Sbanken Bedrift legges ned etter sammenslåingen med DNB
DNB tar over Sbankens bedriftskunder og skal møte dem med en ny nettbank i høst. – Det vil bli en kamp mot klokken, innrømmer Tom Lehrmann i DNB og Line Sverdrup Ulvesæter i Sbanken, som leder arbeidet med å slå sammen bedriftsavdelingene.
Fusjonskamerater. Line Sverdrup Ulvesæter, leder Sbanken Bedrift og Tom Lehrmann, leder digitale kanaler i bedriftsmarkedet i DNB jobber på spreng for å samle kreftene.Foto: Jörgen Skjelsbæk
Det er litt under
fire år siden Sbanken dro i gang sin satsing på små og mellomstore bedrifter. I
dag får de cirka 12.500 kundene beskjed om at bedriftstilbudet legges ned og at kundene i løpet av
året vil bli overført til en ny løsning i DNB.
Annonse
Dermed møter bedriftskundene
en litt annen skjebne enn de rundt 500.000 privatkundene. I slutten av januar fikk
de beskjed om at det vil være «business as usual» også etter at fusjonen med
DNB trer i kraft 2. mai. De fortsetter å være kunder i Sbanken, men på DNBs
bankkonsesjon.
At veivalget blir ulikt
for bedrifts- og privatmarkedet er imidlertid ganske så logisk, skal man tro Line
Sverdrup Ulvesæter, leder for Sbanken Bedrift og Tom Lehrmann, leder for digitale
kanaler i bedriftsmarkedet i DNB.
Samme visjoner
Annonse
De to har ledet
arbeidet med å få bankene å finne sammen på bedriftssiden, helt siden DNB fikk
grønt lys for oppkjøpet for omtrent et år siden. Det tok ikke lang tid før de oppdaget
at begge hadde noe å tjene på å jobbe sammen.
– Vi reiste
jo over til Bergen med en gang for å påbegynne diskusjonene og fant ut at våre
ambisjoner og visjoner for hvilken type bank vi ønsker å tilby de minste bedriftene,
egentlig var veldig like, sier Tom Lehrmann da Shifter møter ham og Ulvesæter for
å få vite mer om hva som ligger til grunn for at bedriftssatsingen fortsetter under
DNB-paraplyen.
Ulvesæter fortsetter:
– Da vi
startet bedriftssatsingen så vi at markedet var modent for en utfordrer som kunne
gi de minste bedriftene en enkel heldigital bankhverdag. Det har vi lyktes
veldig godt med. Men kundene våre har manglet en egen bedriftsapp, selskapsetablering og kreditter. Med DNB får vi en perfekt
partner som kan gi våre kunder det de savner i dag.
Etter å ha funnet ut at
ambisjonene var nokså like, var veien relativt kort til å komme til en konklusjon
konseptvalg for bedriftskundene. Det ble i høy grad et spørsmål om størrelse. Sbankens 12.500
kunder utgjør mindre enn ti prosent av DNBs kundemasse i samme segment. Totalt
har DNB rundt 250.000 bedriftskunder, og av disse er rundt 130.000 samme type
småbedrifter som Sbanken har satset på.
– DNB har
jobbet lenge med å være oppstartsbanken. Det har gjort oss bedre posisjonert,
og mer kjent i markedet enn hva Sbanken Bedrift har vært. I en diskusjon om merkevarer,
ble det naturlig å videreføre DNB innenfor dette segmentet, sier Lehrmann.
At DNB og Sbanken
samler kreftene på bedriftssiden er en stor fordel for DNB og Lehrmann også av
en helt annen anledning.
DNB har nemlig påbegynt
en omfattende modernisering av bankens digitale bedriftskanaler. Første prioritet
er å bygge en helt ny nettbank, og der blir Ulvesæters gjeng på 15 personer i Sbanken
Bedrift et viktig bidrag.
– Timingen er
perfekt for oss. Vi var i ferd med å rigge opp et nytt team for å bygge nettbanken,
men hadde egentlig ikke kapasitet til. Nå får vi et helt team som er vant til å
jobbe MVP-drevet mot de minste kundene, som kan gå rett inn i den prosessen,
sier Lehrmann.
Line Sverdrup Ulvesæter, leder Sbanken Bedrift og Tom Lehrmann, leder digitale kanaler i bedriftsmarkedet i DNBJörgen Skjelsbæk
Han forteller at selv
om planleggingen har pågått en stund, er den endelige utformingen av tjenestetilbudet
i nettbanken langt fra på plass. Klart er at fokuset ligger på å få på plass de
mest grunnleggende tjenestene som småbedriftene har behov for - innlogging,
tilgang til saldoen, å kunne utføre betalinger. Et viktig element blir også å
gjøre opplevelsen i nettbanken så sømløs og lik som tilbudet i bedriftsappen DNB
Puls.
– Kundene
skiller ikke på de flatene på samme måte som vi kanskje gjør internt. Det er
viktig for oss at det blir en helhetlig opplevelse. Sbanken-kundene har ikke
hatt en app. Den får de nå. I tillegg skal de få en like bra, eller faktisk
bedre opplevelse på web med det vi nå bygger sammen, sier Ulvesæter.
Kamp mot klokken
– Hva er tidsperspektivet
for den nye nettbanken?
– Vi begynner
med migreringsreisen og få Sbanken-kundene over til DNB. Når det skjer så
ønsker jeg at vi har et nytt verdiforslag til dem. Vi vet ikke helt når, men
det blir på høsten en gang, sier Lehrmann.
– Så foreløpig vil Sbankens
bedriftskunder ikke merke stor forskjell?
– Kundene kan sitte helt i ro, så skal vi jobbe på spreng for å bli klare med nye løsninger til høsten , sier Ulvesæter.
– Hva skjer om nettbanken
ikke blir klar i tide? Må Sbanken-kundene da vente på at den blir klar?
– Nei, vi
har en deadline når de skal være flyttet over, og jeg har ikke lyst til at de skal
møte det som vi er i ferd med å modernisere nå. Så det vil bli en kamp mot klokken,
innrømmer Lehrmann, som ikke vil gå nærmere inn på når overflyttingen skal skje,
mer enn at det skjer til høsten en gang.
Til tross for et
presset skjema som også omfatter en flytteprosess der Sbankens bedriftsteam
flytter til DNBs nye lokaler
i Solemsviken, fremstår det på Lehrmann og Ulvesæter som om fusjonsprosessen
har vært relativt friksjonsfri.
Har fått ta plass
– Det er ikke helt
uvanlig at en prosess der en stor aktør tar over en betydelig mindre, kan føre
til misnøye. Hva har dere gjort for å unngå dette?
– DNB har hele
veien vært tydelig med at S-Banken skal få lov til å ta mer plass enn det
størrelsen tilsier. Det mener jeg helt oppriktig at vi har fått. Vi er blitt møtt
med nysgjerrighet, rom for å utfordre, og vi har fått et tydelig mandat for å være med å levere på fremtidens nye nettbankløsning, sier Ulvesæter.
– Det er
ikke nødvendigvis bare en dans på roser, verken å kjøpe eller å bli kjøpt opp, men innenfor
vårt område på bedrift har det flettet seg godt sammen, sier Lehrmann og
fortsetter:
– Vi har ambisjoner, vi
er samstemt på hva vi ønsker å oppnå, vi
har kapasiteter som utfyller hverandre, og vi har fryktelig dårlig tid. Så det å
få styrken og farten til Sbanken inn hos oss, passer helt som hånd i hanske.
Abonner på nyhetsbrevet FinShift
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen