I løpet av 2022 bygget det norske fintech-selskapet Two seg opp som en av frontløperne innen såkalt B2B BNPL, altså løsninger for utsatt betaling til små og mellomstore bedrifter.
Annonse
Nå skal 2023 bli året da selskapet flytter et steg opp i næringskjeden og tilby den samme muligheten til utsatt betaling også til de aller største selskapene.
Det er i alle fall det som er målet med den nye samarbeidsavtalen selskapet har inngått med verdens største kredittforsikringsselskap Allianz Trade og investeringsbanken Santander CIB.
– Dette gir oss helt nye muligheter både når det gjelder hvilken type kunder vi kan få og i hvilke situasjoner vi kan tilby løsninger i, sier daglig leder i Two, Andreas Mjelde til Shifter.
Han er påtagelig fornøyd med at diskusjonene som har pågått siden i fjor sommer har endt opp i en avtale, der Two tar seg av betalingsteknologien, Allianz Trade beskytter verdikjeden mot betalingsrisiko og Santander CIB finansierer forskuddsbetalingen til selger og kreditt til kjøper.
Å være en liten startup med cirka 70 ansatte som skal samarbeide med to store multinasjonale giganter er ikke noe som uroer Andreas Mjelde
Annonse
– Vi er tre aktører som alle har ulik spisskompetanse med inn i prosjektet og som alle har noe å tjene på samarbeidet, sier Mjelde.
Alt begynte med at Two på forsommeren i fjor fikk inn Allianz Trade som partner til satsingen i Storbritannia. Som med all BNPL-virksomhet må man ha noen som sørger for at selger får betalt med en gang, samtidig som kjøper kan vente med å betale.
Annonse
På hjemmebane i Norge har Aprila Bank hjulpet Two med det gjennom å kjøpe fakturaen. I Storbritannia gjorde Allianz det samme gjennom å forsikre fakturaen.
Allerede da den avtalen ble inngått, førte Allianz Trade samtaler med Santander CIB. Ifølge Andreas Mjelde merket forsikringsselskapet raskt at det kunne være ide å ta med alle tre partene i samtalene.
Disse har altså endt opp med en løsning der Two bidrar med teknologien som gjør det mulig å gjennomføre en netthandelstransaksjon mellom to bedrifter i løpet av noen få sekunder, etter at Allianz Trade først har vurdert kredittforespørsler opp mot sin database med informasjon om over 80 millioner bedrifter over hele verden, og Santander CIB deretter har tatt en finansieringsbeslutning basert på det grunnlaget.
Santander CIB er en av de store aktørene på «trade finance», altså finansiering av betalingstrømmer i internasjonal handel. Selskapet har tilstedeværelse store deler av Europa, USA og Latin-Amerika og retter seg først og fremst til store og veldig store multinasjonale selskaper.
Det er noe helt annet enn de små og mellomstore bedrifter Two hittil har hatt som målgruppe.
– Vi kommer ikke til å overgi SMB-markedet, men én ny kunde på dette nivået kan jo i beste fall tilsvare 1000 små kunder i transaksjonsvolum, sier Andreas Mjelde.
– Har dere allerede noen nye storkunder på plass som følge av denne avtalen?
– Ikke enda, men vi har svært spennende prosesser på gang med kunder som faller inn i den kategorien, sier Mjelde.
Han ligger til at samarbeidspartnerne også øker mulighetene for at Two skal kunne fortsette å ligge i front i det race som pågår innenfor B2B BNPL.
Da Andreas Mjelde startet Two sammen med Edward Brandler, Stavros Tamvakakis, Kiran Thomas og Joachim Krüger for omtrent to år siden, var det egentlig bare to selskaper som tenkte i samme baner. I fjor hadde antallet passert ti. Likevel var ikke Mjelde på det tidspunktet overdrevet redd konkurransen.
– Foreløpig er vi helt komfortable med situasjonen, sa Mjelde i mai fjor.
Den holdningen ser ut til å gjelde den dag i dag.
– Det vi kan få til sammen med Allianz Trade og Santander er det ingen av våre konkurrenter som er nær av kunne gjøre i dag, sier Mjelde.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»