Strise har utvidet kundelisten i løpet av det siste halvåret. Her de tre gründerne fr. v. Sigve Søråsen (leder for produkt), Marit Rødevand (daglig leder) og Patrick Skjennum (leder for teknologi).

Strise har funnet sin «crowd»: Har fått fire folkefinansieringsselskap på kundelisten på et halvår

AI-selskapet Strise sin evne til å samle informasjon i realtid har vist seg å være en perfekt match med folkefinansieringsselskapenes behov av å kjenne sine kunder.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere i år ble Fundingpartner og Folkeinvest kunder av Strise. Nå har ytterligere to av de norske folkefinanseringsselskapene fulgt etter. Dermed har Strise mesteparten av de etablerte folkefinansieringsselskapene på kundelisten.

- Det viser jo bare at folkefinansieringsselskapene leder an i å ta i bruk nye verktøy for å endre måten man jobber på, sier daglig leder i Strise, Marit Rødevand.

Men det er ikke bare innen crowdfunding Strise finner kundene sine. Bare i løpet av de to siste dagene har selskapet fått to nye kunder i andre bransjer.

En av Rødevands kjepphester er at selskaper må forlate en verden der ulike avdelinger kjøper egne systemer, bygger opp datasiloer og må lage store tilpasningsprosjekter for å få systemene til å snakke sammen. Målet til Strise er å lagre all informasjon på et sted og la alle samarbeide ut fra den samme informasjonen.

Sammenligner seg med Google

Finans- eller verdipapirforetak må også tenke på å gjennomføre «due diligence» av nye kundeforhold, noe som ofte krever et omfattende og ofte manuelt søkearbeid i kilde etter kilde. Det er et arbeid Strises AI-plattform effektiviserer gjennom å analysere store mengder informasjon; nyheter, eierskapsstrukturer, offentlige meldinger, saker fra rettsvesenet, kundeservice-logger med mer.

Forskjellen fra tradisjonell medieovervåking, som også samler informasjon, indekserer ord og gjør dem søkbare, er at Strise bruker maskinlæring for å få datamaskiner til å forstå hva ord faktisk betyr og i hvilken kontekst de er brukt. Dermed mener selskapet at det kan levere mer komplett informasjon i realtid.

– Strise er som Google bare at vi ikke lager en søkemotor for privatpersoner, men en plattform for bedrifter som gir dem rett kundedata til rett tid gjennom hele kundelivsløpet, sier Rødevand.

- Sparer sykt mye tid

Fundingpartner var det første av crowdfundingsselskapene som tok i bruk Strise. Etter et halvår som kunde er daglig leder i Fundingpartner Geir Atle Bore mer enn førnøyd med valget.

- Vi testet verktøyet i to uker så kunne vi ta det bruk, så det har gjort oss mye mer effektive, sier Bore.

Han forteller at er i hovedsak to områder Fundingpartner bruker Strise plattformen på.

- Det første er «prospecting» det vi si at vi jobber med å finne låntakere som kan være aktuelle. Det andre er Compliance og «due diligence». Det vi si lære å kjenne selskapene som velger å bli kunder hos oss.

- Vi sparer sykt mye tid at maskinlæringen gjør systemet smartere og smartere. Plattformen til Strise finner frem forslag på mulige kunder, så svarer vi ja eller nei. Etter hvert som vi holder på slik, lærer systemet seg systemet hvilke type selskaper vi liker og hvilke vi ikke liker, Sier Geir Atle Bore.

Da kontrakten med Folkeinvest ble kjent fortalte selskapets kundeansvarlige, Amalie Holt at de også så resultater etter noen uker som bruker.

– Vi mer enn halverer søketiden i vårt KYC-arbeid med selskapene som søker kapital. Vi bruker mindre tid på hvert prosjekt, med økt kvalitet ved utøvelse av undersøkelsesplikten, sa Holt til FinansWatch.

Fikk finske millioner

I vår hentet Strise inn 13 millioner i en investeringsrunde, dominert av det finske investeringsselskapet Maki.vc, som gikk inn med 12 millioner. Med på runden var også Tim Bolte, tidligere SVP i SAP, Johan Brand gjennom We Are Human, Farmhouse Capital og Henrik Langeland i HL Invest.

– Strise har et eksepsjonelt team som har vist at de er i stand til å kombinere nyskapende AI-teknologi med overbevisende brukeropplevelse. Selskapet er nå kare til å akselere veksten i Norge og starte en internasjonal ekspansjon, sa Makis investeringssjef Paavo Räisänen til Shifter i vår.

Har bidratt med britisk struktur

Drøyt et halvår senere har Strise offentliggjort fem avtaler, de fire folkefinansieringsselskapene og fintech-selskapet Axeptia. I tillegg har Strise ytterligere noen avtaler der kundene ikke er offentlige, forteller Rødevand.

Mye av suksessen tilskriver hun den nye salgssjefen, briten Mike Connors, som kom fra VR-selskapet Dimension10 og før det Dropbox i Storbritannia.

- Det å gå fra «founder-driven sales», at det er gründerne som får på plass de første avtalene til at Mike har kommet inn å bidratt til en mye mer strukturert salgsprosess, har tatt oss til neste fase i utviklingen.

Jobber mot storrunde

Hvor innbringende har disse avtalene vært. Er det slik at resultatet har begynt å bikke over i pluss?

- Nei, det gjør det ikke, humrer Rødevand.

- Hvis det har det vært slik, hadde vi jo ikke trengt VC-penger. «The 10 year overnight success» koster mye penger. I år har vi testet og bevist salgsprosessen, nå jobber vi hardt og målrettet for å nå inntakskravene for Serie A. Vi er allerede på god vei dit og ser for oss å gjennomføre neste emisjon til sommeren.

Men hun innrømmer at inntektene kommer godt med, akkurat som de 3,8 millioner kronene som selskapet har fått i koronastøtte fra Innovasjon Norge. Det gjør at selskapet er godt forsynt med kapital og kan begynne å ta de første skrittene inn i de andre nordiske landene på nyåret.