Vipps-sjef Rune Garborg innrømmet at han har undervudert stryken i QR-koden

Vipps-sjefen: «Vi er allerede i 2025»

Tempoet i hvordan betalingsverden er blitt endret de siste 18 månedene har overrasket til og med Vipps-sjefen Rune Garborg.

Publisert

I sin tale på Finans Norges årlige betalingsformidlingskonferanse begynte han med å konstatere at fremtidsscenarioene Vipps opererte med et par år tilbake for lengst er historie.

– Jeg har snakket mye hastighet de siste årene, og karakterisert den som skyhøy. Men når jeg nå ser tilbake på det som har skjedd de siste 12-18 månedene, er det som tiden nærmest stått stille de foregående årene, sa Garborg.

– Når jeg ser tilbake på planene vi hadde for to år siden, så var vi ikke nær å se den utviklingen som har vært der siste halvannet året. I forhold til utviklingen er vi allerede i 2025, fortsatte han.

Undervurderte QR-revolusjonen

En ting Vipps-sjefen innrømmer å ha undervurdert, er QR-koder. Dette til tross for at det er få personer i Norge som har snakket like mye om den japanske oppfinnelsen fra 90-tallet.

Da selskapet i fjor sommer lanserte mulighet for Vipps-betaling i butikk var det ved hjelp av QR-koder. Da hadde kodene allerede fått et visst gjennombrudd som berøringsfri betaling på restaurant. Utover høsten eksploderte bruken fordi smitten skulle holdes nede, men ifølge Garborg var en bieffekt at restaurantene kunne redusere personalkostnadene med opp til 50 prosent gjennom å la kundene bestille og betale selv ved bordet.

I starten prøvde vi å levere all funksjonalitet i QR-koden selv. Det gikk ikke så bra. Nå har vi 20-30 partnere som kan restaurant, og totalt 250 partnere som hjelper oss å distribuere løsningene.

– Jeg har stått og diskutert om hva som er raskest av QR-koder og NFC. Men det litt som å sammenligne en suv og racerbil. Det er avhengig av terrenget.

– Så iblant er det greit å se seg i speilet og konstatere at der tok jeg feil.

Har endret annonsemarkedet

Allerede i et intervju i Shifter i august mente Garborg at den store revolusjonen for QR-koder ville komme i annonsemarkedet.

Tre måneder senere har han oppdatert synet til at annonsemarkedet er permanent endret. At det ikke lenger finnes et mediebyrå som kommer til å anbefale å publisere en annonse uten en QR-kode.

– Det har gått fra 0-100 i løpet av noen måneder.

Andre områder han nevner er taxi, «vindusshopping» uten at butikken er åpen, og at favorittlaget Ham-Kam for eksempel har mangedoblet salget av drakter ved hjemmekampene gjennom å putte QR-koder på setene.

Trusselbildet er blitt reelt

En annen ting som har endret seg kraftig i løpet av det siste året, er trusselbildet fra det store internasjonale aktørene. Det som i noen år kan ha fremstått litt som rop på ulv, er plutselig blitt realitet mener Garborg og nevner i rask rekkefølge noen internasjonale allianser som har skjedd de siste månedene.

  • Apple og Affirm går sammen om utsatt betaling.
  • Amazon satser på det på egen hånd.
  • Square kjøper Klarna-konkurrenten Afterpay for 29 milliarder dollar.
  • Klarna selv innleder partnerskap med Stripe.

– Det siste er et samarbeid jeg er sikker på vil bli særdeles kraftfullt, sa Garborg.

– Det forteller oss at betaling ikke bare begynner å bli interessant for de store aktørene, men det begynner å bli kjernevirksomhet for dem.

Møter trusselen med samarbeid

Så hva er da Vipps-sjefens oppskrift for å møte denne trusselen. Enkelt og greit – Den norske samarbeidsmodellen.

– Du verden hvor viktig samarbeid blir nå. Ingen vinner den krigen alene.

Selv har han begynt med å finne sammen med danske Mobile Pay og finske Pivo, og så snart myndighetene har gitt sin godkjenning (det er jo ikke klart enda, men Garborg er optimist) vil han begynne å tenke enda større.

Med 11 millioner brukere, 330.000 butikker og nettbutikker, cirka 700 millioner transaksjoner i året, og 600 ansatte, hvorav halvparten er teknologer, mener Garborg at et fusjonert selskap begynner å få skikkelige skalafordeler, mulighet til å ta produktutviklingshastigheten til et nytt nivå og ikke minst kunne gi bedriftene et nordisk integrasjonspunkt.

66 lokale betalingsaktører i Europa er alt for mange, mener Rune Garborg. Han vil veldig gjerne sitte i førersetet i den uunngåelige konsolideringen som venter.

Et bilde av utfordringen

Målet er så å få svenskene med på laget og deretter begi seg ut i Europa og få enda flere med på laget i konkurransen med de store. For å understreke sitt poeng viser han frem en slide over de europeiske betalingsaktørene.

– Det finnes 66 lokale aktører i Europa som alle forsøker å optimalisere sin brand i sitt lokale marked uten å kunne bruke skalafordeler.

– Når de store big tech-selskapene ser dette bildet, er de helt sikre på å vinne.

Konsolidering, finne riktige samarbeidspartnere, gjøre oppkjøp og sørge for optimal timing var noen av de saker som Garborg løftet frem viktig faktorer for å kunne holden big tech-giganten stangen.

– Men de som virkelig vinner er de som gjør kundenes hverdag enklere, avsluttet Garborg.