt overalt

Problemet for MeaWallet er egentlig ikke et kostnadsspørsmål, men mangel på den riktige kompetansen. MeaWallet har valgt å holde alt utviklingsarbeid «inhouse». Ifølge Sitima, fører det til at om selskapet trenger en Flutter-utvikler (programvareutviklingssett i åpen kildekode for brukergrensesnitt laget av Google Reds. Anm.) så jakter de etter en av de beste i verden. Det spiller ingen rolle hvor den personen bor, eller hvem hen er.

– I dag kommer ekspertise med en høy pris, uansett hvor i verden den finnes. Det er noe som bare er blitt forsterket med covid og det vi forbli slik når vi nå åpner opp, sier Sitima.

LES OGSÅ: MeaWallet prises til 150 millioner kroner i ny emisjon: «Det er nå det begynner»

Mange vil konkurrere

At konkurransen om SMB-enes gunst de kommende året vil bli heftig er Sitima helt på det klare med. Mange konkurrenter vil vende seg til bankene med sine løsninger. Det er ikke MeaWallet-sjefen så interessert i. Han mener MeaPay skal klare konkurransen gjennom å være veldig bevisst på fordelene man kan få ut av at løsningen blir app-basert.

– I dag er «point-of-sale» en logistikk-business. Vi ønsker å tilby helt digital distribusjon. En kjøpmann som laster ned vår app, skal kunne få gjennomført en automatisk KYB-onboarding (know your business Reds, anm.), og være godkjent for å kunne ta imot betalinger i løpet av ti minutter, sier han.

Målet er å finne sammen med SMB-er som har en virksomhet der tjenesten eller varen blir betalt på forhånd, eksempelvis en budtjeneste som Foodora.

– Der vil betaling rett i telefonen være et godt alternativ, sier Sitima, og kommer plutselig tilbake til Apple og enda en årsak til hvorfor MeaWallet likevel ikke trenger å være sjanseløse mot tech-giganten fra California.

– I mange deler av verden, vil det helt enkelt bli for dyrt for en liten kjøpmann å investere i en Iphone. Og hvorfor skulle han det når en middels god Android-telefon kan gjøre en like god jobb som plattform for betalingsløsningen.

Powered by Labrador CMS