Nylig ble banken Santander ilagt en bot på 150 millioner kroner av Finanstilsynet for manglende etterlevelse av hvitvaskingsloven. Men også små norske banker som Eidsbergs Sparebank og Sparebanken Sogn og Fjordane har fått millionbøter i løpet av det siste året.
– Stadig økende regulatoriske krav har gitt oss en åpning i markedet. Det skjer et skifte i hvilken type teknologi som må anvendes for å etterleve disse kravene. Ser man på bøtene som bedriftene har fått, så er det elementære problem Finanstilsynet har pekt på, sier Marit Rødevand, daglig leder i Strise til Shifter.
Første utenlandske kunder på plass
Men økende regulatoriske krav er ikke et særnorsk fenomen. Slik er det verden over. Derfor trapper nå Strise opp sin internasjonale satsing kraftig.
Etter sommeren gikk selskapet inn i Sverige og Danmark. De første kundene er på plass i begge land, og nå skal markedsføringsinnsatsene trappes opp skikkelig.
Men selskapet lar seg ikke nøye der. Med friskt kapital på plass er planen å vise hele verden hvem de er.
– Vi lanserer Strise Global på onsdag, Det blir stort for oss. Vi har lært mye om internasjonal ekspansjon etter lanseringen i Danmark og Sverige i høst, men dette blir noe annet, sier Strise-sjefen.
LES OGSÅ: Henter millioner til AI-teknologien som lærer kundene bedre å kjenne
Global lansering fra egen studio
Nærmere 400 personer er påmeldt til live-eventet på Youtube fra Strises egne kontorlokaler. Satsingen på podkasten «The Laundry» har nemlig ført til at Strise har skaffet seg noe, som de færreste oppstartsselskaper har lagt penger på – et eget studio.
Podkasten, som etter hvert har fått omtrent 2000 faste lyttere, tar opp temaer innen finansiell kriminalitet, antihvitvaskning (AML) og kjenn din kunde (KYC), og har etter hvert blitt en viktig del av selskapets merkevarebygging.
Strise er selskapet som har spesialisert seg på å hjelpe sine kunder å vite det som er verdt å vite om kundene deres. Altså det som ofte blir kalt KYC- «know your customer».
– Vi er veldig spisset mot KYC til bank, betaling og alle som må etterleve finansiell regulering, sier Rødevand.
Kundelisten har vokst med stadig flere norske banker og fintech. Blant nykommere i år kan nevnes Nordea og Vipps.
P Strise har funnet sin «crowd»: Har fått fire folkefinansieringsselskap på kundelisten
Utvider datakildene drastisk
Kort forklart tolker og kobler Strises AI-plattform tilgjengelig data fra mange kilder; som eierskapsstrukturer, offentlige meldinger, Brønnøysundregisteret, nyheter, finansiell data, ESG-data, saker fra rettsvesenet, med mer.
– Vi gjennomfører screening, onboarding og monitorering av kunder og tilbyr innsikt på det. Alt blir gjort i en og samme arbeidsflyt. Med Strise får kunden etterlevd sanksjonsregelverket med en gang, sier Rødevand.
Den store nyheten med Strise Global er at selskapet henter informasjon fra betydelig større mengder globale data, uten at det skal gå på bekostning av tidsbruken.
Ser muligheter utenfor bank og finans
Markedssjef Lars Lunde Birkeland, som gikk fra Promon til Strise tidligere i år eksemplifiserer:
– Som bank i Norge er du nødt til å vite hvem som er i nettverket til dine kunder også internasjonalt. Med Strise Global kan du med et klikk hente alle internasjonale eiere, få opp det i eierskapskartet i Strise og samtidig gjøre en sanksjonssjekk av dem.
Disse mulighetene mener Birkeland også åpner muligheter for å finne kunder utenfor for bank og finans.
– Det passer perfekt for andre vertikaler, som eksportindustrien eller shipping. Alle som er nødt til å ha innsikt om hvem de handler med, har bruk for dette, sier Birkeland.
Til våren kommer også et produkt kalt Strise Connect som skal gjøre det enda mer sømløst å koble Strise opp mot kjernesystemer hos kundene.
Fikk frisk kapital i høst
Til slike satsinger trengs det en god del penger og dem sikret selskapet seg tidligere i høst.
– Totalt har vi hentet 34 millioner kroner, forteller Rødevand.
Disse har kommet i omganger. I slutten av 2021 og i begynnelsen av i år fylte selskapet nemlig på kassen med cirka 12 millioner kroner via to såkalte SLIP-avtaler. Det vil si at selskapet ble tilført kapital, mens investorene fikk rett til å tegne aksjer til en gunstig pris ved neste emisjon. Største eier, det finske fondet Maki VC, bidro med mesteparten av pengene inn mot den faktiske emisjonen.
Den ble gjennomført i begynnelsen av september, og tilførte selskapet ytterligere 22 millioner kroner, viser dokumenter som Shifter har hentet ut fra Brønnøysund.
Nederlandsk hovedinvestor
Hovedinvestor i den runden var det nederlandske VC-fondet Curiosity, som bidro med litt over halvparten av pengene. Det to år gamle fondet ser etter tidligfase-selskaper som lager AI-drevet software med global appell, fra Benelux, Norden og Baltikum.
– Vi traff dem første gang i juni, og innså begge innså raskt at dette var en god match, forteller Rødevand.
– Verden over ser vi en massiv økning i behovet for avanserte KYC-systemer, både for å være compliant med regulering, og får å unngå å bidra til illegale aktiviteter. Strise har integrert datakilder og AI-dreven innsikt i et intuitivt grensesnitt som forenkler KYC-teamenes arbeidsflyt, sier Kienhuis i en pressemelding som ble sent ut i forbindelse med at kapitaltilførselen ble kjent.
Interessen fra Curiositys side markeres også av at gründer og managing partner Herman Kienhuis tar plass i styret til Strise.
Nytt norsk fond er også med
En annen ny og mer lokalt forankret deltaker i emisjonen var Sondo, det nystartede fondet til Kjetil Holmefjord og Henrik Hatlebrekke. De gikk inn med fire millioner kroner og Holmefjord er strålende fornøyd med en av fondets første investeringer etter lanseringen.
– Utviklingen innen antihvitvasking og compliance øker behovet for teknologi som effektiviserer prosesser, og Strise har alt som skal til for å bli en hjørnestein som alle regulerte bedrifter anvender på daglig basis, skriver Holmefjord i en e-post til Shifter
Han fortsetter:
– Det er et sterkt team med veldig god kommersiell traction, fornøyde kunder og et stort marked. Så langt har selskapet hovedsakelig fokusert på Norden, men det er behov for produktet til Strise i store deler av verden, ifølge Holmefjord.
I runden deltok også største eier Maki og det danske fondet Likeminded, som gikk inn med et mindre beløp.
Etter emisjonen blir Strise verdsatt til rett over 100 millioner kroner, viser dokumentene fra Brønnøysund.
Pengene skal rekke til break-even
Rødevand ønsker ikke å kommentere verdsettelsen, men er glad for å pengene til den internasjonale ekspansjonen er på plass.
– Vi har hentet de penger vi mener trengs frem til vi når break-even, sier Rødevand.
I fjor hadde Strise inntekter på fem millioner kroner og fikk et driftsresultat på minus 8,6 millioner kroner. Rødevand regner ikke med sorte tall i år heller. men vil ellers ikke gå nærmere inn på 2022-tallene.
- KYC er et spennende marked å være i akkurat nå. Det er bli mye mer oppmerksomhet rundt emnet. Det ser vi ikke minst på oppmerksomheten fra «The Laundry». Alt dette bidrar til at veksten er god, sier hun.
– Så når er veksten blitt god nok til å gå break-even? I begynnelsen av 2024?
– Litt før, svarer Rødevand, og innrømmer at målet snart kan være i sikte.
Sørg for å være oppdatert på det nyeste i næringslivet
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.