FinSHIFT 20.10.2021

Vertikalbanker med vanvittige verdivurderinger

Publisert Sist oppdatert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Gründerteamet bak den svenske fintech-kometen Juni. Fr.v Daglig leder Samir El-Sabini, Jonathan Sanders, operativ sjef og Anders Orsedal, teknologisjef.
Gründerteamet bak den svenske fintech-kometen Juni. Fr.v Daglig leder Samir El-Sabini, Jonathan Sanders, operativ sjef og Anders Orsedal, teknologisjef.

Hva er saken?

Det svenske fintech-selskapet Juni henter 52 millioner dollar, cirka 438 millioner kroner i en utvidelse av en serie A-runde fra i sommer da selskaper hentet 24 millioner dollar, cirka 180 millioner kroner.

Med tanke på at selskapet så dagens lys så sent som i juni (derav navnet) 2020, må det være en sterk kandidat til å være det selskap i Norden som har hentet mest penger på kortest tid. Ikke en gang giganten Klarna var i nærheten av de summene så tidlig i karrieren.

«Juni er det raskest voksende fintech-selskapet vi har sett», sier partner i EQT Ventures, Ted Persson til Breakit, som en forklaring på hvorfor VC-fondet går inn som hovedinvestor i den «utvidede» runden. Ifølge Persson har selskapet hatt en gjennomsnittlig ukevekst på 80 prosent på bare fem måneder.

Så hva er det da som får investorene til åpne å lommeboken på en slik måte. Kort fortalt er selskapet et eksempel på en ny trend kalt vertikalbanker – altså banker som retter seg mot aktører i en bestemt nisje.

I Junis tilfelle handler det om netthandelsbedrifter. «Vi forstår deres smertepunkter og forretningsbehov på en måte en tradisjonelle banker ikke gjør. Det betyr at vi vil kunne tilby dem et kredittprodukt, som faktisk gir mening for dem», uttaler gründer og daglig leder i Juni, Samir El-Sabini i en pressemelding.

Hvorfor er dette interessant?

Finshift har en rekke ganger skrevet om de nærmest «ville» tilstandene blant europeiske fintech-investorer. Pengeflommen til Juni i høy grad en del av dette fenomenet. I tillegg til å være et godt eksempel på et hypet område, har de satset globalt fra dag én. Det første kredittproduktet skal lanseres i Storbritannia og bankpartner er britiske Railsbank, som er en av de største open banking-plattformene.

Et annet ferskt eksempel er britiske Primer, som nettopp hentet 50 millioner dollar, det vil si omtrent like mye som Juni, til en vurdering før penger på 425 millioner dollar, eller 3,5 milliarder kroner, bare 20 måneder etter at selskapet ble startet. Primer lager et rammeverk som skal hjelpe netthandlere å bygge bedre betalingsløsninger selv.

Om Juni har nådd det samme nivået på verdivurdering er ikke kjent. Ved den første runden i sommer ble selskapet vurdert til drøyt 740 millioner kroner. Så det høres ikke helt usannsynlig ut.

Selv med en angivelig imponerende vekstrate og det faktum at Juni representerer en superhot trend, er det et ganske så heftig nivå for et selskap som, ifølge Breakit, i dag stort sett tilbyr et digitalt dashboard, som gir kundene et oppdatert øyeblikksbilde av den finansielle situasjonen. Intregrasjoner med viktige annonseaktører som Shopify, Google Adwords, Facebook, Paypal, med flere er på plass, likeså kort med cashback på én prosent på alt som blir kjøpt og mulighet til å velge euro, pund eller dollar som foretrukken valuta på kort og konto.

Pengene som selskapet nå få inn, skal brukes til to ting: bygge kredittproduktet gründer El-Sabini nevner på egen hånd og gjennomføre en heftig skalering av selskapet. Målet er å gå fra 75 til 225 ansatte i løpet av de kommende tolv månedene.

Hva er konsekvensen?

Er det mulig å leve opp til en slik heftig verdivurdering? Kanskje. Det skal bli meget interessant å se hvor Juni befinner seg om et år.

Samtidig er det vanskelig ikke å dra paralleller til noen norske selskaper, som i og for seg kanskje ikke retter seg like tydelig mot netthandelsbedrifter eller noen annen vertikal, men som likevel tilbyr beslektede produkter, uten å for dens skyld være i nærheten å oppnå tilsvarende verdivurderingsnivåer.

Nærmest ligger nok Tillit og gründer Andreas Mjelde som fikk inn 25–30 millioner kroner i en preseed-runde bare noen måneder etter starten i fjor høst. Det skal ha gitt selskapet, som vil bli et «Klarna for bedrifter» en verdivurdering på godt over 100 millioner kroner, med Sequoia Capital som en av investorene. Selv om det åpner mange dører, skulle Finshift bli overrasket om Mjelde & Co klarer å nå Junis nivåer i neste runde.

Et annet eksempel er britiske Axel Hunters småbedriftsbanksatsing Astat. De klarte å bygge et selskap som gikk live omtrent et år etter oppstart. Nå gjør selskapet seg klart få å hente penger i større skala for første gang. Selv om Hunter er en mann som tenker stort, (I et intervju med Shifter tidligere i høst snakket han om unicorn-status om to år) tror Finshift også her at det vil være et stykke igjen til den svenske komet-startupen.

Man må stille seg spørsmålet om hva som skal til for å løfte norske fintech-selskaper til neste nivå?

Nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Ved å klikke "Abonner" akspeterer du å motta dette nyhetsbrevet. Du kan når som helst melde deg av.

«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»

Rikke Eckhoff Høvding

Head of Public Affairs i Nordea

Powered by Labrador CMS