I 2015 tok Sophie Wiik et privatlån for å dekke aksjekapitalen i eget selskap. Nå melder hun overgang til eiersiden av Fjong: – Rent instinktivt, sier hun.
Annonse
Via eget investeringsselskap, går Sophie Wiik inn med én million norske kroner i plattformen for bærekraftig mote. Hun skal som styremedlem samt strategisk investor, bistå i Fjongs skaleringsplaner, etter hvert også internasjonalt.
– Jeg tror kanskje det var rent instinktivt. Jeg er opptatt av miljø i mange ulike aspekter, og dette føltes bare helt riktig, sier Wiik til Shifter.
Hun var med å starte Too Good To Go i Danmark for fire år siden. Kort tid etter lansering av plattformen som formidler salg av overskuddsmat, forlot hun selskapet for å bygge opp en tilsvarende tjeneste hjemme i Norge.
– Vi samarbeidet tett med det danske selskapet, men vi gjorde også ting på en litt annen måte, sier den tidligere eieren og daglig lederen i Too Good To Go Norge AS.
Hun gir eksempler:
Annonse
Ingen investorer, kun egenfinansiert.
Mange i teamet jobbet frivillig i starten.
De ansatte opererte ikke under stillingstitler, alle var "matreddere".
– Og alle er ekstremt engasjerte og brenner for å få slutt på matkasting, legger Wiik til.
Annonse
Ovennevnte "idealistiske business" resulterte i over 700.000brukere og rundt 1500 butikker tilknyttet plattformen, fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord.
1,8 millioner porsjoner mat er så langt reddet fra å havne i søpla.
Annonse
Et eventyr, oppsummerer Wiik. Men etter drøye tre år, begynte hun å bli rastløs.
– Jeg har alltid likt startfasen i et prosjekt, å knekke koder for hvordan ting skal fungere. Det er den jobben jeg gjør best, og nå var jo mye på plass, sier hun.
Wiik ga fra seg nøklene i mars. Da hadde hun solgt det norske selskapet til Too Good To Go ApS, den globale aktøren med over 200 ansatte stasjonert i København.
– Men det var en utrolig tøff avgjørelse, innrømmer Wiik:
– Jeg måtte overveie alle tanker. Det var veldig emosjonelt, men jeg falt hele tiden tilbake på at det var riktig. Min rolle måtte uansett ha blitt endret dersom det skulle være mulig å fortsette, sier hun.
Wiik forteller at hun nå følger med fra sidelinjen som aksjeeier i det danske selskapet.
– Samtidig som jeg nå kan bryne meg på nye, grønne prosjekter som er i en fase jeg rett og slett får mest "kick" av, legger hun til.
Lanserer ny klestjeneste
I Fjong ønsker Wiik å bidra med verdifull erfaring, først og fremst på miljøfronten, skalering og kommunikasjon.
– Folk kaster mer klær enn aldri før. Det henger jo ikke på greip når vi er så opptatte av dette. Da handler det om at produktet ikke skalert nok. Alle heier på det, men ikke alle bruker det. Det er det vi skal løse nå, sier Wiik.
Foruten en utenlandsk satsing på sikt, planlegger den populære delingstjenesten å lansere en ny abonnementstjeneste i høst. Til nå har brukere av Fjong leid et plagg til én spesiell anledning.
Med "streaming" og "booking" av klær, skal det nå bli enklere å leie klær til hverdagsgarderoben også.
– Vi jobber på spreng med den nye tjenesten, kommenterer Fjong-gründer Sigrun Syverud, og legger til:
– Det betyr mye å ha med Sophie på laget. Hun har lyktes med kommunikasjon og skalering av web-plattformer, og har ekstrem verdifull erfaring som Fjong trenger når vi nå vokser videre, sier hun.
Wiik forteller om flere prosjekter på trappene, foreløpig uten å røpe hvilke.
– Men millioninvesteringen i Fjong er et resultat av salget?
– Ja. Jeg hadde aldri hatt muligheten hvis ikke. Da jeg startet dette hadde jeg null kroner, og tok ikke ut lønn på ett år. Jeg lånte 30.000 kroner av foreldrene mine til aksjekapital, sier hun, og legger til:
Fjong ble startet i 2016 som en delingstjeneste for klær.
På litt over to år har tjenesten over 40.000 brukere, og mer enn 4.500 plagg og tilbehør til leie.
Til høsten lanserer Fjong «klesskap som en tjeneste» med eget klesabonnement.
– Det er det som er så fantastisk, at vi klarte det.
Sophie Wiik var medgründer og daglig leder i Too Good To Go Norge AS, verdens største nettbaserte markedsplass for overskuddsmat, tilstede i 12 europeiske land.
Det norske selskapet ble solgt til det globale selskapet Too Good To Go AsP i mars.